Ahhoz, hogy a mezőgazdasági gépjeink képességeit maximálisan ki tudjuk használni, nem elég megválasztanunk a megfelelő erőgépet és munkagépet, de ezek üzemeltetésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. Az üzemeltetési körülmények egyik fontos paramétere a gépek gumiabroncsainak a nyomása, melynek helyes megválasztása nagymértékben befolyásolja jövedelmezőségünket.
Amennyiben túl magas tengelyterheléssel közlekedünk szántóföldön, az a talaj káros tömörödéséhez vezethet – fotó: KITE Zrt.
Közúton és szántóföldön eltérő guminyomást kell használnunk, mivel a körülmények eltérőek és más terhelés éri a gumiabroncsot.
Közúton a stabilitás és a közlekedés biztonsága az elsődleges, ezért ott magasabb guminyomáson kell üzemeltetnünk az erőgépjeinket, aminek következtében kisebb felület érintkezik az útfelülettel, ezáltal pedig kisebb gördülési ellenállásunk lesz, és így jelentős üzemanyag-megtakarítást tudunk elérni.
A szántóföldre hajtva a gumiabroncsnyomást le kell csökkentenünk, melynek következtében az abroncs belapulása miatt megnövekedik a felfekvő felület. A nagyobb felfekvő felület pedig kisebb talajnyomást fog eredményezni, ezáltal stressztűrőbb, stabilabb termésű növényállomány várható és a leadott vonóerő is nagyobb lesz.
A szántóföldre hajtva a gumiabroncsnyomást le kell csökkentenünk, melynek következtében az abroncs belapulása miatt megnövekedik a felfekvő felület – fotó: KITE Zrt.
Amennyiben túl magas tengelyterheléssel közlekedünk szántóföldön, az a talaj káros tömörödéséhez vezet. Ilyenkor a talaj pórusszerkezetében jelentős változás következik be, amely a talaj összporozitás arányának csökkenésében jelentkezik. A talaj háromfázisos rendszeréből a levegő kiszorul és közben a térfogata kisebb lesz. Ez a folyamat hátrányosan hat a növények gyökerének fejlődésére és ezáltal a terméseredményekre.
A felső talajréteg káros tömörödésének látható jelei a mély nyomok, amelyekben esőzés után az esővíz megmarad, és nem tud a talajba beszivárogni. Az alsó talajréteg káros tömörödöttségét szemmel nehezebb megállapítani. Amíg a felső talajréteg károsodásai megfelelő talajmegmunkáló eszközök alkalmazásával viszonylag könnyen rendbe hozhatók, addig a mély rétegű károkat nem, vagy csak magas ráfordításokkal és hosszabb idő alatt lehet rendbe hozni. A mélyebb talajréteg lazítása költséges művelet, és bizonyos esetekben nagyobb kárt, mint hasznot okozhat.
Menet közben a traktor légfékrendszeréről vagy külön kompresszorról üzemelő automata rendszer segítségével is van lehetőségünk a gumiabroncs nyomásának szabályozására – fotó: KITE Zrt.
Sok gazdálkodó ikerkerekezéssel oldja meg a talajtömörödés csökkentését, de ez a megoldás csak limitált esetekben használható a nagy szélesség miatt. Ebben az esetben alkalmazható a gumiabroncs nyomásának szabályozása, melyet kétféle módon tehetünk meg:
- álló helyzetben manuális, vagy félautomata gumiabroncsfújtató készlettel
- menet közben a traktor légfékrendszeréről vagy külön kompresszorról üzemelő automata rendszer segítségével.
Bármelyik nyomásszabályzó rendszert is alkalmazzuk, biztosak lehetünk abban, hogy a megfelelően alkalmazott gumiabroncsnyomás előnyei rendkívül sokrétűek.
Alkalmazási előnyök szántóföldön:
- talajnyomás-csökkenés/sekélyebb nyomok, így az alacsonyabb talajtömörítő hatásnak köszönhetően növekvő termésátlag,
- csekélyebb gördülési ellenállás,
- nagyobb leadott vonóerő,
- kisebb kerékcsúszás,
- az abroncsbordák jobb öntisztulása,
- növekvő területteljesítmény,
- jelentős üzemanyag-megtakarítás,
- jobb utazási kényelem
Alkalmazási előnyök közúton:
- csekélyebb gördülési ellenállás, így alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás
- kisebb abroncskopás
- nagyobb utazási biztonság
A KITE Zrt. a német PTG cég által gyártott gumiabroncsnyomás-szabályzó rendszerek hivatalos magyarországi disztribútora, további információkért keresse bizalommal alkatrész értékesítési menedzser kollégáikat!
Partnerük beszámolóját a PTG rendszerről IDE kattintva olvashatják el!