A Kubota mellett – ami nem rég repülő gyümölcsszedő robotokba fektetett – más japán cégek is teljes kapacitással keresik a megoldást, hogy időben és minőségben szüretelni tudják a gyümölcstermést. Ezúttal a NARO (National Agriculture and Food Reserch Organisation – Nemzeti mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kutató Szervezet), a Ritsumeikan Egyetem és az autóipari beszállítóként közismert Denso összefogásával indult egy új, „földi” megoldás.
Munkaerőhiány, merőben másképpen
A gyümölcsök betakarítása Japánban is gondot okoz, mert a japán fiatalokban valószínűleg meg sem fordul, hogy gyümölcsszedéssel keressenek pénzt. Bár Ázsiában elég nagy a könnyen mozgósítható tömeg mezőgazdasági idénymunkára, de míg az Indokínai-félszigeten, Indiában vagy a Fülöp-szigeteken szállításuk könnyedén megoldható közúton vagy vasúton is, addig Japánban csak hosszabb hajóúttal vagy nem éppen olcsó repülőúttal lehetne elérni, ehhez jön az esetleges vízum és egészségügyi feltételek és ellátás kérdése.
Bár nem vagyunk Ázsia-szakértők, de mint látható, ráfizetni vagy nullára kijönni természetesen senki sem akar. Idehaza is vannak agrárpiaci gazdasági feltételek, mekkora idénymunka-fizetség fér bele még a bevételi oldalba.Új utakon – szedéstől a szállításra kész állapotig
A projekt még az elején jár, a kombinált kis fuvareszköz és utánfutóra telepített gépezet teljesen autonóm üzemmódban képes végezni a munkáját, akár távfelügyelet is elégséges. Bár még kísérik, és talán kissé lassúnak és bizonytalannak tűnik a komplex gépezet, de ne felejtsük el, mekkora kihívásokat kellett és még kell megoldaniuk a tervezőknek, fejlesztőknek.
Az utánfutóra valójában két kis könnyű ipari robot lett telepítve, ezek végzik a gyümölcsök szedését. A robotok síneken bizonyos határok közt el is tudnak mozdulni. Egy-egy gyümölcs leszedése kb. 11 másodpercig tart, ami az első fő szempont volt: olyan gyors legyen, mint egy ember.
Az akkucsomagot az utánfutó alsó része tartalmazza, s egyben ellensúlyként stabilizálja munka közben. A robotkarok a leszedett gyümölcsöket egyből a szintén saját akkukkal rendelkező vontató-szállító járműre pakolják, ahol egy elosztórendszer a már előre kibélelt rekeszekbe rakja a termést. Sőt, még az üres rekeszek adagolása és a teli rekeszek külön rakása is teljesen automatizált.
Az egész folyamat nagyon hasonlít egy gyártási-csomagolási megoldáshoz. Amikor az összes rekesz megtelt, az ültetvény kijelölt pontján átrakodhatók akár hűtőkocsikba, és elindulhatnak az üzletek polcaira.
A rendszer – a robotok – egyelőre az almákat, körtéket tudja kezelni. A legnagyobb kihívást azonban a jelenlegi gyümölcsösök jelentik, mert ehhez a módszerhez át kellene állni a V-alakúra formázott, metszett és növesztett gyümölcsfákra.
Forrás: www.futurefarming.com