A Renner traktort megalkotó családi vállalkozás műszaki igazgatójával, Dr. Renner Tamással készítettünk interjút – gazdaszemmel vizsgálva az új erőgépet.
Elkészült az első Renner traktor! – fotó: Renner Bt.
Mikor találtátok ki, hogy traktorgyártásba kezdtek és mik a hosszútávú tervek?
Renner Tamás: Körülbelül két éve fogalmazódott meg bennünk az új magyar traktormárka ötlete, amikor láttuk, hogy a hosszabb távú támogatási trendek is a kis- és közepes gazdaságok termelőit részesítik előnyben. Ugyanakkor számtalan visszajelzés alapján azt tapasztaltuk, hogy a kisebb gazdálkodók körében is egyre inkább megfogalmazódott az igény egy magyar erőgépre, amely a közepes lóerő szegmensben teljesíthet majd szolgálatot. Azt figyeltük meg, hogy az ország gépparkja nagy mértékben elöregedett az olcsó üzemeltetésű, egyszerű szerviz igényű és minél kevesebb elektronikával szerelt traktorok kategóriájában, – ezért döntöttünk az egykor olyan népszerű Dutra traktorokhoz hasonlítható, mégis forradalmian új erőgép életre hívása mellett.
Az orrnehéz Renner traktor – fotó: Renner Bt.
Egy traktorcsalád piacra dobása a hosszútávú célunk 50 és 80 lóerő kategóriákban. A Renner traktor megalkotásakor elsődleges szempontnak tartottuk, hogy egy olyan erőgépet hívjunk életre, amely megbízható, strapabíró, ugyanakkor a lehető legkevesebb elektronikával szerelt és a legtakarékosabban üzemeltethető, olcsó szerviz-igényű gép. A tervezés fő koncepciója, hogy a Dutrákhoz hasonló, orrnehéz, négy azonos méretű keréken futó traktort építsünk, amelyet akár egy szerszámos táskával is könnyen megjavíthatunk. A Renner traktorok további fontos ismérvei, hogy nagyon jó fogyasztással dolgoznak, ugyanakkor a legkorszerűbb Kubota motor és Carraro hajtáslánc képezi az erőgépek "lelkét".
A Renner Bt. műhelye, művészi nézőpontból – fotó: Renner Bt.
Agresszív, mégis klasszikus dizájn – A látvány magáért beszél...
Renner Tamás: Igen, a motorház enyhén agresszív vonalvezetésével is szeretnénk kifejezni ezeknek az orrnehéz erőgépeknek az energikus feltámadását és a kemény munkára tervezett, múltidéző stílusát. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a magyar gazdák megszeressék ezt az erőgépet, amely kifejezetten nekik készült és úgy töltsenek majd el benne hosszú üzemórákat, hogy a sokoldalú kihasználhatóság mellett a tetszetős dizájnban is örömüket leljék, – és büszkék lehessenek a traktorukra!
Két különböző motorsátor stílust terveztünk, – az egyik a bemutatott markánsabb, a másik pedig egy finomított vonalvezetésű motorháztető. Bízunk benne, hogy a tesztelések a legjobb eredményekkel zajlanak majd és ezt követően szeretnénk a gazdák körében a két különböző dizájnt szavazás elé bocsájtani, ahol eldőlhet a nullszéria végleges külseje. Kíváncsiak vagyunk a gazdák véleményére, hiszen ők fogják majd használni a gépeket.
A "szelídebb" dizájnnal ellátott Renner koncepció – fotó: Renner Bt.
Mikor kezdődik a Renner traktor terepen történő tesztelése?
Renner Tamás: A 2016-os és 2017-es éveket a traktorok nyúzópróbáira szánjuk. A tesztelésekre az ország legkülönbözőbb területein is sor kerül, kezdve a Kiskunság homoktalajaitól a somogyi dombokon át a bácskai feketeföldjéig.
A Szent István Egyetemen végeztem és itt szereztem tudományos fokozatot, mint agrár-műszaki tudományok doktora. Az egyetemi évek alatt megismert fiatal kollégáimnak köszönhetően sok segítő szándékú szakember vesz körül, akik örömmel vesznek részt a nyúzópróbákon az ország különböző területeiről.
A Szent István Egyetem hallgatói a gép építése idején – fotó: Renner Bt.
Bízunk benne, hogy a traktor nagyon jól fog szerepelni a teszteken és 2017-ben megszülethet a nullszéria, majd 2018-ban elkezdhetjük a sorozatgyártást is.
Hogyan ítéled meg a Renner traktor fogadtatását?
Renner Tamás: A legfontosabb számunkra, hogy összességében nagyon örülnek a gazdálkodók az új magyar traktornak. Úgy gondolom, hogy nem lesz nehéz helyzetünk a traktor majdani értékesítésével.
Meglepő számomra, hogy a magyar gépkereskedők nem segítő szándékúak, nem érkezett hozzánk egyetlen megkeresés sem, mintha nem is vennének tudomást a Renner traktorról.
A márkát a kiállítások alkalmával szeretnénk népszerűsíteni, addig pedig a nyúzópróbák eredményeit a szaksajtó segítségével szeretnénk publikálni. Nagyon örülünk az Agroinform.hu portál és a többi agrár média érdeklődésének és gratulációinak.
Kényelem és ökonómia... átlátható kezelőszervek és kiváló fogyasztás! – fotó: Renner Bt.
A kényelem és ökonómia igénye egyre komolyabb szempontokat jelentenek a gazdák szemében, amikor új traktorvásárlásra adják a fejüket. Hogyan fog megfelelni ezeknek az elvárásoknak a Renner-művek?
Renner Tamás: A gép egyszerűsége mellett mi is fontosnak tartjuk a kényelmi funkciókat – és előre biztosíthatunk mindenkit, hogy a kedvező fogyasztással és az alacsony üzemeltetési költségekkel biztosan nem lesz probléma!
Egyelőre a fülke nélküli kivitel készült el, de természetesen készül a fülke terve is, amely minden olyan funkciót tartalmaz majd, ami az EU előírásoknak is maradéktalanul megfelel. A traktor ülése opcionálisan választható lesz az egyedi kényelmi igényeknek megfelelően. A kezelő szervek is átláthatóak, egyszerűek, ugyanakkor korszerűek.
"Szívügyünk a Renner traktor" – fotó: Renner Bt.
A Renner Bt.-nél 220 alkalmazottal dolgozunk, – és annak ellenére, hogy nem a traktorgyártás cégünk fő profilja, mégis minden dolgozó szívügyének tekinti a Renner traktort. Bízunk benne, hogy összefogással és kitartással eljuthatunk majd a sorozatgyártásig.
Az Agroinform.hu is gratulál az eddigi sikerekhez és kíváncsian figyeljük a nyúzópróba eredményeit, – valamint elsőkézből számolunk be az új információkról a traktor további fejlesztésével kapcsolatosan.
Dr. Renner Tamástól, a Renner Bt. műszaki igazgatójától a beszélgetés végén ígéretet is kaptunk, hogy egy-két héten belül elsőként forgathatunk kisfilmet a magyar traktorról, így nemsokára videóval jelentkezünk!
Várjuk olvasóink kérdéseit, hozzászólásait kommentben, üzenetben, valamint a szerkesztoseg@agroinform.com email címre a Renner traktorokkal kapcsolatosan, amelyekre hamarosan egy újabb cikkben a Renner Bt. szakembereivel közösen válaszolunk.