A keletnémet mezőgazdasági gépgyártás még ma is emblematikusnak számító márkája a Fortschritt, mely traktorokat és kombájnokat egyaránt gyártott, Magyarországon inkább utóbbiak ismertek. A kisgazdaságokban még ma is dolgozik néhány Fortschritt E-517-es, melyek a gondos karbantartásért cserébe évtizedek óta hűségesen szolgálják gazdáikat.
Az NDK-beli, singwitz-i gyárban 1951-ben kezdődött el az önjáró arató-cséplő gépek gyártása. A márka első, jelentősebb mértékben elterjedt típusa az E-512 volt, melyet 1967-től gyártottak. Ehhez rengeteg magyar kiegészítő készült: 4 soros kukoricabetakarító adapter, napraforgó-, szója- és aprómag-betakarító adapter, valamint a nehéz terepviszonyok közé féllánctalp.
Ahogy elkezdődött... forrás: youtube
Épp csak kezdett elterjedni a magyar gazdaságokban az új géptípus, máris megjelent üzemi kipróbálásra a gépcsalád legnagyobb tagja, az E-516 jelű arató-cséplőgép, melyet méretei alapján a világ legnagyobb teljesítményű kombájnjaként mutattak be. A 6,7 és 7,6 méter munkaszélességű betakarítógépet 8 hengeres, 220 lóerős, V-elrendezésű dízelmotor mozgatta, fokozatmentes hidrosztatikus hajtással rendelkezett, vágóasztala pedig hossz- és keresztirányban is képes volt követni a talajfelszínt. 1982-ben érkezett meg hazánkba a kombájnsorozat középső tagja, az E-514, mely az E-512-es koncepciójára épült, de annál sokkal modernebb volt.
Ilyen egy V8-as motor hidegindítás – forrás: youtube
A következő fontos lépcsőfok a márka történetében az E-517 volt, amely 1987-ben jelent meg. Az új típus – melynek egy példánya a videóban is szerepel (igaz, felújítás előtt áll, így teljes szépségében még nem gyönyörködhetünk benne) – háromlépcsős rostaszerkezetet és új, nagyobb teljesítményű szelelőt kapott, aminek köszönhetően közel egy négyzetméterrel nőtt a rostafelülete, s főként kukoricában a gép áteresztőképessége. Ezen kívül több újítás érintette a motort, a hidraulikus rendszert, a kormányművet és a cséplőrendszert.
Ezt követően az új, még modernebb húszas szériából készült néhány darab, volt próbálkozás prototípusokkal is, de a gyártás a kilencvenes évek végére befejeződött, amihez jelentős mértékben köze volt a politikai eseményeknek is.
Indexkép: Youtube