Tiszta a kombájn a betakarítás munkák és egy alapos mosás után – Fotó: Koncz Gábor
A kombájn mosása
Sok vita van a kombájnok szezonvégi mosásával kapcsolatban, főleg akkor, ha újabb, elektronikával "teletűzdelt" modellről van szó. Sáros időszakok után elkerülhetetlen legalább a kombájn járószerkezeti és erőátviteli részeinek alapos, meleg vizes, nagynyomású mosása. Ezt viszont mindenképpen kombinálnunk kell a mosást követő zsírzással és az azt követő járatással.
A járószerkezeti részek szennyeződéseire a legjobb a meleg vizes, magasnyomású mosás – fotó: Szauer Máté
A kombájn tisztítása nagynyomású levegővel
A cséplőszerkezeti elemeket és a motorteret inkább nagynyomású levegővel érdemes tisztítani. A levegős tisztításnak óriási előnye, hogy nem fog korróziót előidézni a csapágyakban, a szíjtárcsák környékén, de még az elektromos berendezéseknél, csatlakozóknál sem történik oxidálás.
Lényeges, hogy ha valamilyen szennyeződés vagy nagy mennyiségű víz bekerült a kombájn gépegységeibe, akkor azt tiszta zsírral a lehető leghamarabb ki kell szorítani.
Adapterek tisztítása
Egy nagy értékű kukoricaadapter többet érdemel ilyen tárolási körülményeknél – fotó: Pataki László
A kukoricaadapter is hasonló tisztítást igényel, ott is a különféle termény- és szármaradvány-, illetve sárlerakódások miatt szükség van a meleg vizes tisztításra. A megkopott fém középre hordó csigát fessük le, a szárosztó csúcsokkal, amennyiben műanyagból vannak, sok dolgunk nincs.
Vannak egyes modellek, amelyeknél a meghajtó láncokat téli tárolás esetére ajánlott eltávolítani, és tisztítást követően külön olajfürdőben tárolni. A letárolás előtt a kijelölt kenési helyeken a fogaskerekek, törőhengerek csapágyazásánál zsírzással szorítsuk ki az elhasznált kenőanyagot, illetve a mosással bekerült vizet.
Az adaptert a támasztó lábakkal alábakolva helyezzük el tárolásra, fedett épületben – fotó: Pataki László
Az adaptert a gyártó által hozzá biztosított támasztólábakkal alábakolva helyezzük el tárolásra, fedett épületben. A kombájnon minden olyan egységen, amelyik kapcsolatba kerül a terménnyel, terménymaradványok találhatóak, és ezek eltávolítása, kitisztítása az egyik legfontosabb feladat.
A csigavályúk, magfelhordó elevátorajtók kinyitása, kifújatása, kijáratása, a magtartály kitisztítása mindig történjen meg. Lényeges, hogy nyissuk ki ezeket, mert ha úgy hagyjuk, be fognak korrodálódni, és a rágcsálóknak is táplálékot biztosítanak.
Az ékszíjak tehermentesítése
Tehermentesítsük az ékszíjakat, viszont ne felejtsük el, hogy a következő szezonban mindet vissza kell majd állítani a megfelelő pozícióba, ezért nem árt, ha fellazítás előtt bejelöljük a kifeszített helyzetüket. A motornál ne lazítsuk meg a szíjakat, mert az esetek 90 százalékában automata feszítővel rendelkeznek.
Tehermentesítsük az ékszíjakat – fotó: Pataki László
Üzemanyagtank
Az újabb kombájnokat már műanyag üzemanyagtankkal szerelik, de főleg a '80-90-években gyártott modellek még fémlemezes tartállyal készültek. A fémnél az üzemanyagszint fölött (ahol már csak levegő van) elkezd korrodálódni, melyet legkönnyebben a tartály üzemanyaggal való teletöltésével előzhetünk meg! Műanyag tartályok esetében is megjelenhet a pára, de ott le tudjuk engedni, a vízleválasztó szűrőn keresztül.
A fagyálló ellenőrzése
A következő feladat a fagyálló ellenőrzése. Itt ne csak a hűtőfolyadék fagyállóságára gondoljunk, mivel a fagyállónak van egy élettartama, amit nem tudunk mérni, ezért azt egy adott időn belül le kell cserélni, mert a korróziógátló hatása ezt követően megszűnik. A csereperiódusok időpontja a gépkönyvben megtalálható.
A klímaberendezés és az ablakmosó berendezés
A mai kombájnok legnagyobb része már rendelkezik klímaberendezéssel, aminek szintén fontos a tisztítása. Először a kabinszűrőt kell kitisztítani, kifújatni a párologtatót, hogy a gombák ne tudjanak megtelepedni benne. A klímaberendezést időnként, havonta legalább egyszer üzembe kell helyezni. Az ablakmosó berendezés tartályát téli szélvédőmosó folyadékkal töltsük fel.
Motorlégszűrők tisztítása
A motorlégszűrőknél a külső szűrőt takarítsuk ki, a belső szűrőt pedig cseréljük újra. Ha ez elmarad, akkor a külső pára miatt sarasodás léphet fel, a szűrő betömődhet, és teljesen használhatatlanná válhat. Mivel a mai betakarítógépeknél már uralkodó az elektronikus vezérlés, így áramfelvételük is nagyobb. Ennek érdekében az akkumulátor élettartamát a próbáljuk megóvni.
Az akkumulátor élettartamának megőrzése
Ennek egyik legegyszerűbb módja az akkumulátor kiszerelése. Végezzünk el a folyadékszint ellenőrzését, szükség szerint pótoljuk a hiányzó mennyiséget, illetve töltsük fel időnként az akkumulátort!
A kombájn tárolásához megfelelő hely kiválasztása
Helyhiány miatt sok gazdánál lehet találkozni a kombájn terménnyel együtt a magtárban való tárolásával. Pedig ahol termény van, ott a rágcsálók csakhamar megjelennek, amelyek előbb-utóbb megdézsmálják a kombájn elektromos rendszerét.
Ne tároljuk egy helyen a terménnyel a kombájnt – fotó: Pataki László
Egy egyszerű félereszes színnek két nagy előnye van:
- kellemetlen huzatot fog eredményezni, amit nem szeretnek a rágcsálók,
- és a gép sem fog rozsdásodni a párásodás miatt.
Egy kombájn akkor fog tudni teljesen átszellőzni, ha a tisztítást követően kihúzzuk az előkészítő asztalt, a rostát.
Kerüljük a műtrágyatároló környékét, mert ezeken a helyeken a tápanyagból felszabaduló gázok miatt a levegő korrozív, és megtámadja az elektromos csatlakozókat, vezetőket, berendezéseket.
Mindenképpen bakoljuk fel a kombájnt, úgy, hogy minimálisan emelkedjenek el a kerekek a talajtól, mivel egy ilyen gép 10-16 t közötti tömegű, és a leállást követően fél év múlva fogjuk használatba venni. A nagy értékű gumiknak nem tesz jót, ha hosszú ideig egy ponton terheljük őket.
A betakarítógépek téli tárolására való felkészülés egyik eleme a kombájn mosása – Fotó: Borsos Zoltán