Egy klasszikus termelőszövetkezet jogutódjaként működő gazdaságban jártunk Kocs községben, ahol a gépészeti ágazatvezetővel beszélgettünk.
Lantai Károly 39 éve dolgozik az Aranykocsi Zrt.-nél, és 10 éve látja el a feladatait műszaki vezetőként. Munkaköre kiterjed többek között a meglévő géppark karbantartásának és javításának irányítására és az új gépek beszerzésének lebonyolítására is. Munkája során Károly részt vesz a társaság beruházásainak előkészítésében és megvalósításában.
Beszélgetésünk fókuszában egy 2018-ban megvásárolt 15 köbméteres DUMET VLH kitároló rendszerrel szerelt billenőplatós tápszállító és bekészítő pótkocsi áll, amely mindennapos használatban dolgozik a cég sertéstelepén.
DUMET VLH kitároló rendszerrel szerelt billenőplatós tápszállító és bekészítő pótkocsi mindennapos munkában – fotó: Lantai Károly
Azonban – mielőtt értékelnénk a gép munkáját – fontosnak tartjuk, hogy megismerjük röviden az Aranykocsi Zrt. termelési struktúráját, így arra kérjük Lantai Károlyt, hogy mutassa be nekünk a vállalatot.
– Az Aranykocsi Zrt. jogelődje klasszikus termelőszövetkezeti struktúrával alapult 1959-ben, és a termelési rendszerben ezidáig sok változás nem történt.
Két állatfajjal dolgozik a vállalat, sertéssel és tejelő szarvasmarhával, valamint erre alapozott 1400 hektáron történő szántóföldi növénytermesztés a fő profil. A vetésforgó fő növényei a kukorica, búza, árpa, napraforgó, cukorrépa és a szarvasmarhaállomány számára a tömegtakarmány előállítása: silókukorica, lucerna, rozs, olaszperje. A dolgozói létszám körülbelül 150 fő.
Ezer anyakoca és szaporulata évente 30.000 sertés kibocsátását jelenti. Szarvasmarha esetében pedig 900 tejelő szarvasmarha után 9 millió liter tejet értékesít a cég – ismertette a műszaki vezető.
– Miért döntöttek annak idején a DUMET VLH kitároló rendszerrel szerelt billenőplatós tápszállító és bekészítő pótkocsi megvásárlása mellett?
DUMET VLH kitároló rendszerrel szerelt billenőplatós tápszállító és bekészítő pótkocsi – fotó: Gyári felvétel
– Többfunkciós pótkocsit kerestünk, amelyet lehet takarmányszállításra és -kijuttatásra is használni. A mi igényeinknek ez a márka és típus felelt meg leginkább, amikor 2018-ban piackutatást végeztünk a gépbeszerzés előtt. Fő célunk az volt, hogy az elavult – nyerges gépkocsink által vontatott – IFA takarmányszállító félpótkocsinkat ki tudjuk váltani és az új géppel hatékonyan, többcélú munkát is el tudjunk látni – elsősorban a sertéstelepünkön.
A keveréktakarmány-előállítás a sertéstelepen lévő takarmánykeverő üzemben történik, tehát a szállítási távolság pár száz méter a keverőüzem silói és az istállók között. Ezért is vált indokolttá egy traktorvontatású takarmányszállító pótkocsi beszerzése.
Szempontok az új pótkocsi beszerzésekor
- Ami a beruházásnál fontos szempont volt, hogy ne kelljen tehergépkocsi vezetésre alkalmas jogosítvány a gép üzemeltetéséhez.
- Fő kritérium volt továbbá a fluidos, azaz levegős kijuttatás, hiszen a siló csigával való feltöltése nálunk kivitelezhetetlen a helyi adottságok miatt.
- Lényeges volt, hogy a pótkocsi mérőegységgel legyen ellátva. Így nem kell fordulónként a hídmérlegen mérlegelni. Valamint a feltöltés közben a gépkezelő folyamatosan látja a rakomány súlyát.
- Elvárás volt a pótkocsi felé, hogy évente 9000 tonna takarmánymennyiség kitárolására hosszú éveken át alkalmas legyen.
A gépbeszerzés 2018-ban az elvárásoknak megfelelően valósult meg. A géppel kapcsolatban pedig szeretném kiemelni a számunkra legelőnyösebb technológiai elemeket:
Az angol gyártmányú HOLMES RBTM 68-as rootfúvó kiemelkedő minőségű, elnyűhetetlen és hosszú élettartamú termék. Előnye, hogy nagy mennyiségű levegő megmozgatására képes kis nyomáson – ezáltal a dercés tápot is nagyon kíméletesen tárolja ki.
Van korábbi tapasztalatunk más szivattyú- illetve levegő-kompresszor tekintetében, de más rendszerek vagy nem képesek ilyen sok levegő megmozgatására, vagy jóval nagyobb és komolyabb karbantartási munkákat igényelnek.
Szeretném ugyanakkor hangsúlyozni, hogy azt a minimális odafigyelést, amit igényel a HOLMES RBTM 68-as rootfúvó rendszer, azt érdemes megadni neki, ugyanis így tudjuk sokáig meghibásodás-mentesen használni az eszközünket.
Saját hibájából is tanul az ember – erre oda kell figyelni!
– A rootfúvó meghajtásának – saját hibánkból adódó meghibásodása volt az egyetlen problémánk az elmúlt három évben ezzel a géppel. A rootfúvó légszűrőjének drasztikus eltömődése idézte elő a meghibásodást – ami sajnos a mi mulasztásunk következménye volt, ugyanis a szűrő takarítását a gépkezelő hosszú ideig nem végezte el.
Ez az eset tanulság volt nekünk is, hiszen bármennyire könnyen karbantartható gépről van szó, az alapvető rutin-feladatokat itt sem szabad elmulasztani.
Megnyugtató tapasztalat volt, ahogy a cseh gyártó kezelte a meghibásodás megoldását – gyorsan és pontosan megállapították a probléma okát és az alkatrészutánpótlás is gördülékenyen ment.
Azért ajánlom más gazdálkodóknak is a DUMET VLH kitároló rendszerrel szerelt billenőplatós tápszállító és bekészítő pótkocsit, mert
- mindössze 100 lóerős univerzális traktorral működtethető
- nagyon egyszerűen üzemeltethető
- könnyen karbantartható
- többcélú eszközként jól kihasználható egy vegyesgazdaság számára
- ebből az eszközből kisebb- és nagyobb kapacitású pótkocsi is választható, így minden üzemmérethez találhat a gazda ideális gépet
Lantai Károlynak köszönjük szépen az interjút!
Cikkünk elkészítéséhez felkerestük Vas Pétert, a csehországi DUMET ZNZ gyár magyarországi képviselőjét, akitől olyan információkat kértünk, amelyek segítik még jobban megismerni az eszközt.
DUMET VLH fújós kitároló rendszerrel ellátott traktor vontatású takarmány és termény szállító pótkocsi
– Az anyavállalattal közösen fontosnak tartjuk, hogy a termelők megismerhessék a pótkocsi működési elvét: a pótkocsi egy 10 t teherbírású tandem rendszerű alváz, amelynek a 15 m3-es – vagy egyedi igényekhez méretezett – zárt dobozos felépítménye hátra billenthető. A plató hátrabillentése során a rakomány hátra csúszik, ahol a plató hátsó végében a padlólemez felett elhelyezett keresztcsiga, a rakományt a forgó / adagoló cellába segíti. – ismertette Vas Péter.
A rakományt a pótkocsiból 3-féle képen lehet kitárolni:
- kompresszor segítségével pneumatikus / fújós üzemmódban
- billentéssel a hátsó 600 mm magas billenőajtón keresztül
- a gabonanyíláson keresztül, például egy szállítószalagra
A traktor-vontatású pótkocsi főbb műszaki paraméterei:
- A plató térfogata 15 m3, (vagy nagyobb)
- Saját tömeg 4 100 kg
- Raksúly – hatóságilag 8 400 kg
- Össztömeg 12 500 kg
- A pótkocsi hosszúsága: 6 820 mm
- maximális magassága: 3 300 mm
- szélessége: 2 450 mm
A DUMET VLH fújós kitároló rendszer – korábban a gépész kolléga által sokat dicsért és egyben legfontosabb eleme a HOLMESS RBTM 68 roótfúvó, melynek a főbb jellemzői a következők:
- beállított üzemi nyomás : 0,6 bar / a biztonsági szeleppel lehatárolva maximum 0,8 bar /
- a szállított levegő mennyisége üzemi körülmények között: 500 - 600 m3/óra, maximum 800 m3/óra
- a VLH fújós kitároló rendszer teljesítménye: 19 – 23 t/ óra – dercés táp esetén
- 24 - 28 t/óra – granulátum esetén
Ajánlom a gazdálkodók számára a cikkünkben szereplő DUMET VLH fújós kitároló rendszerrel szerelt pótkocsi működéséről készült gyári videó megtekintését:
Hazai referenciára vágyik? Érdeklődjön a Hajdőböszörményi Béke Mg. Kft-nél, a Kovács testvérek rábaszentmihályi sertéstelepén, a sándorfalvai TAR-TO Szövetkezetnél, illetve a hajdúnánási TEDEJ Zrt.-nél.
A DUMET ZNZ gyár magyarországi képviselője, Vas Péter nem csak ennek a cseh vállalkozásnak a képviseletét látja el Magyarországon, hanem a csigás kitárolású eszközöket gyártó olasz MENCI, és ALI Meccanica cégeket, valamint a silós eszközöket gyártó ZVVZ gyárat is képviseli. A szakember a pandémiával sújtotta két év alatt, a jelenlegi élőállat felvásárlási árak- és terményárak ellenére is sikeres időszakot zárt.
Üzleti partnerei között több jelentős mezőgazdásági üzem, vállalkozás található meg – a teljesség igénye nélkül például a Talentis Agro, Master Good, HUNLAND, Jászapáti 2000 Mg Zrt., TEDEJ Zrt., TETRA csoport, Tenkes Baromfi, Végh Farm és még sokan mások.
Kérdéseivel, észrevételeivel kapcsolatban forduljon bizalommal Vas Péterhez!
Telefonszám: +36 20 232 5254
Weboldal: http://www.vir-tech.com