2016. január elsején lépett életbe az az európai uniós rendelet, amelynek követelményei egységesítik a mezőgazdasági és erdőgazdasági járművekre vonatkozó típusjóváhagyást. Ennek részeként a fékberendezésekre vonatkozó előírásokat is szabványosították. A BPW az összes fékszerkezetét levizsgáztatta az új előírásoknak megfelelően. A BPW korszerű futóműveivel épített járművek ezzel az egységes típusjóváhagyással bármelyik európai uniós tagországban forgalomba helyezhetők.
Már 2013-ban megszületett az a rendelet, amely megfogalmazza az Európai Unió összes tagállamában a mezőgazdasági és erdőgazdasági járművek típusjóváhagyásának az egységesítését. A 167/2013/EU számú rendelet célja egyszerűbbé tenni az európai piacon belüli járműkereskedelmet, fokozni a környezetvédelmet és a javítani közlekedésbiztonságot. A típusjóváhagyást az adott tagországok nemzeti szabályozása szerint is el lehet végezni, de akkor a jármű az Európai Unió más országaiban nem helyezhető forgalomba. Ezért a BPW-nél egyértelműen az uniós rendeletnek való megfelelést helyezték a középpontba.
A 167/2013/EU számú rendelet további célja összhangba hozni a járművek különféle részegységeinek és rendszereinek a műszaki követelményeit. Ennek keretében a 2015/68/EU számú rendelet a járművek fékrendszereinek a műszaki követelményeit, illetve a fékvizsgálati eljárások feltételeit határozza meg,
tehát szabványosították a fékrendszerekre vonatkozó előírásokat is.
Az új szabvány az üzemi fékek és a rögzítőfékek követelményeit is tartalmazza, többek között kötelezően előírja, hogy a pneumatikus, illetve hidraulikus rendszereknek kétvezetékesnek kell lenniük. Ezen kívül meghatározza, hogy 40 km/h sebességhatár alatt 8 tonna össztömegig, míg 40 km/h sebességhatár felett 3,5 tonna össztömegig ráfutófék is alkalmazható.
Fontos változás, hogy 3,5 tonna tengelyterhelés és 40 km/h sebességhatár felett vagy függetlenül a sebességhatártól 21 tonna együttes tengelyterhelés felett csak automatikus állítású fékkar használata engedélyezett a mechanikus állítású már nem. A 3,5 tonna feletti tengelyterhelésű és 60 km/h-nál nagyobb sebességre tervezett járműveket pedig kötelezően blokkolásgátlóval (ABS) is fel kell szerelni, míg a 30 km/h feletti sebességhatárú vontatott pótkocsikat (R járműkategória) automatikus fékerőszabályzóval kell ellátni. Emellett már a vontató és a vontatott jármű közötti kompatibilitást is vizsgálják, amennyiben a vontatott jármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát, legnagyobb sebessége pedig a 30 km/h-t.
A ráfutófékrendszerek követelményeire is kitér a rendelet. Kimondja, hogy ez mechanikus és hidraulikus is lehet, továbbá meghatározza a lefékezettségi értékeket, a működtető erőt és az elmozdulási tartalékot. Valamint előírja, hogy hátramenetben biztosítani kell a fék szabadonfutását. A 2015/68/EU számú rendelet a fékhatásvizsgálati módszereket is pontosan szabályozza.
A BPW saját fejlesztésű inercia fékpadján számos féktípus különböző előírás szerinti TÜV minősítő és fejlesztő fékvizsgálatait lehet elvégezni. A fékpad segítségével szimulálható egy teljesen megrakott pótkocsi fékszerkezetének akár 80 km/óráról való lefékezése is. A berendezést a magyar, a német és a francia hatóságok is hitelesítették, ami azt jelenti, hogy európai uniós és nemzeti fékvizsgálatokat is végeznek rajta.
A BPW idejében felkészülve az új európai uniós rendeletek életbe lépésére, az összes termékét alkalmassá tette a követelmények teljesítésére, és már a szükséges fékvizsgálatokat is elvégezték. A vonószerkezeteknél a ráfutófékes rendszerekhez pedig folyamatban vannak a vizsgálatok. Ezért a BPW futóművel épített járművek teljes mértékben alkalmasak az Európai Unió tagországaiban az új európai típusjóváhagyás szerinti forgalomba helyezésre.
További információért kérjük, kattintson a www.bpw.hu vagy a www.bpwagrar.com oldalra és forduljon bizalommal a BPW futómű specialistáihoz!