Mint azt írják: a kibocsátások egyre fontosabb szerepet játszanak a mezőgazdaságban; a CLAAS pedig tudatában van ennek a felelősségnek és folyamatosan vizsgálja a különböző fenntartható hajtástechnológiákat. A hidrogénnel kezelt növényi olajok (HVO-k) jóváhagyása minden olyan mezőgazdasági gép esetében, amely megfelel a legújabb kibocsátási szabványnak (Stage V), jelentős lépés ebbe az irányba. Ez azt jelenti, hogy a gépek a jövőben képesek lesznek ezzel a fenntartható folyékony bioüzemanyaggal működni.


Dr. Martin von Hoyningen-Huene, a BU Tractor ügyvezető alelnöke:

"A belátható jövőben nincs valódi alternatívája a belső égésű motornak a nagy teljesítményű mezőgazdasági gépekben. Ezért olyan megoldásokra van szükségünk, amelyek csökkentik az ilyen típusú hajtásokkal kapcsolatos fosszilis tüzelőanyagok kibocsátását, ugyanakkor nincsenek jelentős káros hatással a gyártási költségekre, a fogyasztásra, a tömegre és a tartósságra. A hidrogénnel kezelt növényi olajok ideális választás, mert már léteznek, és pozitív környezeti hatásuk nyilvánvaló."

Claas

Az új gépeket már eleve HVO-val töltik fel a gyárakban – fotó: claas

A mezőgazdaságban a dízelüzemanyagok a mobil mezőgazdasági gépek fő energiaforrása. Ugyanakkor a klímapolitikai célok megkövetelik, hogy alternatívákat találjunk a fosszilis tüzelőanyagokkal szemben.

Miközben az akkumulátoros hajtás előnyöket kínál alacsony motorteljesítmény esetén, a HVO-technológia a növekvő teljesítmény- és energiaigénnyel éri el határait. Az akkumulátorral működő JAGUAR takarmánybetakarító gépnek legalább kétszer akkorának kell lennie, mint egy jelenlegi belső égésű motorral és folyékony üzemanyaggal működő modellnek, hogy összehasonlítható teljesítményt és hatótávolságot érjen el. A gáznemű tüzelőanyagok, például a metán vagy a hidrogén szintén jelentős hátrányokkal rendelkeznek energiasűrűségük és ezáltal energiatárolási igényeik tekintetében.

Patrick Ahlbrand, a CLAAS termékstratégiája azt mondta: "A jövőben az akkumulátoros hajtások megfelelő alternatívát kínálnak majd a kommunális munkákhoz, a könnyű terepmunkához és az állattartó telepeken és környékükön történő alkalmazásokhoz. A betakarító gépek és a 150 LE feletti nagy traktorok esetében azonban hosszú távon nincs reális és gazdaságos alternatívájuk a fenntartható folyékony üzemanyagoknak."

Ennek jegyében október elsejétől kezdődően minden CLAAS mezőgazdasági gép, amely megfelel a legújabb V. fokozatú kibocsátási szabványnak, engedélyt kap a hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) való üzemeltetésre. Ezen kívül a gyártószalagról újonnan legördülő gépeket eleve fenntartható bioüzemanyaggal töltik fel, mielőtt elhagynák a harsewinkeli és a le mans-i gyárkapukat.

Jelenleg a HVO-kompatibilis motorokkal működő Claas gépek a Le Mans-ban gyártott standard traktorok, a XERION és a Harsewinkelben gyártott nagy traktorok, valamint a TRION és LEXION kombájnok és a JAGUAR mulcsozók.

Ez az intézkedés 2500 tonna CO-t takarít meg egy év alatt, mely lehetővé teszi mindkét gyár számára, hogy már most aktívan hozzájáruljanak a klímaváltozás elleni küzdelemhez.

A HVO használata számos előnnyel jár más technológiákkal és üzemanyagokkal szemben. Nincs szükség a Stage V besorolású gépek frissítésére vagy cseréjére. Egyszerűen feltölthetők HVO-val és pont ugyanúgy használhatók, mint korábban, még dízellel. A fosszilis tüzelőanyagok jellemzőivel összehasonlítható tüzelőanyag-jellemzőket tekintve nincs észrevehető veszteség a teljesítmény, az élettartam, a kopás vagy a tartósság tekintetében.


A HVO használható tiszta formában (HVO100) vagy bármilyen arányban keverve a hagyományos dízellel. A HVO100 használata esetén a CO2-kibocsátás akár 90%-kal is csökkenthető a teljes életciklus alatt a fosszilis dízelhez képest. Ugyanakkor kevesebb nitrogén-oxidot és szálló port bocsátanak ki az égés során. Továbbá, mivel az üzemanyagot főként hulladékból és maradékanyagokból (például sütőolajok) állítják elő, nem kell további növényi olajokat előállítani, ami minimálisra csökkenti az élelmiszerekkel való versenyt.