Az AGCO Power dízelmotorokat gyárt olyan világhírű traktormárkák számára, mint a Fendt, a Valtra, vagy a Massey Ferguson. A globális vállalat most egy forradalmi, teljesen új dízelmotor-családot fejlesztett ki, a CORE-t. A motorcsalád tovább viszi az AGCO Power-motorok hagyományos megbízhatóságát, de a konstruktőrök már a holnap alternatív üzemanyagait tartották szem előtt a tervezésekor.

A szén-dioxid kibocsátás csökkentése manapság minden gépgyártó közös célja. A jelenlegi AGCO Power dízelmotorok is teljes mértékben kompatibilisek napjaink megújuló, növényi eredetű adalékokat (etanolt) tartalmazó üzemanyagaival, ami már közel hozza őket a karbonsemleges működéshez. De a jövőbeni alternatív üzemanyagok, mint például a hidrogén és a gáz kifejezetten hozzájuk tervezett motorkonstrukciókat igényelnek. Az új CORE motorcsaládban éppen az a forradalmi újítás, hogy eleve alkalmasak a továbbfejlesztésre, mely révén kompatibilisek lesznek ezekkel az üzemanyagokkal.

"A jövő alternatív üzemanyagai, mint a hidrogén, etanol, metanol, biogáz, valamint az elektromos hibrid alkalmazások új követelményeket támasztanak a motorokkal szemben" – mondta Juha Tervala, az AGCO Power vezérigazgatója. – "A CORE motorplatformot úgy tervezték, hogy lehetővé tegye az alternatív üzemanyagok használatát a további fejlesztések során."

Core motor

Az AGCO Power CORE75 1450 Nm nyomaték leadására képes, ami kategóriájában a legmagasabb – fotó: Fendt.com

Az új AGCO Power motorok a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási szabványoknak is megfelelnek.


"Ma a termékfejlesztés elsődleges kihívása a fosszilis szén-dioxidtól való megszabadulás, vagy legalábbis annak radikális csökkentése. Az elmúlt néhány évtizedben az AGCO Powernél sikerült a legkárosabb részecskék és nitrogén-oxidok kibocsátását az egy évtizeddel ezelőtti szint töredékére csökkenteni" – magyarázza Kari Aaltonen, az AGCO Power műszaki igazgatója.

Több mint egy évszázados szolgálat után a dízelmotorok még mindig praktikus alternatívát jelentenek számos területen. Miközben az elektromos járművek viharos gyorsasággal terjednek el, az akkumulátorok kapacitása még nem elegendő az olyan nehézgépek, mint a traktorok kiszolgálására – ez alól csupán a legkompaktabb, 50 kW teljesítmény alatti gépek jelentenek kivételt.

A CORE termékcsalád első motorja a CORE75 – egy 7,5 literes, 223 kW-os egység, kiváló nyomatékkal, üzemanyag-takarékossággal és megbízhatósággal. Először a vadonatúj Fendt 700 Vario Gen7 traktorban használják.

"Az AGCO Power motortervezői együttműködtek a Fendt mérnökeivel a Fendt 75 Vario Gen700 traktor új CORE7 motorjának kifejlesztésében. Alacsony fordulatszámon is nagy teljesítményre képes és tökéletesen illeszkedik a Fendt Vario sebességváltóhoz. A motor innovatív kialakítása további előnyöket eredményez, például kisebb fordulási sugarat és nagyobb hasmagasságot. Várakozással tekintünk a Fendt gépek CORE motorplatformjának jövőbeni bővítése elé" – mondta Walter Wagner, a Fendt kutatás-fejlesztési és beszerzési alelnöke és ügyvezető igazgatója.

A linnavuori gyárban készülő új AGCO Power CORE75 motor a piac legfejlettebb funkcióival rendelkezik:

"Az AGCO Power CORE75 1450 Nm nyomaték leadására képes, ami kategóriájában a legmagasabb. A motort úgy tervezték, hogy maximális nyomatékot nyújtson már percenkénti 1300 fordulatnál is a tipikus 1500 fordulat/perc helyett. Ez az alacsony fordulatszámú koncepció lehetővé teszi a piac legjobb üzemanyagfogyasztását a teljesítményosztályban, ami 188 g/kWh-át jelent" – mondta büszkén Kari Aaltonen.

Az AGCO Power CORE75 rendkívül robusztus erőforrás, az átlagos motorokhoz képest kevesebb alkatrészt tartalmaz. Ez az egyszerűsített kialakítás megbízhatóbbá és könnyebben szervizelhetővé teszi a motort. Fejlett EAT (emissziós utókezelő) rendszerével az AGCO Power CORE75-öt az alapoktól kezdve úgy tervezték, hogy megfeleljen a legszigorúbb kibocsátási szabványoknak anélkül, hogy EGR (kipufogógáz-keringető) rendszerre lenne szükség.

"Az új motor kompatibilis a megújuló HVO üzemanyagokkal is, lehetővé téve az üvegházhatású gázok kibocsátásának akár 90%-os csökkentését" – zárta Aaltonen.