A BPW Hungária Kft., melynek anyavállalata mintegy 130 éves múlttal rendelkezik, futóműrendszerek előállításával, agrárgépipari termékek tervezésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik.

A magyar gazdák több külföldi cég által gyártott mezőgazdasági gépmárka kapcsán ismerhetik a BPW futóműrendszereket, mint például a Fliegl, a Krone, a Claas, az Amazone, a Lemken. Ha a magyar gyártású gépeket nézzük, akkor a Farmgép permetezőit vagy a Fliegl abdai gyárában előállított gépeket kell megemlíteni.

Arról kérdeztük a cég szakértőit, Csánk Pétert és Tóth Gábort, hogy milyennek kell lennie egy jó futóműnek, milyen jelentősége van a rugózásnak és a tengelyelrendeződésnek, a kormányzott futóműnek a mezőgazdasági gép működtetése és így közvetett módon a jövedelmezőség szempontjából.

Rugózás és tengelyelrendezés

A rugózás szerepe a mezőgazdasági gépeknél a fellépő dinamikus terhelések csillapítása miatt lényeges, ezzel növelhető az alvázszerkezet és a járműfelépítmény élettartama.

"Amit tapasztalunk sok esetben, hogy egy mezőgazdasági gép beszerzésekor kevés figyelmet fordít a gazda arra, hogy utánajárjon, hogy az a jármű a megfelelő rugózási rendszerrel, futóműrendszerrel van-e felszerelve" - mondta Csánk Péter, a BPW-Hungária Kft. értékesítési vezetője.

Rugózási rendszerek vonatkozásban megkülönböztetünk nagy stabilitást biztosító, illetve komfortos rugózásokat. A legegyszerűbb rugózást a mechanikus rugózás biztosítja, amely stabilitást tekintve csekély mértékű, ezen felül a rugóútja is korlátozott. (Ezek a legolcsóbb rugózások.)

A légrugós rugózás is elterjedt, amelynek rugókarakterisztikája és lengéscsillapító hatása miatt egy komfortosabb rugózást biztosít, jelentős rugóúttal.

A hidropneumatikus rugózás nyújtja a legnagyobb stabilitást, de ez alapból nagyon merev rugózás. A rendszerbe beépített hidroakkumulátorok adják a rugózás komfortját (lökés-csillapítás, lüktetés-csillapítás). Másik nagy előnye ennek a rendszernek a nagyon nagy rugóút.

Mechanikus rugózás – Fotó: BPW

 

A légrugózás nagyobb stabilitású, komfortosabb közlekedést és használatot tesz lehetővé, mint a mechanikus rugózás – Fotó: BPW

A legmagasabb szintű stabilitást hydropneumatikus rugózás beépítésével lehet elérni – Fotó: BPW

"Arra kellene fókuszálni, hogy végiggondolja a beruházni kívánó gazda, hogy milyen területen használja majd a járművet, milyen gyorsasággal fog közlekedni. Egy jobb rugózási rendszerrel csökkenthetőek az üzemeltetési költségek, csökken a meghibásodás miatti állásidő".

A tengelyelrendezésnek a szerepe is óriási. Az egytengelyes, kéttengelyes, tandem, három- és négytengelyes beépítések közül az egytengelyes változat a legideálisabb megoldás a futómű terhelése szempontjából. Ez egy merev vonórudas megoldást takar, ami a traktor vonófejére támaszt. A kanyarokban ezzel a felépítéssel nincs jelentős oldalirányú terhelés, mert a kerekek gördülnek, nem csúsznak. A tandem, a három- és négytengelyes beépítések is vonórudas megoldásúak. Itt jelentős oldalirányú erő terheli a futóműveket, ami miatt a terhelhetőség a gyártó által korlátozva van.

A kéttengelyes változat lengő vonórúddal a traktorra támaszkodó megoldás, ahol a fékezésből adódó átterhelődés miatt az első futómű túlterhelődik, emiatt a a futómű terhelhetősége a gyártó által korlátozva van.

A tengelyelrendezésnek közlekedésbiztonsági szempontból is van jelentősége, a megengedett tengelyterhelésekre megadott közlekedés biztonsági előírásokat is figyelembe kell venni.

Például bizonyos tengelytávolság esetén csökkentik a megengedett tengelynyomást: 1300 mm és 1800 mm között 9 tonna tengelyterheléssel mehet ki a közútra egy jármű, 1800 mm felett pedig max. 10 tonnával használhatók ezek a futóművek - részletezte Tóth Gábor, a BPW-Hungária Kft. alkalmazástechnikai tanácsadója.

A BPW a fentiekhez hasonló szempontok alapján nyújt tanácsadási szolgáltatást mind a gazdáknak, mind pedig a mezőgazdasági gép gyártóknak. Az ilyen tanácsadás jellegű szolgáltatásokat Nyugat-Európában elvárják a gazdák, Magyarországon ez kevésbé jellemző. Árérzékeny a piac, a legnagyobb gazdaságoktól eltekintve a gazdák leginkább csak a beszerzési árra koncentrálnak, arra viszont nem, hogy a karbantartás, üzemeltetés költségeit hogyan lehet a legoptimálisabban beállítani. Ezeknek a szempontoknak a figyelembevétele viszont hosszú távon hatással van az eredményességre és a jövedelmezőségre.

Miért fontos a gazdálkodás szempontjából a futómű?

Csánk Péter elmondta, hogy a futómű jelentősége nem hangsúlyozható eléggé, ha arra gondolunk, hogy akár több 100 ezer euró értékű felépítmények mozgatásában kell hibátlan teljesítményt nyújtaniuk a futóműveknek.

Ha nem megfelelő a futómű megválasztása, akkor egy magas értékű felépítmény (pl. hígtrágya kihordására alkalmas tartálykocsi) használhatósága nem lesz arányban annak óriási bekerülési értékével.

Magyarul a gazda nem tudja kihasználni egy drága és modern gép minden előnyét, ha nem optimális a futómű-beépítés.

A BPW szoros kapcsolatban áll a gyártókkal, így már tervezéskor biztosítható, hogy a funkciónak leginkább megfelelő futómű kerüljön beépítésre.

A stabilitás növelésének szempontjából a rugózás megfelelő kiválasztása és annak méretezése, a nyomtáv és a rugóbázis megválasztása kiemelt szempont kell, hogy legyen. Fontos a jobb manőverezési képességgel rendelkező kényszer-kormányzott futómű alkalmazása is. Amennyiben talaj-kormányzott futómű van a rendszerbe építve, a jármű mögötti kilógó tömegközéppont oldalgyorsulása instabil helyzetet teremthet. Ezért szükséges a járművezető beavatkozása a futómű zárolásával.

A kormányzott futómű előnyei

A kormányzott futómű használata az egyik legfontosabb irány a mezőgazdasági gépgyártásban, a rugózáshoz hasonlóan megkerülhetetlen kérdés. A mai járműépítési trendek a minél nagyobb járművek építése felé tolódnak el, mindenképpen ajánlott a kormányzott futómű beépítése, melynek köszönhetően a jármű manőverezhetősége jobb lesz, az élettartama pedig hosszabb a mintegy 25-30 %-kal kisebb oldalirányú erő fellépése miatt.

Kormányzott futómű használatával csökkentjük a gumiabroncs, az alvázszerkezet, az útfelület, sőt a szántóföld talajának terhelését is.

Nem "sérül" a földterület, ráadásul a tábla végén is nagyobb terményátlag érhető el. A BPW elvégzett egy összehasonlító vizsgálatot, mely alapján elmondható, hogy kormányzott kerék beépítéssel 3,8 százalékkal kevesebb üzemanyagra volt szükség, 100 km-en 2,5 literes gázolaj-megtakarítás realizálható. A pótkocsi kerékabroncsok kopását is megvizsgálták: 100 km-re vetítve a lekopott gumiabroncs tömege 9,7 százalékkal volt kisebb a kormányzott kerekek beépítésével. (Forrás: BPW belső vizsgálat, saját vizsgálati jegyzőkönyv)

kormányzott futómű

Kormányzott futómű használatával csökkentjük a gumiabroncs, az alvázszerkezet, az útfelület, sőt a szántóföld talajának terhelését – Fotó: BPW

A ballonos gumiabroncsok használatának előnyei

A mezőgazdaságban alkalmazott alacsony nyomású ballonos gumiabroncsok használatának több előnye is van. Ezek az abroncsok talajkímélő tulajdonságokkal bírnak. Csökkentik a futóműre és a felépítményre ható dinamikus terheléseket, ezáltal a futómű és a jármű élettartama megnövelhető. Növelik a fékhatást, mert a ballonos gumiabroncsok tapadása is kedvezőbb.

A BPW fel tudja szerelni a futóműveit keréknyomás-szabályzó rendszer előkészítéssel, azaz a szabályzó-rendszerhez tartozó vezetékek átvezetéséhez szükséges furatokkal építik be a futóművet, amennyiben erre van igény. A keréknyomás szabályozásának a talajkímélés szempontjából van jelentősége, mert ezzel a rendszerrel csökkenthető az egységnyi talajfelületre eső nyomás.

Gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer – Fotó: BPW

A tengelyelrendezésnek, a futóműnek milyen hatása van a pótkocsi vonóerő igényére?

Azoknál a pótkocsiknál, ahol merev vonórúddal (egytengelyes, tandem, háromtengelyes vagy négytengelyes elrendezés) támasztunk rá a traktor kuplungszerkezetére, a vonórudakon keresztül jelentős 2-4 tonna közötti függőleges terhelés kerül át az erőgépre, megnövelve ezzel a traktor adhéziós tömegét. Ezáltal biztosított, hogy nagyobb vonóerő kifejtésére legyen alkalmas. Az ilyen pótkocsikkal a traktorok nagyobb terheket nehezebb terepviszonyok között képesek elvontatni és jobb a szerelvények manőverező képessége, stabilabb a jármű.

A mezőgazdasági gépek esetében a BPW nem épít be tárcsaféket. Nézzük, hogy miért!

"Gyakran felteszik nekünk ezt a kérdést a gazdálkodók, de a szakkiállításokon is találkozunk a felvetéssel. A válasz egyszerű: a mezőgazdaságban jellemző körülmények, a por, a sár a tárcsafék alkalmazásánál működési zavarokhoz vezethet. Ráadásul jellemzően ezek a gépek nem egész évben dolgoznak, akár fél évig is állhatnak, ami alatt összerozsdásodhat a tárcsafék" - mondja Csánk Péter.A mezőgazdaságban szinte 100 %-ban dobfékeket alkalmaznak, leginkább az agrárlogisztikai járművek és kamion-pótkocsik esetében használnak tárcsaféket, amelyek alapvetően szilárd burkolatú utakon közlekednek.

Karbantartás

Az abrazív (folyamatosan súrlódást előidéző, kopást okozó) közeg a futómű komponenseire negatív hatással van, ez vitathatatlan, karbantartás mentes futómű nem létezik, mondja Tóth Gábor.

A gazdák számára alapvetően kettő kihagyhatatlan karbantartási feladat van:

a zsírzás és a nyomatékkontroll (a futómű, valamint rugózás csavarkötéseinek időleges felülvizsgálata, utánhúzása).

A gépek beszerzésekor fontos tájékozódni arról, hogy a gyártó milyen paraméterekkel értékesítette a járművet, pontosan mire szeretnénk használni, mert ez a gép alapfelszereltségét is meghatározza, de a szükséges karbantartást is. Betakarító gépek, bálázók esetében például lényeges, hogy olyan futóművet építenek be a gyártók, amivel meg lehet akadályozni a por, széna-, szalmadarabok bejutását a fékrendszerbe, mert ezek károsíthatják a mechanikát.

Sok múlik a mezőgazdasági gép funkciójához megfelelően kiválsztott futómű beépítésén – Fotó: pixabay

Talajmegmunkáló gépek esetében például a poros, sáros, latyakos körülmények miatt olyan tömítéseket építenek be a futóműbe, amelyek meggátolják, hogy a kerékcsapágyakba por vagy felfröccsenő víz jusson be.

Fontos figyelemmel követni, hogy mi áll a karbantartási utasításban, mert jelentős javítási költségeket tud elkerülni a gazda használat során.

Kielégíthetetlen az igény a mezőgazdasági gépekre

A koronavírus-járvány napi szintű, addig szinte sosem tapasztalt kihívások elé állította a céget. Az anyagellátás és szállítás akadozása miatt új beszerzési módszereket vezettek be, de az alapvetően európai beszállítói háttérrel rendelkező BPW számára még a legnehezebb időben is megoldható volt az anyagbeszerzés, nem kellett leállnia cégnek. További bonyodalmat okozott, hogy szinte egy időben vezettek be Európa-szerte több gépbeszerzési támogatási programot, ami miatt szinte ütésszerű keresletnövekedés volt tapasztalható a piacon. Ezek a tényezők már rövid távon is az árak emelkedésével jár együtt.