A sztori 2005-ben kezdődött a JCB 444-es, 146 lóerős traktormotorral. A négyhengeres, 5 liter lökettérfogatú motort biturbó feltöltővel, köztes hűtővel és utánhűtővel szerelték fel. A fejlesztéssel a motor teljesítménye 600, majd 750 lóerőre nőtt. A kerekeket a perzselő hőség és a rendkívüli igénybevétel miatt víz-jég keverékével hűtötték, a tartályt minden forduló után fel kellett tölteni.


A cél a szárazföldi, dízel sebességi világrekord megdöntése volt, amihez egy teljesen új versenykocsit terveztek. A 9 méter hosszú, 1,15 méter széles, 1,34 méter magas járműbe két motort építettek, egyik az első, másik a hátsó kerekeket hajtotta. A jármű 2,7 tonnás önsúlyából a két motor közel 1 tonnát nyomott.

Az ezt megelőző dízel szárazföldi, 380 km/órás sebességrekord még 1973 augusztusában, azaz 33 éve született. Az új csúcsbeállításra a legendás Bonneville Salt Flats sóstó területén, 2006 augusztusában került sor. Az autót Andy Green vadászpilóta vezette.

2006. augusztus 22-én a JCB Dieselmax autó megdöntötte a hivatalos FIA dízelmotorok szárazföldi sebességrekordját, 529 km/órás sebességgel. Másnap az autó megdöntötte saját rekordját és 563,418 km/órás sebességet ért el. A JCB csapat három évvel később már a traktoros sebességi rekord megdöntését tűzte ki célul.

A terveket a kereskedelemben kapható JCB Fastrac 8000-es sorozatú traktorra alapozták. Ez a világ leggyorsabb sorozatgyártású traktora csaknem 70 km/órás végsebességgel.

Tim Burnhope, a JCB innovációs igazgatója a fiatal és lelkes mérnökcsapatot a teljesítmény további növelésére, a súly csökkentésére, valamint az aerodinamika javítására biztatta.

Az eredeti gép önsúlyát 8,5 tonnáról 5 tonnára faragták le alumínium panelek használatával, a savas akkumulátort lítium akkura cserélték.

A kisebb vezetőfülkére (melynek szélességéből 30 centimétert „elcsaltak" és 20 centivel lesüllyesztették) légterelőket helyeztek.

A traktor szíve egy JCB 7,2 literes, 6 hengeres Dieselmax motor, amely 1016 lóerőt teljesített 2500 newtonméter nyomatékkal. A CVT sebességváltót hatfokozatú váltóra cserélték. A rekord beállítására 2019. október 23-án került sor az Egyesült Királyságban, az Elvington Repülőtér három kilométeres pályáján. A "versenytraktort" Guy Martin vezette, aki az  előírásnak megfelelően padlógázzal teljesítette a távot. Átlag 217,57 km/órás és  247,470 km/órás csúcssebességet sikerült elérni a traktorral, mely végül csak fékezőernyővel tudott megállni.

Forrás: Autószektor

Indexkép: YouTube