Az Egyesült Királyság a repülők esetében is ösztönözné a bioüzemanyagok felhasználását, közvetetten mégis környezeti károkkal járhat az átállás –írja az index.hu
Sertészsír – fotó:wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Schweineschmalz-1.jpg
Zöldebb megoldást találtak a kerozin helyett
Állati zsírból állítanának elő zöldebb repülőgép-üzemanyagot, de egy új tanulmány arra figyelmeztet, hogy ez ronthat a bolygónk helyzetén.
Az állati zsírok hulladéknak minősülnek, az anyagból készült repülőgép-üzemanyag jóval kisebb CO2-lábnyommal rendelkezik.
Ennek következtében a melléktermékekből előállított üzemanyag iránti kereslet 2030-ra a triplájára emelkedhet, a felvásárlási árát pedig a légitársaságok határozzák meg. Szakértők szerint a kialakuló hiány miatt más iparágakban megemelkedik a pálmaolaj felhasználása, ami viszont hatalmas szén-dioxid-kibocsátással járhat – írja a BBC.
Megnőhet a pálmaolaj felhasználása
A légitársaságokra óriási nyomás nehezedik azzal, hogy vissza kell fogniuk a hatalmas szén-dioxid-kibocsátásukat, amely elsősorban a fosszilis alapú kerozin repülőgép-hajtóművekben való elégetéséből ered. Egy brüsszeli székhelyű, a tiszta közlekedést kampányoló csoport, a Transport & Environment tanulmánya viszont rámutat, hogy évente nem vágnak le annyi állatot, hogy kielégíthetővé váljon a légitársaságok növekvő állati zsírigénye.
Az emberiség állat- és az azokból származó zsírkészlete sem végtelen
– fogalmazott Matt Finch, a Transport & Environment munkatársa.
Amennyiben a légi közlekedés hatalmas extra keresleti igénnyel lép fel, azoknak az iparágaknak, amelyek jelenleg zsírt használnak fel, alternatívákat kell keresniük. Ez az alternatíva a pálmaolaj. Tehát közvetve a légi közlekedés lesz a felelős az újabb környezetszennyezésért
– tette hozzá. A pálmaolaj fokozott felhasználása a növekvő kibocsátáshoz kapcsolódik, hiszen a hatalmas mennyiségű szenet raktározó erdőkből az új ültetvények létrehozása érdekében hatalmas területeket irtanak ki.
A légitársaságokra óriási nyomás nehezedik azzal, hogy vissza kell fogniuk a hatalmas szén-dioxid-kibocsátásukat – fotó: pixabay.com
Új követelményrendszert vezettek be a légitársaságoknak
Az Egyesült Királyság és az EU kormányai meg szeretnék növelni az ilyen típusú hulladékok felhasználását annak érdekében, hogy környezetbarátabbá tegyék a repülést. Új követelményrendszert vezetnek be, amelyben megkövetelik a légitársaságoktól, hogy nagyobb arányban használjanak fenntartható repülési üzemanyagot.
Megfigyelők szerint ezek a tervek nyomást gyakorolhatnak az állati hulladékok jelenlegi piacára.
Az Egyesült Királyság feltehetően korlátozni fogja a jobb minőségű faggyú üzemanyagként való felhasználását, viszont Európában ösztönzik az ilyen típusú anyagok használatát, mivel az üvegházhatást okozó gázok elért csökkentése ezzel a zsírral magasabb.
A kereslet növekedésével párhuzamosan az árak is emelkedni fognak, ami feltehetően növelni fogja az Egyesült Királyságból érkező exportot is, ez pedig gazdasági szempontból újabb következményekkel járhat.