Tíz évvel ezelőtt, a 167/2013/EU rendelet 53. cikke alapvetően megváltoztatta a mezőgazdasági és erdészeti járművek ellátásának jogszabályi előírásait. Ugyanis "A gyártók internetes oldalakon keresztül szabványosított formátum használatával, azonnal és gyorsan elérhető módon, megkülönböztetésmentes hozzáférést kötelesek biztosítani a hivatalos márkakereskedők, javítók és a független gazdasági szereplők számára a járműjavítási és -karbantartási információkhoz."
Alapvető változás jött el a gépgyártók terméktámogatási rendszerében?
Megveszed a gépet, aztán már a beüzemelés során megismered a szerelőt, akivel sok-sok éven keresztül tarthatod a kapcsolatot. Ha baj van, segít. Megkeresi a hibát, összeírja az alkatrészeket, intézi a beszerzést és megjavítja a gépet. Sokszor még az üzemeltetés kérdéseiben is tanácsot ad, segít a különböző munkakörülményeknek megfelelően a beállításokban is. Néha több évtizedre szóló kapcsolat ez a gazdálkodó és a márka képviselője között.
Azonban úgy tűnik, hogy a világ ezen a téren is változik
Néhány nappal ezelőtt beszélgettem egy kedves kollégámmal, aki dolgozott néhány évig egy mezőgazdasági gépkereskedő szervizében, tőlünk kissé nyugatabbra. A hazai gyakorlathoz képest eltérő hozzáállásról mesélt: A szerelők nagyon sűrűn jöttek-mentek. Csupán egy két évet töltöttek a szerviz kötelékében, igyekezve minél több tapasztalatot összegyűjteni. Ezek a fiúk a gazdaságokból jönnek, és a gazdaságokhoz térnek vissza. Tehát gyakorlatilag csupán egy „tanulmányi kirándulás" számukra a márkakereskedőnél eltöltött idő.
A szerviz alapjai, (FOS) papíralapú kiadásai – fotó: Fecsó Gábor
A gépüzemeltetés és javítás támogatása
A John Deere, mint a legnagyobb mezőgazdasági gépgyártó, mindig is élen járt az ügyfélszolgálati (after sales) rendszerek fejlesztésében. Már a '80-as években rendelkezésére állt a javításhoz szükséges információ. Természetesen akkor még papír alapon volt elérhető a javítási utasítás, és a szakmai alapokat tartalmazó sorozat, a Fundamentals of Service (a FOS).
Az ezredfordulón az importőröknek, márkakereskedőknek már elérhető volt a Service ADVISOR, amely tartalmazta az összes gyártmány diagnosztikai és javítási utasítását, természetesen akkor még csak DVD-n. A szerelők és más szerviz szakemberek számára ma már on-line rendelkezésre állnak az információk. Ez a támogató rendszer nagy segítséget nyújt a javítást végző embernek. Természetesen az így rendelkezésre álló információ a hibakeresés és a javítás folyamatát is jelentősen felgyorsítja, tehát az üzemeltetőnek is hasznos.
A Service ADVISOR digitális változata – fotó: Fecsó Gábor
Mi lehet az egyik megoldás?
A John Deere, mint a legnagyobb gyártó, ezen az úton is élen jár. 2022 nyarán az Egyesült Államokban bejelentette, hogy a mezőgazdasági gépek diagnosztikájához és a javításához szükséges információkat hozzáférhetővé teszi az amerikai ügyfelek és a független javító műhelyek számára is. Az Ügyfélszolgálati ADVISOR™ eszköz a John Deere termékek kezelői, diagnosztikai és műszaki kézikönyveinek előfizetéses digitális adatbázisa. Nagyon hasonlít a márkakereskedők és technikusok által használt Service ADVISOR™-hoz, azzal a különbséggel, hogy nem tartalmazza a távoli elérést, nem lehet a vezérlők szoftvereinek frissítésére használni, és nem elérhető a márkakereskedők számára fenntartott belső technikai információs csatorna (DTAC-solution). A rendeletnek megfelelve, ez a fejlesztés betekintést tesz lehetővé, hogy a szakértelemmel és elhatározással rendelkező felhasználók maguk is elvégezhessenek bizonyos javításokat.
Amerikában „Ma számos ok miatt egyre több ügyfél használja a rendelkezésére álló eszközöket, erőforrásokat és a John Deere által kínált cserealkatrészeket, saját maga tartja karban a gépeit" – mondta John Thomassen, az ügyfélszolgálati igazgató.
Beszélgettem egy magyar illetőségű, márkától független gépjavítással foglalkozó ismerősömmel is. Az általuk használt, a piacon is jól ismert diagnosztikai eszköz információ tartalma szűkebb. Hibakódok felismerésére alkalmas, de magát a javítást nagyon kevés esetben támogatja. Alapvetően elmondhatjuk, hogy a rendelet által előírt gyártói kötelezettség nem elégséges a bonyolultabb javítások elvégzésére. Ezen programok használata nem jelenti a gyártói támogatás megszűnését, inkább további segítséget biztosít a tulajdonos számára. Természetesen a márkakereskedések továbbra is elérhetőek minden kontinensen. Meghibásodás esetén, vagy akár a karbantartás elvégzése érdekében, az ügyfelek ezután is felkereshetik márkakereskedésüket, vagy akár független javítóműhelyeket.
Ha rendelkezik wifi- vagy mobilkapcsolattal, az Ügyfélszolgálati ADVISOR™ segítségével egy laptopon keresztül az üzemeltető bármikor hozzáférhet a kezelői, diagnosztikai és műszaki kézikönyvek digitális adatbázisához – fotó: Fecsó Gábor
A megváltozott klíma miatt az elmúlt évek során drasztikusan lecsökkent az egyes technológiai beavatkozások elvégzéséhez rendelkezésre álló idő. A termelésből egy-egy gép kiesése komoly károkat okozhat a termelőknek. Ezért a közvetlen gyártói kapcsolatokkal rendelkező szervizhálózatok, vagy a Magyarországon hagyományosan gépüzemeltetési biztonságot jelentő átalánydíjas szervizszerződések mellett fontos beszélni ezekről a megoldásokról is.
Ha rendelkezik Wi-Fi- vagy mobilkapcsolattal, a diagnosztikát támogató programok használatával egy laptopon keresztül az üzemeltető bármikor hozzáférhet a kezelői, diagnosztikai és műszaki kézikönyvek digitális adatbázisához. Ennél fogva lehetősége nyílik a gazdálkodóknak, hogy a gépeik javításához és szakszerű karbantartásához szükséges információs adatbázishoz hozzáférjenek. Ezzel felgyorsítható a hibakeresés és a javítás folyamata. Az esetek nagy részében nem kell várakozni a szakszervizre, önállóan is képesek lehetnek akár bizonyos javítást is elvégezni. Csökkenhet a gép állásideje.
Amit azért érdemes mérlegelni, hogy adott gazdaságban van-e megfelelő személyzet, aki felválthatja a kereskedő szakembereit? Az on-line változat éves előfizetésének ára jelenleg kb. egy-kétmillió forint. De pl. a John Deere Magyarországon nem elérhető. Elgondolkodtató, hogy egy-egy gazdaságban valóban megéri-e az előfizetés.
Mindezekkel együtt úgy gondolom, hogy a trend már látható. Mindazonáltal, hogy a gyártók a magasabb szakértelemmel bíró szerződött partnereik érdekeit a gyártmányaik vevői elégedettsége érdekében következetesen védik, a terméktámogatás legmodernebb útja az információk értékesítése. Ha a lehetőségre a gazdálkodó is felkészül, ő is nyerhet ezekkel a megoldásokkal.
Hibamentes üzemeltetést kívánunk!
Szerzők: Fecsó Gábor és Krizsán Péter
Forrás: https://www.deere.com/