A mocsai BÚZAKALÁSZ Szövetkezet takarmányszállítás- és kitárolás céljából egy ALI MECCANICA TC120 csigás pótkocsit vásárolt. A gépbeszerzés körülményeiről és az eszköz munkájáról interjút készítettünk a szövetkezet ügyvezetőjével, Váli Péterrel.
– Mit érdemes tudnunk a BÚZAKALÁSZ Szövetkezetről, milyen területi adottságok mellett, mekkora területen, milyen állatlétszámmal dolgoznak?
– Mocsa Komárom-Esztergom megyében található, a térség éghajlata, domborzata és talajadottságai kiválóan alkalmasak mezőgazdasági tevékenységre. A falu 1237-es alapítása óta mindvégig a mezőgazdasági tevékenység jelentette az itt lakók számára a megélhetést.
A Mocsai Búzakalász Mezőgazdasági Termelőszövetkezet a második világháború után, 1959-ben jött létre. Egészen az 1989-1990-ben bekövetkezett rendszerváltásig a Szövetkezet a növénytermesztési ágazat mellett sertésteleppel, tehenészettel, kavicsbányákkal és több más segédüzletággal egészült ki. A rendszerváltást követő években a gazdasági és piaci átrendeződés megújulást követelt a cégtől. Ez 2005-től folyamatos változás keretein belül valósult meg, sikerült stabilizálni, majd pár év múlva újra növekedési pályára állítani a vállalatot.
Jelenleg 1200 hektáron folyik növénytermesztés, ami 450 fejős tehenet számláló tejelő ágazattal és korszerű terményszárító-, magtár-, takarmánykeverő részleggel alkot jól működő rendszert.
A vetésszerkezet általában kukoricából (szemes és siló), búzából, árpából, napraforgóból, valamint az állattenyésztési ágazat számára szükséges lucernából és különböző fűkeverékekből (rozs, olaszperje) áll.
A teendőket 60 tapasztalt alkalmazott látja el, akiknek jó része szintén már évtizedek óta a Szövetkezetnél dolgozik.
– Mikor vásárolták az ALI MECCANICA TC120 csigás pótkocsit és miért éppen erre a technológiára esett a választás?
– Tavaly december elején rendeltük meg a gépet Vas Pétertől, és március elején érkezett meg hozzánk. Így a COVID-utáni bizonytalan gazdasági helyzet- és a háború kirobbanása ellenére az ígért határidőn belül megérkezett a pótkocsi hozzánk.
A gépbeszerzésünket nagyon komoly előkészítés- és tervezés előzte meg.
Figyelembe vettük a gazdasági üzemi technológiát, a mozgatásra váró takarmány mennyiségét és logisztikai tervezést is végeztünk.
Kifejezetten csigás pótkocsit kerestünk azért, hogy a takarmánykeverék állagát, homogenitását kitárolás közben is meg tudjuk őrizni – és a nagy kitárolási teljesítmény is fontos szempont volt. Cégünk tejhasznú tehenészeti telepet üzemeltet és saját takarmánykeverővel is rendelkezünk – amely munkaállomások 2-3 km-re fekszenek egymástól. Tudjuk, hogy a takarmány áthordása tehergépkocsival nem a legideálisabb. A közúti szállítás szempontjából is a legjobb választásnak bizonyult a csigás pótkocsi beszerzése.
Az összes igényünk megfogalmazása után az olasz gyár képviselőjével, Vas Péter segítségével összeállítottuk az ideális konstrukciót – és az elvárásainknak gyakorlatilag egyedül az ALI MECCANICA TC120 csigás pótkocsi felelt meg, ezért esett erre az eszközre a választásunk.
A kitárolócsiga hosszától kezdve a tartályméretig – több specifikációt a mi üzemméretünkhöz mérten terveztünk meg és a megrendelés során ezeket egyedi gyártásban valósította meg az ALI MECCANICA gyár.
Ha figyelembe vesszük, hogy a pótkocsit egyedi igényekhez mérten szerelték össze számunkra Olaszországban, akkor nem is kellett rá olyan sokat várni.
|
– Hogyan dolgozik a csigás pótkocsi, mennyire elégedettek vele?
A gépbeszerzést előkészítő gondos tervezés – és a gyártó képviselőjének segítsége – meghálálta önmagát, nagyon szeretünk az eszközzel dolgozni. Könnyen tudunk mérlegelni, a betárolás könnyen megy, a kitárolás szintén nem igényel segítséget – és ami talán a legfontosabb, hogy egy ember képes a kocsival önállóan dolgozni. Úgyhogy röviden összefoglalva: igen, tökéletesen bevált.
– Mióta munkába állt az eszköz, volt esetleg valami változtatás, javítási igény, vagy alkatrész vásárlás, bármi olyasmi, ami próbára tette volna a szerviz-szolgáltatást?
Egyelőre nem volt szükség javításra és alkatrész-utánpótlásra sem. Mindenesetre azt fontosnak tartom elmondani, hogy a tervezés- és gépvásárlás során Vas Péterrel nagyon jó kapcsolatot alakítottunk ki és bebizonyosodott, hogy maximálisan számíthatunk a szaktudására és a gyári kapcsolataira egyaránt. Szóval, nyugodt szívvel tekintünk a jövő felé a szerviz- és alkatrészutánpótlás tekintetében is.
Mérlegelés ALI MECCANICA TC120 csigás pótkocsival
– Mit közvetítene más gazdálkodók számára, ami esetleg segítséget nyújthat, ha egy hasonló beruházást terveznek?
– Szeretném kiemelni a pótkocsi csigás jellegének korábban felsorolt előnyeit, amiket – nyilvánvalóan a telepi körülmények figyelembevétele mellett – a hozzánk hasonló felépítésű üzemek hatékonyan ki tudnak használni.
Nekünk korábban csak fújós, vagy pneumatikus kihordású kocsijaink voltak és ezek után sokkal könnyebb a munkaszervezés és gyorsabb a munkavégzés a csigás rendszerűvel. A dercés takarmánykeverékünkkel megrakott pótkocsinkat körülbelül 8 perc alatt üríti ki. A kitároló rendszer teljesítménye pedig 60t / óra.
Illetve a tartálykapacitás is nagyon fontos tényező, amit nagyon át kell gondolni egy-egy gépbeszerzés előtt.
Mi a csigás pótkocsit mindig ugyanazon az útvonalon használjuk, ez 3 km-es távolság: oda-vissza 6 km. Az előző két köbméteres pótkocsinkat váltottunk le ezzel a 13 köbméteres eszközzel. Így nagyon sok logisztikai költséget spórolunk meg azzal, hogy egy fordulóval lényegében ötszörös mennyiséget tudunk szállítani.
Tömbösítve dolgozunk az új csigás pótkocsival, egy héten két napot. A régi módszerrel minden nap kellett dolgoznunk, így most felszabadult a munkahelyen a többi nap. Mi nagyon elégedettek vagyunk ezzel a koncepcióval. – fűzte hozzá az interjúnk végén Váli Péter ügyvezető.
Tekintsék meg a cikkünkben szereplő csigás kitároló rendszerrel szerelt tápszállító pótkocsit munka közben – videó:
Szívesen megtudna még többet a csigás rendszerű pótkocsik gyakorlati előnyeiről – illetve az ALI MECCANICA gyár termékeiről?
Ügyfelei névsorában több jelentős mezőgazdasági üzem, vállalkozás található meg, úgymint – a teljesség igénye nélkül: Talentis Agro, Master Good, HUNLAND, TEDEJ Zrt., TETRAcsoport, Tenkes Baromfi, Végh Farm és még sokan mások.