Visszamenve az időben a gazdálkodó ember már a kezdetektől fogva próbálja csökkenteni a vontatási veszteségeket. Dédapáink ezért is patkolták lovaikat szántás előtt, nagyapáink ezért cserélték szántás előtt körmös kerékre a Hofherr-en a gumikereket, ezért ültek át ősszel apáink a Dutráról a DT-75-ös lánctalpas vontatóra.
Egyszerűen szólva, már évtizedek óta foglalkoztatja a gazdász társadalmat, miként tudják eredményesebben húzni traktorukkal az utána akasztott munkagépet, miáltal növelni tudják a területteljesítményüket, csökkenteni a fellépő taposási károkat.
Jó, hatékony vontatási energiát csak akkor tudunk elérni, ha a motor által előállított energiából a járószerkezet közvetítésével minél többet tudunk veszteség nélkül a talajra átvinni. Az elmúlt negyed században Magyarországon a sokrétű felhasználhatóság végett a kerekes járószerkezetű, univerzális traktorok terjedtek el széles körben. Ennek az univerzalitásnak számos előnye mellett meg van az a hátránya, hogy a kerekes járószerkezetek talajjal érintkező felülete viszonylag kicsi, azaz a kerekeknek relatív kis felület áll rendelkezésére ahhoz, hogy mindenkor elegendő vonóerőt fejtsen ki. Az univerzális erőgépeknél a traktor tömegének a hajtott kerekekre eső része (adhéziós súlyerő Ga) csak kis felületen tud eloszlani, ennek eredménye a nagy talajnyomás, illetve az ebből kialakuló, agronómiai szempontból a termésátlagot a későbbiekben negatívan befolyásoló, tömör keréknyomok, talajtaposás, talajdegradáció.
Kedvezőtlen talajviszonyok mellett a kerekes traktorok kerekeinek kerületi sebessége (Vk) jelentősen megnő a gép haladási sebességéhez képest (Vh). Ezt a jelenséget nevezzük szlip-nek, azaz kerékcsúszásnak. Magyarul, ilyenkor történik, hogy az erőgép kerekei gyorsan pörögnek, viszont a traktor szemmel láthatólag menetirányba lassan vagy egyáltalán nem halad, balszerencsés esetben még mélyebbre is ássa magát. Megnövekedett szlip esetén a talaj és a gumiabroncs között nyíróerők ébrednek. Ez talajállapottól függően a talaj morzsás állapotának felaprózásához vagy nedves viszonyok mellett a talaj elkenődéséhez vezet. Ilyenkor a célunk mindenképpen a kerekeknek ezt az erősen talajszerkezet-romboló hatását a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni. A csúszásmentes gördülés feltétele értelemszerűen, ha a traktor haladási sebessége megegyezik a kerekek kerületi sebességével (Vh=Vk).
Egy gumihevederes járószerkezet sokkal nagyobb felületen fekszik fel a talajon, mint a kerék, ezért az ilyen fajta erőgépek fajlagos talajnyomása sokkal kisebb. A megnövekedett felfekvési felülettel arányosan megnő a gép kapaszkodási képessége, valamint a redukálódott kerékcsúszás eredményeképpen létrejön a kerekes járószerkezetekhez képest jóval kevesebb veszteséggel járó vonóerő kifejtés.
Erre az estre kínálja a Fendt 2018-tól a saját fejlesztésű Fendt 900 Vario MT (Mobile Trac) gumihevederes-traktorcsaládot. Elérhető 380, 405 és 431 lóerős kivitelben.
A Fendt 900 Vario MT gumihevederes traktorcsalád 380, 405 és 431 lóerős kivitelben lesz elérhető 2018-tól.
Távolról nézve a felépítmény konstrukciója nem mutat semmi újdonságot egy gumihevederes gép tulajdonosának, gépkezelőjének. De mint tudjuk, a lényeg mindig a részletekben rejlik. A fejlesztési munka során, külön kitűzött célja volt a Fendt mérnökeinek, hogy a megszokottól elfogadhatóbbá, kényelmesebbé tegyék a hevederes járószerkezettel való közlekedést, használatot. Aki ült, vonult, dolgozott már ilyen géppel, az tudja, hogy az eddig piacon lévő gépek gyakran alulmaradtak kényelem, menettulajdonság szempontokban a gumikerekes társaitól. Szinte minden egyes kis kődarabot, bukkanót, talajfelszíni egyenlőtlenséget megszenvedett a pilóta. Az új 900 Vario MT-ben olyan kényelmi funkciók kerültek, mint a 2 ponton rugózott kabin, a külön mozgó 3 db vezetőgörgő illetve a SmartRide névre keresztelt komplettben rugóztatott járószerkezet.
Az új ConstantGrip rendszernek már a neve is árulkodó: Constant, mint állandó, változatlan. Grip pedig angolul tapadást, fogást jelent. Ezt hivatott elősegíteni az egy himbakocsira rögzített, 3 külön mozgó futógörgő. Ez a 3 egyben lévő, mégis független görgő kiválóan veszi fel a talaj egyenlőtlenségeit, osztja el a súlyt, illetve növeli a traktort felfekvő felületét. Legyen szó szántóföldről vagy betonútról egyaránt.
A három futógörgő kiválóan veszi fel a talaj egyenlőtlenségeit, osztja el a súlyt, illetve növeli a traktort felfekvő felületét.
SmartRide: A járószerkezet fő tartóeleme rugóztatva van összeköttetésben a traktor vázával. Ez a rendszer több komponensből tevődik össze, amik a következőek:
- robusztus spirálrugók integrált gázteleszkópokkal
- kiegészítő olajteleszkópok
- olajteleszkópok és csillapító-pogácsák biztosítják az optimális lengéscsillapítást a szántóföldön
- stabilizátor pálcák kölcsönöznek a futóműnek egy kimagasló oldalstabilitást.
Ezen újdonságok eredménye, hogy az MT 900-as erőgép hevederes futóműve akár 260 mm-es rugóúton képes a talajegyenlőtlenségeket elnyelni, illetve mindkét oldalon független 11⁰-ban történő kimozdulásra, ami leginkább a rugózott elsőhidas traktorokkal hasonlítható össze.
A hevederes futómű akár 260 mm-es rugóúton képes a talajegyenlőtlenségeket elnyelni.
Hevederes traktor, 2 ponton rugózott fülkével
Az új Fendt 900 Vario MT az első hevederes traktor 2 ponton rugózott fülkével. A kabin első részénél 2 csillapító gumibak található, a hátsó felében pedig 2 darab spirálrugóval körbevett gázteleszkóp helyezkedik el. Így a kabin hátsó részénél összesen 98 mm rugóút áll rendelkezésre, ami képes elnyelni az egyenlőtlen talaj és a merev hátsótengely okozta vibrációkat, rázkódásokat.
A futómű-és a kabin rugózottságának eredménye a fülkében ülve azonnal észlelhetővé válik a gépkezelőnek. Érezhetően nyugodtabb menettulajdonságok akár magas haladási sebességnél is, illetve egy jóval kíméletesebb, elfogadhatóbb munkaélmény a pilóta számára.
Az új Fendt 900 Vario MT az első hevederes traktor 2 ponton rugózott fülkével.
Magas teljesítmény-alacsony fogyasztás a Fendt iD alacsony fordulatszámú motor-karakterisztika által
A hevederes 900 Vario MT mindig a legideálisabb nyomatékkal a legalacsonyabb fordulaton fog dolgozni, a legkevesebb üzemanyag-felhasználás mellett. Ezt már a Fendt 1000 Vario szériából ismert Fendt iD-alacsony motorfordulat koncepció teszi lehetővé. Az alacsony motorfordulatszám tartományok miatt nő a motor élettartama, és csökken a vezetőre és a környezetre ható zajszennyezés is.
- összehangolt motor, váltó, hidraulika és hűtési rendszer teszi lehetővé, hogy a nyomaték mindig optimálisan legyen a lehető legnagyobb. Az új, 9.800 köbcentis AGCO Power motor már 1.200 ford/perc-en leadja a maximális nyomatékát
- 1.200-as és 1.600-as motorfordulat között a motor nyomatékgörbéje gyönyörű egyenest rajzol ki, hiszen ezen tartományban a traktor képes a teljes nyomatékot ingadozás nélkül leadni.
Az erőgép mindig a legideálisabb nyomatékkal a legalacsonyabb fordulaton dolgozik.
Fendt VarioDrive – egy hajtómű a maximális vontatási hatásfokért és a kimagasló eredményességért
A Fendt már több mint 25 éve iránymutató a fokozatmentes hajtóművek terén. Az 1000-es szériából ismert VarioDrive teljesítmény-elágaztatásos rendszer került bele az új 900 MT szériába is. Ez a VarioDrive hajtómű még nagyobb teljesítményre képes hidrosztatikus egységekből áll az elődjéhez képest. Változatlanul, itt is külön-külön, egymástól függetlenül állítható a szivattyúk dőlésszöge.
- A továbbiakban a kettes számú hidromotor nagy haladási sebesség mellett, tehermentes állapotban automatikusan lekapcsolódik. Ezáltal nem lesz vonóerő veszteség, még inkább nő a hatékonyság tábláról táblára haladva, I-II tartományok kapcsolása nélkül.
- Közúton már 1.550 ford/percnél eléri a 900 MT a 40 km/órás haladási sebességet.
Concentric Air System (CAS) hűtés
Variátor tárcsáktól, szíjaktól mentes, motorfordulattól teljesen független hidraulikus meghajtású CAS hűtési rendszer gondoskodik a motor optimális hőfokon tartásáról a legnagyobb nyári hőségben is.
- A hűtőradiátorok elé helyezett ventilátor helyzete végett a motornál mindig hidegebb levegőt képes beszívni. Így a beszívott, hűvösebb légtömeg sokkal több hőt képes felvenni a motortérből, majd kijuttatni a levegőbe.
Ez a VarioDrive hajtómű még nagyobb teljesítményre képes hidrosztatikus egységekből áll az elődjéhez képest.
Hatalmas tér és kilátás
Tágas Fendt kabin az ismert és elismert Fendt Variotronic kezelői térrel. Lényegében minden fontos kezelőszervet és jó tulajdonságot átörökítettek a Fendt mérnökei a 1000 Vario fülkéjéből a 900 MT-be.
- A gumihevederes traktorban is elérhető a vezető számára a valódi bőr ülés, különféle komfortfunkciók, USB és 12 V csatlakozók, 10.4”-os Varioterminál érintőképernyővel és a Power Joystick. Napellenző roló elől, hátul és mind a két oldalt, valamint egy nagy teljesítményű klímaberendezés a forró magyar nyarakra tervezve.
Új Fendt nagyteljesítményű, környezetbarát és energiatakarékos hidraulika rendszer
Az új 900 Vario MT-be opcióként 2 LS szivattyúval rendelkező hidraulika rendszer kérhető, 2x220 l/perc egymástól független szivattyúteljesítménnyel, amit 1.700 fordulat/perces motorfordulaton érhetünk el.
- Különféle munkagépek hidraulikaigényes funkcióit láthatjuk el egymástól függetlenül, olajszállítási teljesítmény ingadozás nélkül. Ez gondtalan, biztonságos munkavégzést biztosít bármely mezőgazdasági idénymunkánál.
Összegzés: Azoknak a gazdaságoknak ajánljuk bizalommal a jövőre nézve a Fendt saját fejlesztésű, új Fendt 900 Vario MT gumihevederes traktorjait, akiknél van egy vagy több gumikerekes traktor, amely(ek) kizárólag talajmunkára vannak befogva és folyamatosan teljesítőképességük maximumát hivatottak nyújtani. Olyan gépek helyére való egy ilyen traktor, amelyekről szinte le sem kerül a mélylazító, az eke vagy azon gazdaságoknál lehet ez megoldás, ahol már nem az erózióval járó talajművelést (pl. szántás) gyakorolják, hanem a konzerváló talajművelés mellett tették le voksukat.
Direkt vetőgépek elé, egy menetben történő sávos talajművelőkkel ellátott vetőmag és műtrágya kijuttató munkagépek elé, ahol nagyon fontos a napi területteljesítmény, valamint szántást helyettesítő nehéz kultivátorok elé. De természetesen egy tarlón járó, osztott fővázas, 12 fejes eke elé kötve is kiemelkedő teljesítményre lehetünk képesek egy ilyen fantasztikus erőgéppel úgy, hogy a motort nem járatjuk végig a maximumon, megőrizve ezzel az élettartamát.
Fendt 900 Vario MT, 2018-tól elérhető!
Jandrics Péter