A megújult Bobcat R-széria – kompakt rakodók
Főbb jellemzők
Az S66 és S67 a gumiabroncsos kiviteleket, míg a T66 és T76 a gumihevederes kiviteleket képviselik és már idén októbertől megkezdték a gyártást és leszállítást. Az új Bobcat modellek teljesen elkülönülnek az eddigi M-szériától. A gépeket szinte alapjaitól újratervezték, bár ez az, ami kívülről nemigen látható, legfeljebb egy-két apró eltérést lát a felhasználó.
Bobcat R-széria: hatékony és biztonságos munkavégzés.
Például az új szerkezeti acélok 20 százalékkal nagyobb szilárdságúak, amely ugyanazon keresztmetszetnél és önsúlynál nagyobb teherbírást tesznek lehetővé, míg a fülke esetében kisebb holttereket, jobb kilátást engednek, változatlan biztonság mellett.
Ami legszembetűnőbb az új Bobcat rakodóknál a gépkezelő munkahelye, komfortja és a kezelőszervek. Ugyanakkor a tartósság, az üzembiztonság, a minél szélesebb körű alkalmazhatóság került a középpontba. A lehetséges szerelékek, munkaeszközök száma bővült, növekedett a hidraulikarendszer teljesítménye, a teherbírás és a szakítóerő. Ehhez az alapot, a D24-es, 4 hengeres, 2,4 literes, 75 lóerős, 320 newtonméteres, Stage V emissziós motor adja.
A Stage V emissziós normákat a 4 hengeres, 2,4 literes, 75 lóerős motorral teljesíti.
A hatékony és biztonságos munkavégzést mind a 4 típusnál megnövelt nyomtáv és tengelytáv segíti. Opcióban 5 karos, torziós felfüggesztés kérhető a gumihevederes gépek járószerkezetéhez, simább futást, kisebb billegést és minimális kanálból kiszóródó anyagot eredményez. Meg kell még említeni az újratervezett hűtőrendszert, ahol opciósan megfordítható forgású ventilátort kínálnak, fokozottan szennyezett munkakörnyezethez, így a port, levelet, szártöredéket a hűtőradiátortól ki lehet fúvatni.
Munkakomfort
Az új Bobcat R-széria egységesen zárt, fűtött-klimatizált, fülkével készülnek, 5 collos Delux kijelzővel – opcióban 7 collos -, továbbá választható még oldalrácsozat nélkül, csak a nyitható ablakrésznél rácsozott kivitelben is. A hátrameneti kamera minden esetben szériakivitel, a ledes lámpakészlettel együtt, a prémium világítási csomag választható. A normál vezetőülés mellett rendelhető, légrugós, fűthető változat is. Egyedi megoldás, a fülketető alá, befelé felnyitható szélvédő.
A hátrameneti kamera minden esetben szériakivitel.
A kisebb kijelző menürendszere vezérlőgombbal működtethető, részletes működési paramétereket jelenít meg, kulcsos vagy kulcs nélküli indítással kiegészítve. A nagyobb, érintőképernyős megoldású, rádiót és Bluetooth-os telefon-kihangosítót, érintés nélküli hívásopciót tartalmaz.
Kezelőszervek és szériafunkciók
A korábbi opciós műszaki megoldások közül több átkerült a széria kivitelek közé, ami a piaci pozíciót is erősítheti:
- Választható joystick funkciók (SJC –Selectable Joystick Controls)
- Deluxe fülkekivitel, klíma+fűtés
- Kétfokozatú haladás
- Nagy teljesítményű hidraulika-rendszer, eszközcsere funkcióval (ACD – Attachment Control Device)
- Kétirányú rakodókanál-pozicionálás
- Hátrameneti figyelmeztetés
Minden munkafunkció az SJC-vel működik az új R-szériánál, de az S66 és S76 csúszó kormányzású rakodók esetében felár nélkül rendelhető a klasszikus kézi karos és lábpedálos működtetés.
Teljesen új munkakörnyezet az R-szériás gépeken.
A joystick nemcsak könnyedén használható, de ujjérintős kapcsolókkal is ellátott, amelyek funkciói a különféle szerelékekhez, eszközökhöz rugalmasan konfigurálhatók, szintén növelve a gépek alkalmazhatóságát. A sebességvezérlés és kormányzás-beállítás is kalibrálható az SJC-n belül, akárcsak a motorteljesítmény-szabályozás.
Még sokoldalúbb alkalmazhatóság
Az SJC alkalmazásával együtt, az új Bobcat R-szériánál az eszközcsere-funkciót (ACD) szintén szériában kínálják. Az emelőkaron kivezetett CanBus rendszer automatikusan felismeri a felkapcsolt szereléket és ennek megfelelően, automatikusan beállítja a joystick gombok funkcióit, valamint a szükséges hidraulikaolaj mennyiségét, az optimális működés érdekében.
Rönkrakodás gyerekjáték a megújult Bobcat gépekkel.
A nagy kapacitású hidraulikarendszer szintén széria az új R-szériás gépeken és jó szolgálatot tesz olyan eszközöknél, mint például a talajsimító vagy betonvágó korong. Az eszközfelkapcsolás szériában manuális, opcióban automatikus.
|
Kisméretű csuklós törzsű rakodók
A Bobcat L23 és L28 típusok, a kisméretű, csuklós törzsű rakodók egy új generációt képviselnek. Az egyik legszembetűnőbb konstrukciós változás, hogy a vezetőfülke a gép első részéhez csatlakozik és nem a motortérre, a gépészetre van ráültetve, hanem az kifordul alóla. Ugyanakkor a csuklópont helyzete gyakorlatilag változatlan. E gépek széles körűen alkalmazhatók: agrárium, parképítés, település-fenntartás, építőanyag-kereskedés stb.
A Bobcat L28 már teleszkópgémes.
Egyesíteni tudja egy villás targonca és kompakt rakodó előnyeit, könnyebb terepen és betonon egyaránt alkalmazható, azaz állattartó telepeken, takarmányüzemben praktikus gép lehet. A meghajtást minden keréknél egy hidromotor biztosítja. Szélessége normál kanállal 1118 mm, magassága zárt fülkével 1984 mm. Nyitott vezetőállással és zárt, fűthető fülkével egyaránt rendelhető, utóbbin nyitható ablakrészekkel.
Építkezéshez vagy telephely takarításhoz is.
A két gép nemcsak alapméreteiben, de a 25 lóerős motorteljesítmény és 13 km/órás sebesség is azonosak. Az L23-as fix, az L28-as már teleszkópos gémmel, ezért nagyobb emelési magassággal rendelkezik.
|
Csuklós törzsű kompakt rakodók – L65; L85
Egy gép, számtalan feladat
Így lehetne röviden jellemezni a fenti két típust. Agrár vonatkozásban inkább a terménytárolókban vagy siló előkészítésnél tudjuk elképzelni, de raklapos egységrakományok vagy „big bag” rakodásához szintén megfelelő lehet (például: táp, vetőmag, műtrágya). Természetesen bekötő út vagy telephely tisztításra, hóekézésre szintén befogható.
Az új Bobcat rakodókkal a munka szinte csak szerelékfüggő.
A munkakomfortot, a rugózott üléssel együtt mozgó joystick konzol, állítható kormányoszlop és kartámasz teszik teljessé. A fülkekialakítás holttere minimális minden irányban, a hátsó ablaktörlő szériakivitel. A hátsó holttér/tolatókamera viszont opciós, a ledes munkalámpákkal együtt.
|
Regionális gyártó- és fejlesztő központ
A Bobcatnek jelenleg Csehországban található az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) piacokat lefedő gyártó-, értékesítési- és fejlesztési központja. 2001-ben vásárolták meg a Dobřiš-ban működő, kisméretű kotró-rakodókat gyártó üzemet. 2003-ban már fejlesz7tőkozpontot avattak, 2004-ben már elkészült az első csúszó kormányzású kompakt rakodó is. 2005-tól megkezdik a mini forgókotrók gyártását, 2007-ben új üzemcsarnokot és oktatási központot avatnak. 2009-ben a Doosan megvásárolja a Bobcat-tet. 2014-ben elkezdődik az értékesítő központ építése, megnyílik az új fejlesztőközpont és a dobřiši üzemben került legyártásra globálisan az 1 milliomodik kompakt rakodó. 2015-ben bővítették az oktatási központot. 2017-ben a Doosan Bobcat Manufacturing s.r.o. elnevezés Doosan Bobcat EMEA s.r.o.-ra változott. 2019-ben átadták az új regionális központ épületét. Természetesen a bemutatókat, gyakorlati oktatást szolgáló szabadtéri területek sem hiányoznak. A cég összesen 22 ezer négyzetméteren terül el a teljes dolgozói létszám eléri az 1400 főt. 2018-ban összesen 17.206 gépet gyártottak, árbevételük 765 millió volt, de 2020 végére a 20 ezres darabszám áttörése a cél.
Képszöveg:
6. A dobřiši regionális központ
A megújult R-széria – kompaktrakodók (fejezetcím)
Főbb jellemzők
Az S66 és S67 a gumiabroncsos kiviteleket, míg a T66 és T76 a gumihevederes kiviteleket képviselik és már idén októbertől megkezdték a gyártást és leszállítást. Az új modellek teljesen elkülönülnek az eddigi M-szériától. A gépeket szinte alapjaitól újratervezték, bár ez az, ami kívülről nemigen látható, legfeljebb egy-két apró eltérést lát a felhasználó. Például az új szerkezeti acélok 20 százalékkal nagyobb szilárdságúak, amely ugyanazon keresztmetszetnél és önsúlynál nagyobb teherbírást tesznek lehetővé, míg a fülke esetében kisebb holttereket, jobb kilátást engednek, változatlan biztonság mellett.
Ami legszembetűnőbb, a gépkezelő munkahelye, komfortja és a kezelőszervek. Ugyanakkor a tartósság, az üzembiztonság, a minél szélesebb körű alkalmazhatóság került a középpontba. A lehetséges szerelékek, munkaeszközök száma bővült, növekedett a hidraulikarendszer teljesítménye, a teherbírás és a szakítóerő. Ehhez az alapot, a D24-es, 4 hengeres, 2,4 literes, 75 lóerős, 320 newtonméteres, Stage V emissziós motor adja.
A hatékony és biztonságos munkavégzést mind a 4 típusnál megnövelt nyomtáv és tengelytáv segíti. Opcióban 5 karos, torziós felfüggesztés kérhető a gumihevederes gépek járószerkezetéhez, simább futást, kisebb billegést és minimális kanálból kiszóródó anyagot eredményez.
Meg kell még említeni az újratervezett hűtőrendszert, ahol opciósan megfordítható forgású ventilátort kínálnak, fokozottan szennyezett munkakörnyezethez, így a port, levelet, szártöredéket a hűtőradiátortól ki lehet fúvatni.
Képszövegek:
1000; 5357. Talajmunka és kaszálás (S)
1634; 2000. Bála- és rönkrakodás (T)
Munkakomfort
Az új R-széria egységesen zárt, fűtött-klimatizált, fülkével készülnek, 5 collos Delux kijelzővel – opcióban 7 collos -, továbbá választható még oldalrácsozat nélkül, csak a nyitható ablakrésznél rácsozott kivitelben is. A hátrameneti kamera minden esetben szériakivitel, a ledes lámpakészlettel együtt, a prémium világítási csomag választható. A normál vezetőülés mellett rendelhető, légrugós, fűthető változat is. Egyedi megoldás, a fülketető alá, befelé felnyitható szélvédő.
A kisebb kijelző menürendszere vezérlőgombbal működtethető, részletes működési paramétereket jelenít meg, kulcsos vagy kulcs nélküli indítással kiegészítve. A nagyobb, érintőképernyős megoldású, rádiót és Bluetooth-os telefon-kihangosítót, érintés nélküli hívásopciót tartalmaz.
Képszöveg:
1001. Új munkakörnyezet
Kezelőszervek és szériafunkciók
A korábbi opciós műszaki megoldások közül több átkerült a széria kivitelek közé, ami a piaci pozíciót is erősítheti:
-
választható joystick funkciók (SJC –Selectable Joystick Controls)
-
Deluxe fülkekivitel, klíma+fűtés
-
Kétfokozatú haladás
-
Nagy teljesítményű hidraulika-rendszer, eszközcsere funkcióval (ACD – Attachment Control Device)
-
Kétirányú rakodókanál-pozicionálás
-
Hátrameneti figyelmeztetés
Minden munkafunkció az SJC-vel működik az új R-szériánál, de az S66 és S76 csúszó kormányzású rakodók esetében felár nélkül rendelhető a klasszikus kézi karos és lábpedálos működtetés.
A joystick nemcsak könnyedén használható, de ujjérintős kapcsolókkal is ellátott, amelyek funkciói a különféle szerelékekhez, eszközökhöz rugalmasan konfigurálhatók, szintén növelve a gépek alkalmazhatóságát. A sebességvezérlés és kormányzás-beállítás is kalibrálható az SJC-n belül, akárcsak a motorteljesítmény-szabályozás.
Képszövegek:
6240; 6012. Az 5 és 7 collos kijelzők
Még sokoldalúbb alkalmazhatóság
Az SJC alkalmazásával együtt, az új R-szériánál az eszközcsere-funkciót (ACD) szintén szériában kínálják. Az emelőkaron kivezetett CanBus rendszer automatikusan felismeri a felkapcsolt szereléket és ennek megfelelően, automatikusan beállítja a joystick gombok funkcióit, valamint a szükséges hidraulikaolaj mennyiségét, az optimális működés érdekében. A nagy kapacitású hidraulikarendszer szintén széria az új R-szériás gépeken és jó szolgálatot tesz olyan eszközöknél, mint például a talajsimító vagy betonvágó korong.
Az eszközfelkapcsolás szériában manuális, opcióban automatikus.
Műszaki adatok
csúszó kormányzású gumihevederes
S66 S76 T66 T76
névleges teherbírás 1179 kg 1361 kg 1110 kg 1417 kg
billenő teherbírás 2359 kg 2722 kg 3175 kg 4050 kg
üzemkész önsúly 3271 kg 4038 kg 4296 kg 4898 kg
magasság 2045 mm 2079 mm 2045 mm 2079 mm
szélesség (abroncs/heveder) 1642 mm 1829 mm 1782 mm 1981 mm
-
(fejezet vége) -
Kisméretű csuklós törzsű rakodók (fejezetcím)
Az L23 és L28 típusok, a kisméretű, csuklós törzsű rakodók egy új generációt képviselnek. Az egyik legszembetűnőbb konstrukciós változás, hogy a vezetőfülke a gép első részéhez csatlakozik és nem a motortérre, a gépészetre van ráültetve, hanem az kifordul alóla. Ugyanakkor a csuklópont helyzete gyakorlatilag változatlan. E gépek széles körűen alkalmazhatók: agrárium, parképítés, település-fenntartás, építőanyag-kereskedés stb. Egyesíteni tudja egy villás targonca és kompakt rakodó előnyeit, könnyebb terepen és betonon egyaránt alkalmazható, azaz állattartó telepeken, takarmányüzemben praktikus gép lehet. A meghajtást minden keréknél egy hidromotor biztosítja. Szélessége normál kanállal 1118 mm, magassága zárt fülkével 1984 mm. Nyitott vezetőállással és zárt, fűthető fülkével egyaránt rendelhető, utóbbin nyitható ablakrészekkel.
A két gép nemcsak alapméreteiben, de a 25 lóerős motorteljesítmény és 13 km/órás sebesség is azonosak. Az L23-as fix, az L28-as már teleszkópos gémmel, ezért nagyobb emelési magassággal rendelkezik.
Képszövegek:
3005; 3008; 3009. L típusok, különböző alkalmazások
3004. Az L28 már teleszkópgémes
Műszaki adatok
L23 L28
billenő teher 1265 kg 1392 kg
teherbírás 633 kg 969 kg
emelési magasság 2,17 m 2,17 / 2,65 m
kanáltérfogat 0,2-0,4 m³ 0,3-0,5 m³
-
fejezet vége –
Csuklós törzsű kompakt rakodók – L65; L85 (fejezetcím)
Egy gép, számtalan feladat
Így lehetne röviden jellemezni a fenti két típust. Agrár vonatkozásban inkább a terménytárolókban vagy siló előkészítésnél tudjuk elképzelni, de raklapos egységrakományok vagy „big bag” rakodásához szintén megfelelő lehet (például: táp, vetőmag, műtrágya). Természetesen bekötő út vagy telephely tisztításra, hóekézésre szintén befogható.
A munkakomfortot, a rugózott üléssel együtt mozgó joystick konzol, állítható kormányoszlop és kartámasz teszik teljessé. A fülkekialakítás holttere minimális minden irányban, a hátsó ablaktörlő szériakivitel. A hátsó holttér/tolatókamera viszont opciós, a ledes munkalámpákkal együtt.
Műszaki adatok
L65 L85
önsúly 4,5 t 4,8 t
billenő teher 2,6 t 3,1 t
kanálméret (alap) 0,6-1 m³ 0,8-1,2 m³
motorteljesítmény 55 LE 69 LE
maximális sebesség 30 km/ó 30 km/ó
Forrás: www.bobcat.com