A Landini az új 7-T4i szériát „Welcome to another world”, azaz „Üdvözlet egy másik világban” szlogennel vezette be a nemzetközi piacon! Kétségtelen, hogy ezzel a generációváltással az olasz traktorgyártó számtalan innovációt sorakoztatott fel, elég csak az újragondolt vezetőfülkét, az új motorokat vagy a "Roboshift” sebességváltót említeni.

Piacra lépése óta már jó néhány gazdaságban munkába állt az új 7-es család tagjaiból, így kíváncsiak voltunk, milyenek az eddigi tapasztalatok a felhasználóknál.

traktor

Havas András műszaki vezető és Horváth Dénes gépkezelő a Landini 7-175 T4i előtt – fotó: Agroinform.hu

A bácsalmási BácsAgro Zrt.-nél a Landini traktorok a hazai piaci bevezetésük óta jelen vannak az erőgépparkban. A két darab újgenerációs 7-175 típus közül az egyik egy éve, a másik pedig idén márciusban váltotta fel az azonos kategóriájú 12 éves, 12 500 üzemórát teljesített Landpower 165 TDI Techno-t és a 2009-es évjáratú 10 250 üzemórás Landpower 165 T3-ast.

traktor

Landini 7-175 T4i traktor – fotó: Agroinform.hu

Mint ahogy azt érdeklődésünkre Havas András műszaki vezetőtől megtudtuk, a két erőgépet 1170 hektár saját művelésű bérelt, illetve 700 hektár bérmunkában művelt területen alkalmazzák. Évente 1000-1500 üzemórát dolgoznak, a tavaly márciusban érkezett 7-175 eddig 2000 üzemórát dolgozott, így ennek az üzemidőnek a tapasztalatairól tudott beszámolni.

Érdeklődésünkre válaszolva elmondta, hogy a traktorok talajművelési, vetési, tápanyag-visszapótlási, növényvédelmi és szállítási munkákban vesznek részt. A szántásban 4 fejes Gregoire Besson váltvaforgató ekével, vetésben 4 méteres SULKY, illetve 6 soros Monosem NG Plus vetőgéppel, műtrágyaszórásban SULKY műtrágyaszóróval, növényvédelemben pedig Berthoud permetezővel dolgoznak, míg szállításban OEHLER ZDK 180 pótkocsit vontatnak.

traktor

Az újratervezett fülkében a karok helyett elektronikus kapcsolók segítségével lehet a különböző üzemi funkciókat működtetni – fotó: Agroinform.hu

Az új SCR-rendszerű, 6,7 literes, 24 szelepes FPT NEF T4i motorokkal elégedettek, mind üzemanyag-fogyasztás, mind pedig nyomatékrugalmasság szempontjából. Üzemanyag-felhasználást tekintve konkrét adatokkal is tudott szolgálni.

Búzavetésben a négyméteres vetőgéppel átlagosan hektáronként 8-9 liter, míg szántásban a négyfejes GB ekével, 27 cm-es mélységben szántva 17-21 liter/ha a fogyasztás, ami igazán kedvezőnek mondható.

A 24/24 fokozatú Roboshift sebességváltótól kezdetben idegenkedtek, mivel korábban a Landpowereknél mechanikus kapcsolású, egyszerűbb váltót alkalmaztak, viszont az előítélet alaptalannak bizonyult. Nagyon elégedettek a váltó kiosztásával, kapcsolásával, a nyomatékátvitel hatékonyságával.

traktor

A sebességváltó is elektronikusan vezérelhető a joystickba épített nyomógombokon keresztül – fotó: Agroinform.hu

Mint ahogy azt a műszaki vezető elmondta, nagy előrelépés történt a fülkekomfortban a korábbi szériákhoz képest. Az újratervezett fülkében a karok helyett elektronikus kapcsolók segítségével lehet a különböző üzemi funkciókat működtetni, és a sebességváltó is elektronikusan vezérelhető a joystickba épített nyomógombokon keresztül. Így a kényelmesebb kapcsolás mellett sokkal nagyobb lett a fülke helykínálata. Külön kiemelte, hogy a pótülés most már elrejthető, ami ugyancsak hozzájárul a tágasabb belső térhez.

traktor

A hidraulikus fülkerugózással mind a szántóföldi, mind pedig a szállítási munkákban jelentősen nőtt a fülke komfortja – fotó: Agroinform.hu

A Landpowerekhez képest a hidraulikus fülkerugózás is egy plusz kényelmi kiegészítő, amivel mind a szántóföldi, mind pedig a szállítási munkákban jelentősen nőtt a fülke komfortja, csökkentve a káros rezgések, lengések átjutását a kezelőre, de a kellemes légkört biztosító automata klímát is pozitívumként említette meg.

Sokat javult a kilátás a fülkéből a munkaterületre, és a függesztőszerkezet hidraulikáját, illetve a TLT-t vezérlő, hátsó sárvédőkre helyezett nyomógombos kapcsolókat is olyan kezelést könnyítő elemnek emelte ki, amely a Landpowernél még nem állt rendelkezésre.

traktor

A hátsó sárvédőkre helyezett kapcsolók a Landpowernél még nem álltak rendelkezésre – fotó: Agroinform.hu

4-re bővült a hátsó kihelyezett hidraulikus csatlakozások száma is, ami korábban csak három volt. A műszaki vezető külön megemlítette, hogy ezeket a Landini modelleket már 2 cm pontosságú TopCon RTK GPS-rendszerrel vásárolták, így végzik a talajművelési, vetési, tápanyag-visszapótlási és növényvédelmi feladatokat is a traktorokkal.

Mivel korábban sima sorvezetőket használtak, így jól össze tudják hasonlítani a korábbi rendszerrel az RTK-technológiát, és eddigi tapasztalataik csak megtérülésről adnak számot. Míg a sorvezetőknél 20-30 cm-es átfedés volt, addig a 2 centiméteres pontosságú RTK-rendszernél gyakorlatilag átfedés nélkül dolgoznak a gépek, vetéskor is nagyon pontos a soron tartás és a sorcsatlakozás, jelentős pluszráfordítást, költséget és üzemidőt megtakarítva ezzel.

traktor

TopCon RTK GPS-rendszerrel vezérelve vetnek – fotó: Agroinform.hu

A háttér-szolgáltatásra kitérve elmondta, hogy a forgalmazó Axiál Kft. már 26 éve megbízható partnerük, ami már önmagában is tanúsítja elégedettségüket a szerviz- és alkatrészellátás tekintetében is. Minden erőgépük az Axiál Kft. kínálatából származik, és a munkagépparkjuk 80 százaléka is a cég által forgalmazott eszközökből tevődik össze.

A Landini 7-175 szervizköltségeit kedvezőnek tartják, az Axiál Kft. szakemberei pedig mindig készséggel álltak rendelkezésükre. Eddig az új modellekkel semmilyen meghibásodás nem fordult elő, de a régi Landpowerek is rendkívül megbízhatóak voltak, így minden remény megvan arra, hogy az új sorozat tovább öregbíti majd ilyen téren is az elődök által kivívott elismerést.