Egyaránt otthon vannak a mezőgazdasági gépek terén – sőt, már az agárrobotok irányába is nyitottak –, és az építőipari gépek és motorok terén egyaránt.
A piaci igények mozgatják
Az építőiparigép-gyártók egyik vezető szegmense a minikotrók kínálata, amelyeket túlnyomórészt épületeken belüli vagy akár föld alatti munkáknál alkalmaznak, ahol kimondottan előny a csendes és nullemissziós üzemmód. Az építkezéseknél már a kezdeti fázisokban is rendelkezésre áll elektromos áram, így a töltés nem okoz problémát, ellentétben egy elektromos mezőgazdasági traktorral vagy robottal.
Nem véletlen, hogy az agrárszegmensben a telephelyi kis és közepes rakodógépeknél jelent meg elsőként az elektromos hajtás, ami szintén csendes, kipufogógáz-mentes üzemmódot tesz lehetővé az állattartó és más gazdasági épületekben.
Az építőipari gépek igénybevétele jellemzően nagyobb, mint az agrárcélú gépeké, ezért ami itt beválik, az egész biztosan megjelenik (némi változtatással) a mezőgazdasági alkalmazásokban is mint közös technikai alap, ezzel is csökkentve az új elektromos üzemű gépek vételárát.A piacon lévő elektromos építőipari gépek száma folyamatosan növekszik, a 2022-es év új típusainak csaknem fele elektromos, és az elmúlt 14 hónapban már 140 nem belsőégésű gépet mutattak be – derül ki a KHL Group elemzéséből.
Még nincs itt a 2022-es üzleti év első fele, de a gyártók globálisan eddig 860 gépet frissítettek, míg 75 típus teljesen új modell, ebből 36 elektromos meghajtású!
Az elemzés a KHL által készített négy online adatbázisból származik: Construction Sourcing Guide, D&RI Buyers Guide, Access Buyers Guide és World Crane Guide. Ezek a földmunkagépekre, útépítésre, tömörítésre, darukra, bontásra és emelő platformokra terjednek ki.
Az új elektromos termékek jelentős részét az emelő platformok teszik ki – sok ollós emelőgép és kisebb gémek, hagyományosan akkumulátoros meghajtásúak –, de a termékkategóriák mindegyikében történtek elektromos bevezetések.
Yanmar SV17e - elektromos mini kotró – fotó: www.yanmar.com
Az elmúlt 14 hónap piaci bevezetéseinek elemzése azt mutatja, hogy az új építőipari gépek 5-6%-a elektromos.
A földmunkagépek kategóriájában a legnagyobb arányban a lánctalpas kotrógépek, a kerekes rakodók (beleértve a kompakt modelleket is) és a lánctalpas rakodók szerepelnek az elektromos meghajtású modellek között, majd a dömperek és a kotrórakodók következnek.
Az útépítő gépeknél is egyértelmű az elektromos meghajtásra való áttérés, ahol az új hengerek több mint 20%-a már akkumulátorral működött. Az új mobil zúzók ötöde szintén elektromos volt. A daruágazatban a legnagyobb valószínűséggel a lánctalpas, ipari és más rakodó mobil darukat villamosították.
Forrás: www.internationalrentalnews.com