Henry Ford nagyon tehetséges szerelő volt, sőt már 16 éves korában kidolgozta a sorozatgyártást is, és pontosan 120 éve alapította a Ford Motor Company-t. De kevesen tudják, hogy traktor is köthető a nevéhez. Pedig ebben mi, magyarok is fontos szerepet játszottunk.
Ismerd meg Henry Ford történetét
Henry Ford 1863. július 30-án született a Michigan állambeli Springwells Townshipben a hatgyermekes William és Mary Ford elsőszülött gyermekeként - tudjuk meg az autotechnika.hu cikkéből. Henry Ford apja az írországi éhezés elől menekült az újvilágba. Henry Ford a jól menő családi farmon nőtt fel, és szabadidejét a saját maga által felszerelt kis gépműhelyben töltötte.
Óriási hatást gyakorolt rá, amikor 12 éves korában Detroitban először látott egy gőzmotorral hajtott „autót". 1879-ben nagynénjéhez, Rebeccához költözött, és a Michigan Car Companynál kezdett el dolgozni. Azonban nem tartott sokáig az állása, mivel észrevett egy hibát, amit főnöke követett el, és ezt szóvá is tette.
Henry Ford nem adta fel, és megalkotta álmai traktorát, a Fordson-t. Fotó: Shutterstock
Ezután inasnak szegődött a Flower Brothers Machine Shophoz. Ez nagyon jó döntésnek bizonyult, hiszen itt sajátította el a tervrajzok olvasásának képességét. Mivel a fizetése igencsak kevés volt, egy ékszerműhelyben vállalt éjszakai műszakot, ahol órákat javított.
1879-ben készítette el első gőzgépét. 1880 augusztusában Detroit legnagyobb hajóépítő cégénél, a Dry Dock Engine Companynál vállalt munkát. Belső égésű motorokkal foglalkozhatott, majd 1882-ben visszatért a családi farmra, hogy segítse édesapja munkáját. Itt létrehozott egy saját műhelyt, ahol a szomszédos farmerek gépeit javította. 1882-ben a Westinghouse Engine Company cégnél dolgozott.
1888-ban házasodott össze Clara Bryannel, akivel 1891-ben Detroitba költöztek. Itt az Edison Illuminating Company mérnöke, majd főmérnöke lett. 1891. november 6-án született egyetlen gyermeke, Edsel. Mivel gyarapodott a család, új házba költöztek, amelynek pajtájában Ford belső égésű, benzines motorokkal kezdett kísérletezni.
A Ford Motor Company története
1896-ban készült el az első Ford, a házuk fészerében. ezt négy biciklikerékkel ellátott vázra szerelte és ez lett az első önjáró járműve, a Quadricycle. A 227 kg tömegű, 4 lóerős járművet Ford eladta, így a bevételből tovább folytathatta a kísérletezgetést. 1899-ben Henry megszervezte a Detroit Automobile Companyt, majd kilépett az Edison vállalattól.
Időközben Ford különböző versenyautókat tervezett és épített, és a későbbi Ford Motor Company műszaki rajzolójával, Charles Sorensennel együtt építették meg az Egyesült Államok akkori legnagyobb teljesítményű versenyautóit, a 999-et és az Arrow-t.
1903. június 16-án 11 társával Ford megalapította a Ford Motor Company-t. A Ford gyárban ekkor még csak napi pár autót gyártottak, és kezdetben csak összeszerelést végeztek, hiszen a kocsik motorjait és alvázait a Dodge szállította. 1903. július 23-án adták el az első autót, egy A-modellt. Ennek ára 850 dollár volt. Ebből a modellből összesen 1200 darabot értékesítettek, majd sorra jöttek az ábécé betűivel jelzett újabb modellek.
Henry 1906-ban elnök és többségi tulajdonos lett, és ekkor Galamb József mellett már több magyar származású szakember is dolgozott a Ford Motor Company-nál, többek között Farkas Jenő, Balogh Károly és Haltenberger Gyula.
A Ford gépkocsik 1903 és 1908 között az ABC első 19 betűjét viselték, és 5 év alatt az A-tóI S-modellig terjedő választékból 18 ezer darab készült el. 1908. október elején vezették be a Ford T-modellt, amellyel végre elérték, amire vágyott, egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autót.
A Fordson traktor megalkotásában a magyaroknak is óriási szerepe volt. Fotó: Shutterstock
Mivel egyszerű volt vezetni, így fontos állomása volt ez a személyszállításnak is. A Ford Motor Company mérnökei 1909 és 1914 között kidolgozták a futószalag gyakorlati alkalmazását, és ezzel érték el, hogy az autókat már óriási mennyiségben tudták előállítani. 1914-re már minden második amerikai autó a Ford gyárból került ki. 1919-ben Henry és fia, Edsel, a vállalat kizárólagos tulajdonosaivá váltak.
1945 szeptemberében Henry Ford átadta az elnöki tisztséget unokájának, II. Henry Fordnak. Henry Ford 83 éves korában, 1947. április 7 -én huny el, de hírneve és tudása a mai napig jelen van a modern autógyártásban.
A Fordson traktor
Azonban kevesen tudják, hogy a világhírű gépkocsigyáros, Henry Ford gyárában született a cég első traktora, megelőzve ezzel a világhírű Ford T-modell gépkocsi szériagyártását - tudjuk meg a gepmax.hu cikkéből.
Henry Fordban már a farmon töltött évek alatt megfogalmazódott, hogy a kemény fizikai munkát meg kell próbálni egy géppel kiváltani. A 24 Le-s, négyhengeres Ford K névre keresztelt "önjáró szántógép" kísérleti példányai azonban nem váltották be a hozzá fűzött reményeit, de Henry Ford nem mondott le egy mezőgazdasági és ipari rendeltetésű, univerzális traktor létrehozásáról.
Az új típus tervezését Galamb József végezte, és Farkas Jenő irányította, de a munkába Németh Géza is bekapcsolódott. Fontos volt, hogy a traktornak kicsi legyen a súlya, kis ráfordítással legyen gyártható, könnyen kezelhető legyen, és természetesen megfizethetőnek kellett lennie a tömegek számára is. A traktor tervezése során ahol csak lehetett, felhasználták a Ford T-modell fő darabjait, alkatrészeit. A motor, az erőátvitel és a tengelykapcsoló egy teherviselő tömböt alkotott és egyben az alvázat is helyettesítette. Így jelentős súlycsökkenést értek el, és a traktornak mindössze 1200 kg-os lett az önsúlya. A 20 lóerős traktorok a 710 mm-es első és 1070 mm hátsó körmös kerekeikkel a legnehezebb terepviszonyokat is leküzdötték.
Az első világháborús helyzet miatt fontos volt, hogy igavonó állat nélkül is el lehessen végezni a szántást, a vetést és a betakarítást, ráadásul olyan könnyen kezelhető gépre volt szükség, amellyel a hölgyek egyedül is el tudtak boldogulni. Ennek pedig kiválóan megfelelt a Fordson traktor.
1915-ben megalkották az ideális, modern kistraktor mintadarabját, a Fordson F-et, melynek 1917-ben kezdték meg a tömeggyártását. Így indult el meghódítani a világot a négyhengeres, 20 Le-s — benzin-petróleumüzemű — Fordson F-modell. Az első szántási kísérleteknél Olivel-féle kettős és hármas ekével vizsgálták be, ahol is a traktor mindkét ekével kifogástalanul szántott 25 cm-es mélységben.
A tengerentúlon a Fordson traktorok 1918-ban indultak el hódító útjukra, ahol a farmerek 750 dollárért vásárolhatták meg őket. A kistraktor óriási sikert aratott, így egy évtized alatt 750.000 darabot gyártottak belőle. A Fordson hazánkban is igen népszerű volt, köszönhetően Galamb József konstruktőrnek, aki hat traktort küldött szülővárosába.
A Fordson traktor olyan univerzális gép volt, amely talaj művelésre, mezőgazdasági gépek hajtására (cséplőgép, daráló, morzsoló, szecskavágó, répavágó, körfűrész, stb.) és vontatásra egyaránt használható volt. Teljesítménye a föld minősége szerint kettes ekével 5-7 k. hold 10 órai munkaidő mellett.
A Fordson traktorok beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, így nagyon sok gazdaságban segítették a munkákat. Fotó: Shutterstock
Országszerte nagy volt az érdeklődés a gépek iránt, így 1930-ig itthon is több mint 5.000 darabot adtak el. A "Budapesti Királyi József Műegyetem mezőgazdasági géptani tanszékével kapcsolatos mezőgazdasági gépkísérleti intézet" 1923-ban végezte el az első hivatalos Fordson traktorvizsgálatot Budafokon, mely két részből — szántóföldi és laboratóriumi (fékezési) próbákból — állt.
1925-ben a "Fordson tractor leírása" így mutatta be a traktort:
"A motor táplálása petróleummal történik, ami nálunk feleannyiba kerül, mint a benzin, a fogyasztás pedig körülbelül ugyanannyi, mintha benzinnel lenne táplálva. A petróleum a gép felső részén elhelyezett 80 liter űrtartalmú tartályból saját nyomásánál fogva kerül a gázosítóba (karburátorba). Ameddig a gép hideg, petróleummal csak nehezen és körülményesen lehetne az első gyújtást elérni. Ezért az indítás mindig benzinnel történik. Ebből a célból egy kicsiny, 2 literes űrtartalmú tartály van a petróleumtartály mellett elhelyezve. Induláskor mindig innen tápláljuk a porlasztót, ha azután a gép körülbelül 1 percig dolgozott, s így a gázosító felmelegedett, átváltjuk a beeresztő csapot petróleumra."
A közkedvelt amerikai sikertraktorral napjainkban is gyakran találkozhatunk.
A konkurencia nyomában
Az első petróleumüzemű „traktor" 1893-ban készült el Iowa államban a Waterloo Gasoline Traction Engine Co.-nál - olvashatjuk az autoszektor.hu cikkében. Ez a 20 lóerős erőgép a Froelich nevet viselte és 800 dollárért árulták, és ez a traktor volt a John Deere traktorok őse. A későbbi traktor azonban csak a körmös kereket örökölte. A cég által épített négy traktor közül csak kettőt vásároltak meg.
A Froelich tractornál a hátsó tengely mögött volt a vezetőülés, így igen nehéz volt kilátni belőle. A meghajtást egy óriási fogaskerék biztosította, a nagy áttétel nagy nyomatékot továbbított a hátsó kerekekre. Az első tengely fölött helyezték el a benzintartályt, mögötte a hűtőt.
1906-ban az amerikai Hart Parr cég magajáró mezőgazdasági erőgépet tervezett, melyet először neveztek „tractor"-nak. Kezdetben a traktorokat csak egy előremeneti sebességfokozattal látták el, ami nagyban megnehezítette a velük történő munkát. 31 évvel később Galamb József mindössze egy hónapot kapott, hogy megtervezze Henry Ford álomtraktorát, amely azóta is a traktorok történetének egyik nagyon fontos tagja.
A csodás Fordson traktorra az Agroinform Piacterén is rátalálhatsz!