A mezőgazdasági gépek akkumulátorai is mostoha körülmények között dolgoznak. Nyáron nagyon meleg van. Télen pedig hideg, ami az akkumulátor kapacitását és energiaszolgáltató képességét jelentősen csökkenti. A teljesítménycsökkenés érezhető már ezeken a hűvösebb őszi reggeleken is.
A személygépkocsiktól eltérően a helyük sem a kellemes meleget biztosító motortérben található, hanem valami külső helyen, az „ajtó előtt a lábtörlőn”. A gépekkel végzett munka következtében nemcsak hideget és meleget, hanem port és sarat is kapnak bőségesen. Ez még jobban rontja a körülményeket.A mezőgazdasági gépek akkumulátorai mostoha körülmények között üzemelnek – fotó: Fecsó Gábor
Ha a gép nem indul
Néhányan ilyenkor bepattannak az autóba, elsuhannak a legközelebbi autósboltba, és vesznek új akkumulátort, hogy a gépeiket életre kelthessék. Aztán amikor hazaérnek, beszerelik az új energiaforrást, indítóznak, és már dörmög is a motor. Vagy nem... Ekkor kezdődik a homlokvakarás, hogy mit is kellene tenni.
Először is azt javaslom, hogy az akkumulátort töltsd fel teljesen! Ez alapkövetelmény a vizsgálódás megkezdéséhez. A töltés megkezdése előtt mérjél feszültséget a saruk között. Az értéknek 12,5 Volt felett kell lennie. Ha ezt nem éri el, mindenképpen kapcsold rá a töltőberendezést. A cellák kupakjait távolítsd el (ha lehetséges), így azonnal ellenőrizheted az elektrolitszintet is.
Töltsd fel ioncserélt vízzel, ha hiányzik valamelyik cellából. Ha a feszültség 12,6 Volt vagy annál több, akkor próbálkozhatsz azonnal indítózni. Már az első indítózás közben is mérd a feszültséget a két pólus között. Ha a mért érték 9,5 Volt alá esik, akkor rögtön gyanakodhatsz az akkumulátor pusztulására.
Feszültségmérés az akkumulátor pólusai között – fotó: Fecsó Gábor
Mielőtt új akkumulátort vásárolnál
Az akkumulátorok nem tartoznak az olcsó alkatrészek közé, ezért mielőtt újat vennél, érdemes vizsgálódni még egy kicsit a gép körül. Előfordul, hogy a tünetek akkumulátorhibára utalnak, de mégsem az az oka, hogy a motor nem indul. Ha indítózás közben alacsony a fordulatszám, akkor azt nem csak az akkumulátor okozhatja. A jelenséget kiváltó ok egyszerűen annyi, hogy az önindító nem kap elég energiát a megfelelő fordulatszám eléréséhez. Ahhoz, hogy ennek megtaláld az okát, meg kell vizsgálnod az egész rendszert!
Amikor mégsem az akkumulátor a hibás
Előfordul néha, hogy villamossági szerelők is könnyelműen rámutatnak az akkumulátorra. A cserét követően pedig az is lehet, hogy átmenetileg úgy tűnik, megoldódott a probléma. Azonban néhány nap elteltével megint csak nem indul a gép. Az új akku tele van energiával, és azt hosszabban meg is őrzi, mint egy idősebb. De ha máshol van a hiba, akkor az sem bírja sokáig.
Ha az indítózás közben 10 Volt körüli vagy nagyobb értéket mérsz, akkor érdemes máshol keresni a problémát. Először is tisztítsd meg a sarukat! Azokat különben is célszerű eltávolítani a töltés idejére. Ha pedig leszerelted, akkor arra alkalmas célszerszámmal vagy egy darabka csiszolóvászonnal gyorsan elvégezhető. A saruk felszerelése előtt használhatsz speciálisan elektromos csatlakozók védelmére készített segédanyagot, pólusvédő kenőcsöt. De soha ne használj csapágyak kenésére kifejlesztett zsírokat! Ezeken a pontokon nem megfelelő anyagok.
A vezetékek csatlakozópontjai
Ha az akkusaruk tisztítása nem segített, akkor a gépen található testpontokat keresd meg. Azok sokszor olyan helyen vannak, amelyek könnyen megrakódnak porral, sárral vagy egyéb szennyeződéssel. Ilyenkor a saruk felületén megjelenik a korrózió. A felületi korrózió okozhatja, hogy kisebb terhelés esetén, mint amilyen a világítás, normálisnak tűnik a működés. De a motor indításához szükséges energiát a csatlakozók között már nem képes megfelelően átadni. Ugyanilyen jelenséget produkálhatnak a fellazult csatlakozók is.
Elektromos rendszer közösített testpontja a traktoron – fotó: Fecsó Gábor
Amiről nem is gondolnád, hogy meggátolja az indítást
Már a vezetékeket is megvizsgáltad, a csatlakozókat megtisztítottad, de mégsem indul? Egyes gépeken két olyan alkatrész is megtalálható, ami meggátolhatja az indítást. Ezek az áramtalanító kapcsoló és az indító relé. Mindkettő produkálhat olyan hibát, amelynek tünetei azonosak a lemerült akkumulátor okozta jelenséggel.
Az áramtalanító bűnösségét könnyen megállapíthatod. Ha ideiglenesen kiiktatod az elektromos rendszerből, vagyis rövidre zárod a két kivezetését, és minden rendben működik, akkor elkaptad. Az indító relé már bonyolultabb eset. Ha nem vagy gyakorlott a villamosság terén, akkor inkább hívj szakembert.
Ha végre sikerült beindítani a traktort
Ha az akkut feltöltötted, és végre sikerült beindítanod a gépet, akkor járó motornál mindenképpen mérj feszültséget az akku két pólusa között. Megfelelő töltés esetén 13,5 és 14,5 Volt között lesz az érték. Ha kevesebb, akkor a töltés nem megfelelő, tehát az akkumulátor nem is fogja bírni a többszöri indítózást. Ilyenkor érdemes megmérni a generátor kivezetése és a motor testpontja közötti feszültséget is. Ha itt megfelelő az érték, akkor a vezetékek körül folytasd a hiba keresését. Ha a generátornál is alacsony a töltőfeszültség, akkor már érdemes a villamossági szerelőt hívnod.
A legkorszerűbb gépek esetén előfordulhat, hogy az akku töltését a villamosenergia-igény függvényében a motorvezérlő szabályozza. Ebben az esetben normális lehet, hogy 13,5 V alatti értéket mérsz.
Külső indításhoz kialakított akkukivezetés traktoron – fotó: Fecsó Gábor
Indítás külső segítséggel
Gyakran előfordul, hogy lemerült akkumulátor vagy más fentebb említett hiba esetén is dolgozni kell a géppel. Ekkor előkerül a segédindító berendezés vagy legalább egy indítókábel, és külső segítséggel indítják a gépet. Ami fontos, hogy a „bikázás” során is figyelned kell néhány apróságra!
Amikor a motor beindul, ne kapcsold le róla azonnal a segédberendezést! Ugyanis lemerült vagy gyenge akkumulátor esetén ilyenkor a rendszerfeszültség egy pillanatra leesik, a generátor pedig azonnal csúcsra jár. A töltőfeszültség néhány tized másodpercre nagyon felugrik, akár a 17-18 Voltot is elérheti. Ez a feszültségszint pedig megrongálhatja a gép vezérlőegységeit. A megspórolt akkumulátor máris félmilliós kiadást okozott!
A helyes eljárás az, hogy ha beindul, hagyod járni, az alapjáratnál kicsit magasabb fordulaton. Rászánsz 15-20 percet, hogy a problémás gép akkumulátora is magához térjen, feltöltődjön. Addig ihatsz egy kávét, vagy akár meg is reggelizhetsz.
Eljött az ősz, egyre hidegebbek a hajnalok. A levelek sárgulnak, és hullanak a fákról. Rossz idő köszöntött az akkumulátorokra is. A gyengébbek bizony hajlamosak elveszteni minden erejüket, cserbenhagyják a traktorokat és kezelőiket. Kellemetlen, ha a gép nem indul, a munka pedig még rengeteg.
Mit kell tenned a lemerült akkumulátorral?
A télen lemerült akkumulátort nem szabad kínozni. Ha azonnal beszereled a gépbe, és a motor által hajtott generátor fogja tölteni, esetleg olyan áramerősség is lehet, amely mint egy „lórúgás” tölt. Ezzel pedig a cellaszerkezet is sérülhet. Az élettartam szempontjából a kedvező megoldás, hogy üzembe helyezés előtt szobahőmérsékleten, kis áramerősséggel, lassan töltöd fel.
Indítóáram-vizsgálat az akkumulátoron – fotó: Fecsó Gábor
Ha több gépet is üzemeltetsz, érdemes beszerezned egy akkutesztert. Egy kisebb, jó minőségű akkumulátor kb. kétszer annyiba kerül, mint egy egyszerűbb kivitelű műszer. Tehát ha egyetlen felesleges vásárlást megelőzöl a segítségével, máris megtérült a beruházás!
Könnyű, biztos indítást kívánok!
Indexkép: István Erik