Készítsd fel megfelelően a vetőgépet!
Hamarosan eljön az idő, el kell vetni a napraforgót és a kukoricát. A termesztés szempontjából kiemelten fontos ezen növények esetén is a vetés pontos, időben történő végrehajtása. Azért, hogy ezt a munkaműveletet megfelelően végre tudd hajtani, érdemes a vetőgépet alaposan felkészíteni a szezonra. Ha a felkészítést csak felületesen hajtod végre vagy nem végzed el időben, könnyen bosszúságot okozhat a gép akkor, amikor minden óra számít.
Azért, hogy minél kevesebb meglepetés érjen a vetési szezon alatt, összegyűjtöttem neked az ellenőrzésre szoruló tételeket. Íme, néhány művelet, amit érdemes végrehajtanod a szezon előtt.Vázszerkezet, sortávolság
Ellenőrizd a vázszerkezetet, nincs-e rajta repedés vagy törés nyoma. A vetőkocsik általában valamilyen oldható kötéssel kerülnek rögzítésre a tartógerendelyen. Érdemes minden szezon előtt ellenőrizni ezeknek a rögzítő elemeknek az állapotát, a csavarok meghúzási nyomatékát. A menetes kötések szakszerű szereléséről ide kattintva olvashatsz.
A fellazult szorító a kocsik oldalirányú elcsúszásán kívül a hajtásrendszer sérülését is okozhatja. Ha nem egy vonalba esnek a vetőkocsik, a hajtó tengelyek egy görbe mentén fognak forogni, ez pedig olyan extra igénybevételt jelent, ami a tengely töréséhez fog vezetni.
Ellenőrizd a hajtó tengelyek egyenességét, ha szükséges, állítsd be a hajtásrendszer felfüggesztéséseit! Mindenképpen ragadj egy mérőszalagot, és ellenőrizd a kocsik közötti távolságot is! Állítsd be pontosan a sortávot! Ezt a műveletet érdemes az új gépeknél is végrehajtanod, mert sokszor az összeszerelésnél mellékesnek minősül a pontos beállítás.
A korrodált csavarok megkeserítik az alkatrészek cseréjét – A szerző felvétele
Vákuumcsövek, magvezető csövek
Pneumatikus vetőgépek esetén kezdd azzal, hogy ellenőrzöd a csövek állapotát. Mivel ezek a gépek az évnek csak egy rövid szakaszában üzemelnek, ezért sok idő telik el a használatba vételek között. Ezt az időt jobb esetben fedett helyen töltik, magányosan ácsorogva, de sok gazdaságban a szabad ég alatt, mozdulatlanul pihennek majdnem egész évben.
A téli hidegek és a nyári napsütés könnyen roncsolhatja a műanyagból készült hajlékony csöveket. Nézd át ezért az összes gégecsövet, kézzel megmozgatva, hajtogatva, figyeld meg, hogy nincs-e rajta repedés, törés. Ha nem érzed elég rugalmasnak, akkor mindenképpen cseréld ki az érintett szakaszokat, mert könnyen lehet, hogy valamikor a szezon közepén repednek, törnek el. Tehát ellenőrizd a csövezést akkor is, ha az előző szezonban nem volt velük problémád.
A vákuumzáró elemek
A pontos vetés, az egyenletes tőtáv alapfeltétele a megfelelő termésnek. Azért, hogy az egyenetlenségeket elkerüld, vákuumos gép esetén ellenőrizd a kopóbetéteket, amelyek zárják a vákuumot a vetőtárcsán, és a vetőtárcsák állapotát. A túlzott kopás vákuumvesztést okoz, ezzel megnő az esélye annak, hogy kihagy a gép. Ha a szívóhatás nem tartja megfelelően a magot a vetőtárcsán, akkor lehet, hogy fel sem veszi a magot, ha pedig felveszi, előfordulhat, hogy idő előtt elejti, ekkor a tőtáv csökken. Megfelelő tárcsával és jó állapotú kopóbetéttel megelőzheted ezeket a vetési hibákat.
Kopóbetét a vetőtárcsa mögött – A szerző felvétele
A vetőcsövek állapota
A vetőcsövek állapotát is ellenőrizd! A törött, repedt vetőcső hajlamosabb a dugulásra. Általában itt találhatod a vetésellenőrző szenzort is. Szezon előtt mindenképpen ellenőrizd a helyes működést. Gondosan takarítsd meg az optikát. A vetési munkálatok alatt legyen nálad egy hosszú szárú, puha üvegmosó kefe, hogy időnként ki tudd takarítani a csövet.
Jó szolgálatot tesz egy fúvató pisztoly, amit a traktor levegőrendszerére kötve könnyen megszabadíthatod a portól a gép kényes részeit. Ezt a műveletet akár naponta többször is érdemes elvégezni, ezzel biztosítva a vezérlő helyes működését.
A ventilátorhajtás
TLT-ről hajtott ventilátor esetén ellenőrizd a szíj állapotát! Idősebb gépeknél előfordulhat töredezettség vagy egyéb sérülés. Ha ilyen hibát tapasztalsz, mivel általában nem egyszerű feladat, érdemes a szezon előtt lecserélni a szíjat. Új gép esetén is ellenőrizd a szíj feszességét. A laza szíj csúszást és erőteljes kopást okozhat, a túlfeszített szíj pedig a csapágyazás élettartamát fogja erőteljesen lerövidíteni.
Ellenőrizd a kardán állapotát! A csuklók kopása, a tengely görbülete indokolatlan rázkódást, a csapágyazás túlterhelését és ennek következtében a meghibásodását fogja okozni a vetőgépen és a traktoron is.
Hidromotoros ventilátorhajtás esetén ellenőrizd a szivárgásmentességet, szükség esetén szereld fel a nyomásmentes visszafolyó ágat.
Töredezett szíj – A szerző felvétele
Hajtásrendszerek
Vizsgáld át az összes csapágyat a gépeden! Amelyik gyanús, az cseréld ki még a vetés megkezdése előtt! A cserénél ügyelj arra, hogy ne sérüljön meg a csapágy. A szakszerű szereléséről ide kattintva olvashatsz.
Mérd fel a láncok, lánckerekek és feszítők állapotát! Kopott lánckerék, megnyúlt lánc egyenes utat jelent a gép károsodásához. Ha láncot cserélsz, mindig pontosan vágd méretre. A rövid lánc felesleges terhelést okoz a hajtásrendszernek, ha pedig hosszabb a kelleténél, akkor képes leugrani vagy magába tekeredni, és elszakadni.
Kerekek, görgők, tárcsák
A vetőgépen számos kerék és görgő található, melyeknek a munkavégzés minősége szempontjából nagy jelentősége van. Kezdem először a mélységhatároló kerekekkel, melyeknek a hibás működése meggátolja, hogy a mag a meghatározott mélységbe kerüljön, ezzel veszélyezteti az egyenletes kelést. Ha nem volt szakszerű a tárolásba vétel, gyakran előfordul, hogy az egész éves állás során a szerkezet csuklópontja korrodálódik, megszorul.
Sorban következik a tárcsás csoroszlya. Ellenőrizd a csapágyak állapotát, és a tárcsa kopásának megfelelően állítsd be a hézagot. A magnyomó kerék csapágyazása azért is fontos, mert ha nem forog, megtúrhat, és a tőtáv máris nem lesz egyenletes. Állítsd be hozzá a megfelelő sárkaparó hézagot, hogy a kerék ne „vegye ki” a magot az árokból.
A magárok zárására szolgáló tömörítőkerekek csapágyazását is ellenőrizd, és állítsd be a talajviszonyoknak megfelelő szöget, leszorító erőt.
A vetőkocsi is tele van csapágyakkal – A szerző felvétele
Hidraulikatömlők és csatlakozók állapota
Hidromotorral hajtott ventilátorral szerelt gépeken mindenképpen ellenőrizd a tömlők és a csatlakozók állapotát. A tárolás során a hideg és az intenzív napsütés hatására a tömlők berepedezhetnek, amik a munkavégzés során, amikor nyomás alá kerül a rendszer, könnyen meghibásodhatnak. Az ilyenkor fellépő olajfolyás nemcsak a munkavégzés felfüggesztését, anyagi veszteséget okoz, hanem a talajra kerülő ásványi olaj károsítja az élő szervezeteket is, komoly környezetszennyezést okoz.
Ellenőrizd a gyorscsatlakozók állapotát! A kopott, sérült csatlakozó olajszivárgást okozhat, aminek következtében a szennyeződés gyorsan megragad a gép érintett részein. Kopott nyomótüske esetén az átfolyási keresztmetszet csökken, ami a hidromotoros hajtás teljesítményét korlátozhatja, illetve a visszatérő ágon a motor sérülését fogja okozni.
Kopott, szennyezett csatlakozó és sérült hidraulikatömlő – A szerző felvétele
Lánchajtások
A kisebb vagy régebbi gépeknél a vetőtárcsa és az egyéb kijuttatást végző adagoló berendezések hajtását általában láncokkal oldották meg. A hajtóművek a talajkerékről kapják a hajtást, ezzel biztosítva a beállított tőtávot, illetve a megfelelő mennyiségű műtrágya vagy mikrogranulátum kijuttatását. Ezért mindenképpen ellenőrizd a lánckerekek, a láncok és a feszítőelemek állapotát. A láncok kenésére „száraz” kenőanyagot használj, mert a hagyományos olajalapú kenőanyagokba könnyen beleragad a por, ami az alkatrészek gyors kopását fogja előidézni.
Műtrágya- és mikrogranulátum-kijuttató szerkezetek
Mindenképpen ellenőrizd a megfelelő működést. Amikor a gépet tárolásba vetted, biztosan gondosan kitakarítottad az adagolóberendezéseket, azonban könnyen előfordulhat, hogy a hosszú állás alatt ezek forgó alkatrészei beragadtak vagy megszorultak. Mozgasd meg, forgasd át ezeket az adagolóberendezéseket.
Vetésellenőrző és vezérlő berendezések
Ne hagyd az utolsó pillanatra az elektromos rendszerek ellenőrzését! A vetésellenőrző készülékek szenzorait tisztítsd meg, leforgatással ellenőrizd a működést. Nézd végig a vezetékeket, a sérült részeket javítsd vagy cseréld ki. Ügyelj a megfelelő érintkezésre!
Egyszerűbb, utólag felszerelt elektronikák vezetékelése sokszor olyan vonalon van elhelyezve, ahol a sérülés veszélye nagyobb, mint a gyártás során beépítésre kerülő rendszereké. Idősebb gépeknél elengedhetetlen az elektromos átvizsgálás. Ehhez kapcsolódóan bővebben olvashatsz még ide kattintva.
Elektromos hajtású vetőszerkezeteknél fontos az elektromos csatlakozók ellenőrzése, tisztítása. Használj kontakt sprayt! A féktisztítót nem ajánlom, mert a szilikonalapú porvédő tömítéseket roncsolhatja.
A nyomjelzők beállítása akkor is fontos, ha alaphelyzetben automata kormányzást használsz a vetés során. Előfordulhat, hogy mégis le kell raknod a nyomjelzőt, de akkor már nem biztos, hogy a pontos beállításra rászánod a szükséges időt.
Lámpák és jelzőberendezések
Nem minden rendőr elnéző, egyébként pedig a vonulásnál elengedhetetlen az előírt jelzőberendezések és lámpák használata. A gépek szélesek, a többi közlekedőhöz képest lassan mozognak, ezért fokozott balesetveszélyt jelentenek. Nem szabad megfeledkezned a figyelmeztető jelzést adó villogó sárga fény használatáról sem.
Csapágy, amit nem lehet könnyen beszerezni, nincs minden üzletben – A szerző felvétele
Tartalékalkatrészek
Érdemes még a vetés megkezdése előtt néhány tartalékalkatrészt beszerezni. Mindenképpen gondolj arra, hogy a rendelkezésre álló idő rövid, és ha nem tudod gyorsan kijavítani, egy péntekre eső meghibásodás négy nap állást is okozhat.
Biztosan van már tapasztalatod, hogy a saját gépedhez mit érdemes raktáron tartani. Ha nincs, azt tanácsolom, hogy állíts össze egy kis csomagot a gépen előforduló csapágyakból, a hajtást biztosító láncokból és más apró alkatrészekből, valamint legalább egy vákuumcsőből. Ennek a csomagnak a segítségével elkerülhető a hosszas állásidő.
Hibamentes üzemet, jó vetést kívánok!
Fecsó Gábor