Az olasz Argo Tractors S.p.A. 2007-ben jött létre három közismert márka bevonásával: Landini, McCormick, Valpadana. Jelenleg 5 gyáregységükben 1600 dolgozóval évente 22 ezer különféle traktort gyártanak a kisebb gazdaságok és ültetvényeken gazdálkodók számára is, de a teljesítménykínálat 35-től egészen 300 lóerőig terjed, a nagy szántóföldi gépekkel bezárólag.
A globális értékesítést és szervizelést 10 regionális központ koordinálja 130 importőr, valamint 2500 kereskedő részvételével. A gazdaságosság és környezetvédelem jegyében megszületett első hibrid traktorjuk, amely a mindennapos munkák terén is számos előnyt tartogat a gazdáknak.Az Argo Tractors Rex4 Electra / Evolving Hybrid modellje a már szériagyártásban lévő Rex4 szérián alapul. A cél: nemcsak tovább javítani a traktorok kezelhetőségét, munkakomfortját, de a környezetvédelem és a fenntarthatóság szintén kiemelt szempontok.
Az elektromos meghajtás és az elektronikus vezérlőrendszerek a termelékenység és kezelhetőség új szintjét hozhatják el a gyümölcsös- és szőlészeti traktorokban. Egyszerre kell robusztusnak, ugyanakkor kompaktnak és könnyedén manőverezhetőnek lenniük. Ezeket a Landini Rex kínálata mindig sikeresen ötvözte, ezért piacvezető ebben a profilban.
Elektromos meghajtás és elektronikus vezérlési technológiák
A Landini gyártója, az Argo Tractors ezzel K+F projekttel kívánja fenntartani e modellek népszerűségét, a kedvezőbb üzemeltetési feltételekkel és munkakomforttal. A gyártmányfejlesztések a naprakész, innovatív megoldásokat kínálják az ügyfeleknek a termelékenység optimalizálására és a munka minőségének javítására. A Rex4 Electra / Evolving Hybrid mindezen törekvéseket magába foglalja.
Az EIMA kiállítás műszaki innovációs díját elnyerő Rex4 Electra prototípusa az új Landini család jellegzetes vonásait is hordozza. A 110 lóerős Deutz TCD-szériás, 2,9 literes, 4 hengeres dízelmotor a traktor megszokott sebességváltójához csatlakozik. Ugyanakkor a fokozatkapcsolás már tisztán elektronikus, vagyis nincs mechanikus összeköttetés a kezelőkar és a váltómű között. Ez az Argo saját fejlesztése és gyártása, az előre- és hátramenet, valamint a három powershift sebességfokozatait működteti, robotizált kapcsolással kiegészítve, amely 2022 elejétől a sorozatgyártású Rex4 traktorokon is megjelenik.
Landini Rex4 Electra, az első hibrid modell a teljes kínálatban
Ami lényeges különbség más ismert hibrid járművel szemben, hogy itt csak az első kerekek elektromos meghajtásúak, párhuzamos hibrid megoldással, de állandó összkerékmeghajtást (4x4) is biztosítva. A dízelmotorral hajtott motorgenerátor termeli az áramot – fékezéskor visszatölt – egy akkumulátorba.
Elöl az Argo Tractors által tervezett és gyártott függesztett gerendatengely van, mindkét keréknél egy-egy önálló villanymotorral. Nincs szükség előremenő kardántengelyre, első differenciálműre, sem a két féltengelyre, ellenben lehetővé teszi az egyes kerekek "nyomatékvektorálását", hogy a traktor elejét szűkebb fordulókban is íven húzza, ami 15%-kal nagyobb kormányszöggel egyenértékű. A többszöri előre-hátra manőverek helyett egy íven fordulhatnak, ami nagyobb termelékenységet és a sebességváltó alkatrészeinek kisebb kopását eredményezi.
Az energiagazdálkodási rendszer felügyeli az összes eszköz működését és a generátort, az első tengely motorjait a megfelelő invertereken keresztül vezérli, miközben a két rendszer összehangolt működése érdekében sebesség- és egyéb adatokat is gyűjt a mechanikus hajtáslánctól.
Az Argo Tractors eddigi mérései során az elektromos meghajtással kombinálva gyakorlatilag 10%-kal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást, miközben azonnal rendelkezésre állt a maximális nyomaték elöl.
A traktor vezetője számára az elektronikus vezérlés előnyei közé tartozik a többfunkciós joystickról történő "fly by wire" sebességváltás, amely minimalizálja a fülkében a zajszintet és rezonanciát; valamint a fülke félaktív felfüggesztése a Landini csúcskategóriás traktoraihoz hasonlóan már elérhető.
A Rex4 Electra vezetőfülkéje a síkpadló lévén könnyű be- és kiszállást tesz lehetővé, és kényelmesebb vezetési pozíciót biztosít. A vezetőfülke elöl két passzív, hátul pedig két változó rugalmasságú hidraulikus felfüggesztésen nyugszik.
A traktor mozgását érzékelők figyelik, és az elektronikus vezérlőegység folyamatosan hangolja a csillapítás mértékét a "lágy" és "keményebb" beállítások között, mintegy 15%-kal csökkentve a rezgéseket egyenetlen talajon vagy göröngyös úton történő munkavégzéskor.
Forrás: www.landini.it