Ahhoz, hogy a mezőgazdasági gépjeink képességeit maximálisan ki tudjuk használni, nem elég megválasztanunk a megfelelő erőgépet és munkagépet, de ezek üzemeltetésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. Az üzemeltetési körülmények egyik fontos paramétere a gépek gumiabroncsainak a nyomása, melynek helyes megválasztása nagymértékben befolyásolja jövedelmezőségünket.

gomiabaroncsnyomás

Amennyiben túl magas tengelyterheléssel közlekedünk szántóföldön, az a talaj káros tömörödéséhez vezethet – fotó: KITE Zrt.

Közúton és szántóföldön eltérő guminyomást kell használnunk, mivel a körülmények eltérőek és más terhelés éri a gumiabroncsot.

Közúton a stabilitás és a közlekedés biztonsága az elsődleges, ezért ott magasabb guminyomáson kell üzemeltetnünk az erőgépjeinket, aminek következtében kisebb felület érintkezik az útfelülettel, ezáltal pedig kisebb gördülési ellenállásunk lesz, és így jelentős üzemanyag-megtakarítást tudunk elérni.

A szántóföldre hajtva a gumiabroncsnyomást le kell csökkentenünk, melynek következtében az abroncs belapulása miatt megnövekedik a felfekvő felület. A nagyobb felfekvő felület pedig kisebb talajnyomást fog eredményezni, ezáltal stressztűrőbb, stabilabb termésű növényállomány várható és a leadott vonóerő is nagyobb lesz.

gumiabroncs

A szántóföldre hajtva a gumiabroncsnyomást le kell csökkentenünk, melynek következtében az abroncs belapulása miatt megnövekedik a felfekvő felület – fotó: KITE Zrt.

Amennyiben túl magas tengelyterheléssel közlekedünk szántóföldön, az a talaj káros tömörödéséhez vezet. Ilyenkor a talaj pórusszerkezetében jelentős változás következik be, amely a talaj összporozitás arányának csökkenésében jelentkezik. A talaj háromfázisos rendszeréből a levegő kiszorul és közben a térfogata kisebb lesz. Ez a folyamat hátrányosan hat a növények gyökerének fejlődésére és ezáltal a terméseredményekre.

A felső talajréteg káros tömörödésének látható jelei a mély nyomok, amelyekben esőzés után az esővíz megmarad, és nem tud a talajba beszivárogni. Az alsó talajréteg káros tömörödöttségét szemmel nehezebb megállapítani. Amíg a felső talajréteg károsodásai megfelelő talajmegmunkáló eszközök alkalmazásával viszonylag könnyen rendbe hozhatók, addig a mély rétegű károkat nem, vagy csak magas ráfordításokkal és hosszabb idő alatt lehet rendbe hozni. A mélyebb talajréteg lazítása költséges művelet, és bizonyos esetekben nagyobb kárt, mint hasznot okozhat.

gumiabroncs

Menet közben a traktor légfékrendszeréről vagy külön kompresszorról üzemelő automata rendszer segítségével is van lehetőségünk a gumiabroncs nyomásának szabályozására – fotó: KITE Zrt.

Sok gazdálkodó ikerkerekezéssel oldja meg a talajtömörödés csökkentését, de ez a megoldás csak limitált esetekben használható a nagy szélesség miatt. Ebben az esetben alkalmazható a gumiabroncs nyomásának szabályozása, melyet kétféle módon tehetünk meg:

  • álló helyzetben manuális, vagy félautomata gumiabroncsfújtató készlettel
  • menet közben a traktor légfékrendszeréről vagy külön kompresszorról üzemelő automata rendszer segítségével.

Bármelyik nyomásszabályzó rendszert is alkalmazzuk, biztosak lehetünk abban, hogy a megfelelően alkalmazott gumiabroncsnyomás előnyei rendkívül sokrétűek.

Alkalmazási előnyök szántóföldön:

  • talajnyomás-csökkenés/sekélyebb nyomok, így az alacsonyabb talajtömörítő hatásnak köszönhetően növekvő termésátlag,
  • csekélyebb gördülési ellenállás,
  • nagyobb leadott vonóerő,
  • kisebb kerékcsúszás,
  • az abroncsbordák jobb öntisztulása,
  • növekvő területteljesítmény,
  • jelentős üzemanyag-megtakarítás,
  • jobb utazási kényelem

Alkalmazási előnyök közúton:

  • csekélyebb gördülési ellenállás, így alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás
  • kisebb abroncskopás
  • nagyobb utazási biztonság

A KITE Zrt. a német PTG cég által gyártott gumiabroncsnyomás-szabályzó rendszerek hivatalos magyarországi disztribútora, további információkért keresse bizalommal alkatrész értékesítési menedzser kollégáikat!

Partnerük beszámolóját a PTG rendszerről IDE kattintva olvashatják el!