A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) a zéró balesetre vonatkozó elképzelését megvalósítva bemutatta a gumikerekes rakodógépekhez kifejlesztett automatikus vészfékezési funkciót, amely növeli a munkabiztonságot, minimalizálva az ütközéses balesetek kockázatát és kiküszöbölve akár a halálos gázolást is.
Közútról munkaterületre
Tudjuk, a Volvo összességben a közlekedésbiztonság úttörőjének számított és számít ma is. Ma már szériának tekinthetők az ütközésveszélyre figyelmeztető vagy akár aktív vészfékasszisztensek, valamint gyalogosra és kerékpárosra figyelmeztető megoldások.
Ami jó közúton, miért ne lehetne jó akár az építőiparban vagy a mezőgazdaságban is?
Sajnos gyakori baleseti forrás, hogy a munkagépek – de mezőgazdasági traktorok vagy rakodógépek is – okoznak balesetet, nekihajtanak másik gépnek vagy tehergépkocsinak, vagy elütnek valakit a szűk, nehezen belátható helyeken (terménytárolók, istállók stb.), vagy éppen a gyalogosan közlekedő dolgozó figyelmetlen. Nem kell részletezni, könnyen jelentős anyagi kárral, azonnali gépkieséssel és sajnos néha halálos gázolással is végződhetnek az ilyen telephelyi balesetek.
A VCE egyelőre még csak néhány építőipari rakodógéphez kínálja, de reméljük, mielőbb általános lesz más gyártóknál is – fotók: www.volvoce.com
Már van megoldás és még tovább is fejleszthető!
Az új műszaki megoldás természetesen nem helyettesíti a figyelmes, körültekintő munkavégzést, de jelentősen növeli a biztonságos munkavégzést. A Volvo CE a Volvo-csoport részeként elkötelezett a „Zero Accident Vision" program mellett, vagyis hogy csökkentsük nullára a balesetek számát, és ne csak közúton!
Az új biztonsági rendszer tolatás közben nemcsak figyelmezteti a gépkezelőt a mögöttes akadályra, hanem automatikusan, az üzemi fékkel azonnal megállítja a gépet. Mivel a kerekes rakodógépek átlagosan az üzemidejük 40-50%-át tolatással töltik, az ütközéscsökkentő rendszer kiemelt jelentőséggel bír a gépkezelők és a telephely vezetői számára.
Igaz, munkagépek sebessége a gépkocsikéhoz képes alacsony, ellenben gyakran nagy tömeget kell állóra fékezni, ami nagy kapacitású rönkrakodó vagy konténerrakodó esetében 50-70 tonna is lehet!
Hogyan működik?
Az intelligens elektronika felismeri az ütközésveszélyt – sebesség, haladási irány és távolság alapján –, és vagy 2-3 másodpercre automatikusan aktiválja a fékeket és csak lelassítja a munkagépet, vagy az ütközés elkerülése érdekében teljesen megállítja. Eközben figyelmezteti a gépkezelőt a beavatkozásra: akár mi is fékezhetünk, vagy elkormányozhatjuk a gépet másik irányba, mint az ütközéselkerülés egyik módja.
A zökkenőmentes rakodási műveletek érdekében a rendszer megjegyzi a gép által utoljára megmászott lejtőt, így a gépkezelők a rendszer aktiválása nélkül egyengethetnek el egy halmot, akár hátramenetben is. A közúti változattal ellentétben ez a rendszer ideiglenesen kikapcsolható a munkaterület jellemzői miatt. Például nem jelez akadályt és nem fog fékezni, ha hátramenetben egy homokkupacra hajtunk vagy nagyon meredek gödörből kell kijönni hátrafelé.
Csak akkor működik, ha a rakodógép hátrameneti fokozatban van, és 3-15 km/óra sebességgel halad. Azonban még az ilyen segédrendszerek sem tudják teljesen kiküszöbölni a baleseteket, ezért a Volvo CE mindig a biztonságos vezetési magatartás mellett száll síkra.
A munkahelyi biztonság növelése
A Volvo CE által házon belül kifejlesztett, szabadalmaztatás alatt álló ütközésvédelmi rendszere a Volvo gumikerekes rakodókhoz gyárilag rendelhető opció, amely jelenleg az OptiShift rendszerrel felszerelt L110H/L120H, L150H, L180H, L220H, L260H és L200H High Lift típusokhoz érhető el.
A radarérzékelőkön alapuló rendszer kiegészítő berendezésként működik a Volvo CE által kínált funkciók, opciók és helyszíni szolgáltatások meglévő széles skálájához. Az új opció a fenti géptípusokon piactól függetlenül rendelhető.
Végül meg kell jegyezni, hogy a tehergépkocsik rakodása egy terménytárolónál vagy nagy volumenű silázskészítésnél szintén jó szolgálatot tenne az egymás mellett dolgozó gépek és a beszállító járműszerelvények mozgása közben, amelyre, reméljük, nem kell már sokat várni, más rakodógépgyártók, esetleg traktorgyártók esetében sem.
A tolatókamera már szériafelszereltség, de az automatikus vészfékkel most még tovább nő a biztonság – fotó: www.volvoce.com
A nagy tömegű szilázskészítésnél szintén növelhetné a biztonságot – fotó: www.agroinform.hu
Forrás: www.volvoce.com
|