A 250-ik "Gépítélet" közzétételével egy csokorba gyűjtöttünk néhányat az elmúlt 2-3 év legtartalmasabb bejegyzéseiből. Elsőként az ezredforduló után gyártott traktorokról szóló véleményekből mazsoláztunk, de nem maradtak ki a nagy "öregek" sem.
New Holland TL90 (2002) – Jó választás
Jó, strapabíró gép!A fogyasztása nagyon jó! Méretéhez képest jól kapaszkodik a talajon. A hidraulika jó, megbízható. Fordulékony, ennek ára, hogy ráz ezeken a jó utakon. Motor mínuszban is pöccre indul! Legyen karbantartva és akkor örök darab. Több is van a környéken, elégedettek vele a gazdáik.
Claas Ares 500 (2009) – Egy megbízható társ
A traktort 2009-ben vásároltuk az AXIÁL Kft-től. 100 ha-on gazdálkodunk, minden munkát ez a traktor végez, szánt, lazít, elmunkál, vet, permetez, sorközművel. Szóval egy nagyon univerzális traktor, könnyen kezelhető, kényelmes és erős is. A fülke tágas, jól kilátni, ami egy kicsit bosszantó, hogy a hidraulika kicsit lassú.
Fendt-900 Vario (2004) – Fendt, vagy más, ki tudja?
Összességében megfelelő, Sebváltó háromszor, irányváltó motor, mágnes szelep, elsőhíd persely, generátorok, adagoló, motor kábelköteg, wiskó, hátsó vonópad munkahengere, fülketartó bakok, ülés, összekötő gömbfejek, függőcsapok: ezek hét év hibái - és hát valljuk be, a másik gépek se' tudnak sokkal jobbat. Nálunk Case IH Magnum MX 240-el járnak együtt... na, annak se' volt kevesebb hibája. Ha nem lenne ilyen iszonyatos ára, akkor biztos újra Fend-et vettünk volna, de helyette egy Claas Axiont választottunk.
Valtra-T 160 (2006) – Egy nagyon jól kitalált finn traktor
Nem fogyaszt sokat. Kényelmes és az erőt mind a 160 LE leadja. Súlyelosztása kiváló. Csak jókat tudok róla mondani!!! Sajnos nem saját, csak dolgozom vele, de ha megengedhetném magamnak, hogy ilyen drága traktorom legyen, biztos ezt a fajtát választanám.
John Deere 6920 (2004) – Pro és Kontra
Pro: Dinamikus, emberbarát, kényelmes. Nem eszi a traktorost. Erős nyomaték, gyors és könnyen tanulható kezelés. Fantasztikus a félautomata váltó is a kezelés szempontjából. A menettulajdonságok szenzációsak. A rugózás – még fülkerugózás nélkül is – nagyon rendben van. Az eszköz rákapcsolása nagyon könnyű, egy emberes feladat.
Kontra: Odafigyelést igényel, napi rutinellenőrzést. Főleg a kisebb csövek hajlamosak a gyűrűk, bilincsek alatt elrepedezni, szivárogni. Megfelelő keréknyomás legyen mindig!
Landini Landpower 165 T3 (2008) – Átlagos, egyszerűen kezelhető
Én a Techno típust választottam, a pattogás nálam is előfordul 32-35 Km/h sebességnél, - utána megszűnik. A pótülés rossz helyen kényelmetlen, a motor, a váltó, a hidraulika tökéletes, a fogyasztás átlagos, egyszerűen kezelhető, így meg vagyok vele elégedve.
Case IH PUMA 195 (2008) – Takarékos
A gép a fülke-, és első híd rugózással hihetetlenül kényelmes. A kezelőszervek kényelmesek, a fülke tágas, jó a kilátás. A teljesítménnyel nincs gond, a fogyasztás is jó. Az 50-es váltó nagy előnye a takarékosság, 40 km/h 1800-as fordulaton. Összességében egy jó gép, gyermekbetegségei vannak, amiket nyilván azóta korrigált a gyár. Azonban, mint az köztudott, csak színben és néhány alkatrészben különbözik a NH-tól...
Deutz-Fahr Agrotron K 410 (2012) – Egy óriás törpe álruhában
Ár-érték arányra adtam kevesebbet, mivel kicsit drága volt, de az 50 km/h váltó, a híd- és fülkerugózás megdobta az árát. Nyilván 300 üzemóra alatt nem derül ki sok minden, de ez már a 3-ik Deutz és a márkáról a jó tapasztalatot az előző kettő adta! Szép, igényes,kidolgozott felső kategóriás traktor, takarékos 4 hengeres Deutz-motorral. 90 lóerőhöz képest nagy test és nagy önsúly. Nagyon kényelmes és nem mellesleg gyönyörű!! Csak ajánlani tudom.
Zetor 6341 (2001) – A minőségnek ára van
Kiváló anyagminőségből épített tartós, hosszú távra épített gép. Üzemeltetése, fenntartása kifejezetten olcsó. Megbízható és üzembiztos. Kiválóan teljesít extrém körülmények között is, homlokrakodó van rá felszerelve, gond nélkül üzemel. A motor a váltó és futóműhöz képest alulméretezett, elférne benne egy 80 lovas motor is. Ha vigyáz rá az ember, (heti fél óra rászánt idő a zsirzásokra, egyebekre) sok évig hűséges segítőtárs lehet.
Belarus 892 (2005) – Ha a gyári hibákat kikezeled, akkor jó gép lesz
"Összességében nem lenne rossz gép, csak a gyárnak maradni kellene a saját alapanyagnál. Nincs szükségük a kínai és cseh bedolgozókra, mert a minősége a béka feneke alá esik, és hulladékot adnak ki a kézből. Ha a motorikus problémákat meg tudod oldani, akkor elfogatható gépet kapsz. Nekem 2 évembe került, mire kiderült és megoldódott a reszketés problémája, persze ehhez egy párszor szétkaptam a motort."
Az öregebb, 20-30 éves erőgépekről általában bőbeszédűbbek az "ítélkezők" és sokkal több a pozitív vélemény is, de azért itt sem rejtik véka alá a konstrukciós hiányosságokat.
John Deere 4650 (1987) – Az elnyűhetetlen
Ez a típus azon gépek egyike, amelyet, ha gondos gépész használ, nem barbár és odafigyelnek rá, kibír egy emberöltőt! Ma, ha a világ összes mérnöke összeülne, akkor sem tudnának ilyen megbízható gépet gyártani. Vannak olyan darabok, amiben 35.000 üzemóra is van!!! Nincs tele elektronikával, ami megvan benne, az legyártásától fogva működik is, egyszerű, mint egy faék. Azt megcáfolnám, hogy rengeteget eszik, az tény, hogy, több kakaó kell neki, mint a Landini-nek, New Hollandnak vagy a Deutz-nak, de valljuk be, a vas keményebb, mint a műanyag! 2010-ben ősszel a 4650 és 4755-ös szántott, a mai csillogó-villogó 30 milliós műanyag traktorok csak dagonyáztak. Ha ma gyártanának még belőle olyan minőségben, mint fénykorában, akkor még sokan ezt választanánk.
Zetor Crystal 16045 (1982) – Krisztike
Minőségi anyagból épített, az akkori kor mércéje szerint kiváló, de a mai elvárásoknak is megfelelő technikai színvonal. Nyilván azóta nagyot fejlődött a technika, de a saját kategóriájában ár-érték arány és üzemgazdaságossági szempontból ragyogóan megállja a helyét. Ősszel, sárban, nagy tömeg vontatásánál verhetetlen. Az újabb gépek "leszabályoznak", a Crystal meg megy, dübörög, a turbós motorjának jellegzetes erős hangja van. Talán a fokozatok száma kevés egy kicsit, de ha megszokja az ember, akkor remekül lehet vele dolgozni. A Gépítélet címe a 6 éves kislányomtól származik. Azóta is így hívjuk a "nagyvasat" :)
Rába Steiger 250 (1986) – Feltámadás romjaiból
A Rába motorról nagyon jó véleményem van, mivel tudok viszonyítani a környékbeli nyugati gépek fogyasztásához, 5-10 liter különbség van munkaművelettől függően. A motor könnyen beindul hidegben is, pedig egy hétig nem is ment. Konkrétan a Rábával fél évet dolgoztam, de szerintem a váltón kellene változtatni, hogy gyorsabb legyen a vonulásban. A súly-lóerő arány szerintem a legjobb a kategóriában (1Le/48-50kg). A kényelem függ attól, hogy milyen ülés van benne. Az alkatrészről csak annyit, hogy nagyon jó minőségűt drágán lehet kapni, de a közép kategóriában is lehet találni jót (ritka). A gép összességében jó, csak ha elromlik, akkor igencsak zsebbe kell nyúlni. Sajnálom, hogy nem fejlesztették tovább, mert komoly vetélytársa lenne a mai gépeknek.
TZ-4K-14B (1978) – A jég hátán is megél
Nagyon jó kis gép! Kiskertekben tökéletes, ozgékony, fordulékony. Szinte akármilyen terepen elmegy. 1 vagy 2 sebesség-fokozatban szinte akármilyen súlyt elhúz. Nagypapa 0.5 hektár szőlőt csinált vele jó pár évig. Én vagyok a harmadik a családban, aki dolgozik vele megelégedéssel. Nagy hibája, hogy talajmarózni csak elsőkerék hajtással lehet, ezért gyakran elkapar. Sajnos ezek a kistraktorok egyre öregebbek. Fénykorában kétségtelenül egyedülálló konstrukció volt, mára kiöregedett. Elég drága hozzájuk az alkatrész. Kisebb munkákra tökéletes. Nagyon oda kell figyelni, hogy a csavarok jól meg legyenek húzva, különben az egész traktor szétesik. Összességében nem rossz traktor, oda kell rá figyelni és akkor gond nélkül használható hosszú-hosszú évekig.
FORTSCHRITT ZT-323 (1986) – Nem tudtam beírni a márkát
Azon kívül, hogy viszonylag nagy ívben fordul, az ég-egyadta-világon semmi baja. Nagyon kezes és kényelmes gép, kis odafigyeléssel megbízható nagy munkabírású, üzembiztos. Nem ütni-vágni való gép, mint ahogy azt sokan gondolják. Nem osztom azok véleményét, akik panaszkodnak rá, - én 150 ha -t művelek ezzel, 1db Mtz 82 -essel, meg egy 80-assal, minden probléma nélkül. IH 4-es eke, 4,2 nehéztárcsa, Regent 12 késes gruber, 5 m kombinátor, T-088, 2db HV-6011 pót a gépei. Szerintem jelenleg Magyarországon ennyi pénzért, ilyen munkabírású 120 le körüli gépet nem találni másik márkát. Kár, hogy már nem gyártják, biztos vennék egyet újonnan.
Dutra UE-28 (1960) - Ahol az MTZ elakad, ott vígan elmegy
Nagyon jó kis gép, keveset fogyaszt, nem akad el... - legalábbis nekem még nem sikerült elakadnom vele. Ahol az MTZ elakad, ott az UE-28- as vígan elmegy, úgy, hogy húzza maga után az MTZ-t. Viszont a fenntartási költsége magas, mivel már régi gép, ezért minden elromolhat benne. Ami elromlik, ahhoz az utángyártott alkatrészek meg drágák.