Az Észak-Amerikában kiadott „Diesel Progress International” folyóirat ugyanis ebben az évben először kereste mezőgazdasági gépek kategóriájában is az év legjobbját. A kitüntető „Diesel Progress Excellence In Equipment Awards‘ címet elsőként a CLAAS LEXION 780 aratócséplő gépének ítélte oda a szakmai zsűri és 23.000 olvasó.Magát a díjat a nemrég zárult stuttgarti BAUMA-kiállítás második napján adták át – írja a Topagrar.com.
A díjazott kombájnt már 2012 szeptemberében láthattuk egy zártkörű bemutatón, Enyingen. Tudvalevő ugyanis, hogy Magyarország a CLAAS üzemi tesztjeinek egyik fő színhelye, gépeik alkalmasságának próbaköve. Így aztán nem meglepő, hogy a világsiker még néhány évet váratott magára. Az európai gyakorlat szerint kontinensünket csak a minden tekintetben kipróbált gépek hagyhatják el.
A legnagyobb áteresztőképességű CLAAS-kombájn leválasztási teljesítménye is egyedülállóan jó. A „kistestvér”, a LEXION 770 rotoronként 5 leválasztó kosárával szemben az új LEXION 780 2x6 kosárral dolgozik, és leválasztó rotorjainak fordulatszáma egészen 1.250 min-1-ig fokozható. Tisztítórendszere – mint az összes 700-as modellnek – a bevált JET STREAM. A teljesítménynövekedéshez alkalmazkodva a magtartály valamint az ürítő csiga méretei is nőttek. A 4XL méretű csigával 8,81 m távolságra és 4,98 m magasságig lehet üríteni. A 12.500 literes magtartály 130 liter/s ürítési teljesítménnyel 1,5 perc alatt kitárolható.
Magyarország a CLAAS üzemi tesztjeinek egyik fő színhelye – fotó: Claas
625 LE teljesítményű, 15,6 liter lökettérfogatú Mercedes-Benz motorja a kipufogógáz szelektív katalitikus redukciójának köszönhetően mindenben megfelel az amerikai Tier 4i – nálunk az EU IIIB – emissziós előírásoknak.A megnövekedett motorteljesítmény szükségessé tette egy különleges hűtőrendszer kifejlesztését is. A DYNAMIC COOLING változtatható teljesítményű rendszer mindig annyi hűtőteljesítményt nyújt, amelyre a kombájnnak éppen szüksége van. Teljes fordulatszámát csak maximális igénybevétel esetén éri el, így működtetéséhez akár 15 kW hajtóteljesítménnyel kevesebb is elég.
Az interaktív, párbeszéden alapuló beállítórendszer javaslatait a gépkezelő elfogadhatja vagy elutasíthatja. A GPS-alapú kormányzással és az áteresztőképesség maximális szinten tartására szolgáló CRUIS PILOT-tal kombinálva szinte teljesen magától megy a gabonabetakarítás. Tovább fokozható ez a magyar menü CEMOS AUTOMATIKA üzemmódjában, ahol szenzorok rendkívüli frekvenciával mérik a gép különböző paramétereit, és a beállításokat haladéktalanul a mindenkori körülményekhez igazítják. A gépkezelő itt is dönthet: a CEMOS AUTO LEVÁLASZTÁS a rotor fordulatszámának és rotort takaró lemezek nyitásának szabályzásával optimalizálhatja a leválasztást, vagy a CEMOS AUTO TISZTÍTÁS a szelelő fordulatszámával, valamint a felső és az alsó rosta nyitásával tökéletesítheti a leválasztást.
A legnagyobb áteresztőképességű CLAAS-kombájn leválasztási teljesítménye is egyedülállóan jó – fotó: Claas
A hajtásrendszer minden eleme a motortól kezdve, a hidakon át a gumiabroncsokig tökéletesen illeszkedik egymáshoz. Az erősített járószerkezetbe a 700 sorozatú kombájnokban megismert POWER TRAC összkerékhajtás van beépítve. Az összkerékhajtás a nagyobb vonóerő-kifejtés érdekében a hátsó hídra szerelt második hidromotor segítségével kapcsolható be. A négycsuklós, differenciálzáras hátsó híd CLAAS szabadalom. A legdurvább talajegyenetlenségek mellett is maximális stabilitást és vonóerőt szavatoló új hátsó híd a függőleges mozgás mellett oldalirányú elmozdulásra is képes. Ennek eredményeképpen nagyobb – max. 1,65 m – átmérőjű gumiabroncsok is használhatók.
A farmerek kérhetik ezt az „óriáskombájnt” finom, szofisztikált járást biztosító gumihevederes futóművel is. Ennek valamennyi eleme – a hajtókerék, a talajkerekek és a visszafordító kerék – külön külön-rugózott. A hidropneumatikus rugózás a munkahengerek töltésével vagy ürítésével menet közben is állítható: a rugalmasság garanciája a minden egyes hidraulikakörben megtalálható hidroakkumulátor. A gépre és így a vezetőre ható rezgés csillapítása jelentősen hozzájárul a vezető kényelméhez. És akkor még nem szóltunk az automatikus szintkiegyenlítésről, amely 2 km/h sebesség feletti kanyarvételnél a stabilitást fokozza!