A mai kor mezőgazdasági teleszkópos rakodóinak igen magas elvárásoknak kell megfelelniük a kényelem, a teljesítmény és a hatékonyság tekintetében. Ezért olyan gépekre van szükség, amelyek alkalmazkodnak a felhasználók mindenkori igényeihez.

Felismerve ezt, a Manitou már sok évvel ezelőtt, 2013-ban megkezdte egy új generációs MLT gépcsalád fejlesztését. Ennek eredményeként született meg 2016 végére a NewAg széria, amelynek oszlopos tagja – vagy talán inkább zászlóshajója – az MLT 737 130 PS, amely máig a legnépszerűbb a választékból. A Manitou MLT-eladásoknak csaknem a felét teszi ki ez a típus.

rakodógép

Az MLT 737 130 PS máig a legnépszerűbb a választékból.

Kétségtelenül ez a típus a széria vezéregyénisége, ugyanis a korábbi évek „Best Seller”-étől, az MLT 735 120 LSU teleszkópos rakodótól vette át a stafétát. A két modell közös pontja szinte csak az alváz, a gém és a JSM joystick maradt. A maximális teherbírás 3,5 tonnáról 3,7 tonnára nőtt, az emelési magasság maradt 7 méter.

Erőforrás és meghajtás

A típus 3,6 literes Deutz motorja teljesíti a Stage IV (Tier 4 Final) emissziós előírásokat. Ehhez jelentősen hozzájárul az erőforrás kipufogógáz-utókezelő rendszere, az SCR és a katalizátor. Itt kell megjegyezni, hogy ez a jelenlegi helyzet, hiszen ez év végétől a 130 LE-s motor – átesve egy fejlesztésen – még kevesebb károsanyagot bocsát ki magából, megfelelve így a Stage V normának.

új motor a Manitou rakodókban

Az új környezetvédelmi normáknak is megfelelő motor.

A gép haladásáról egy hidrodinamikus hajtás és 6/3-as powershift váltó gondoskodik, amely alkalmas automatikus kapcsolásra is. A végsebesség 40 km/h.

Tökéletes kilátás

A fülkéből tökéletes kilátás nyílik minden irányba az új kabin felépítésnek köszönhetően. A kezelő tökéletesen látja a gémet, annak minden pozíciójában.

A színes, digitális kijelző és a kezelőszervek a műszerfal jobb oldalán kaptak helyet, sokkal jobb rálátást biztosítva a gép elejére.

A szélvédő és a tetőablak helyett a kezelő feje fölé ívelő, egy darabból álló üvegen keresztül emelés közben is folyamatosan szemmel tarthatjuk a gémet. A tető íves vonalát kívülről egy speciális és masszív védőrács követi. A 2 db első és 2 db hátsó munkalámpa LED-fényszórói sötétben is tökéletes látási körülményeket biztosítanak a kezelőnek.

homlokrakodó

Tökéletes rálátás a gémre.

Kényelem és funkcionalitás

A kabinba való ki- és beszállást nemcsak a két oldalon elhelyezkedő kapaszkodók könnyítik meg, de a padlólemez ívelt kialakítása a fellépést is sokkal biztonságosabbá teszi. Ez a megoldás egyébként egy új, tágas tárolórekesz kialakítását is lehetővé tette az ajtó alsó részén.

A légrugós vezetőülés karfájába integrált joystick pult és a kezelőszervek követik az ülés mozgását

rakodógép

A karfába integrált joystickpult.

A műszerfalon és a joystickpulton lévő kapcsolók funkcióik szerint különböző színekkel vannak jelölve: a piros kapcsolók a biztonsági funkciókat, a kék a hidraulikus funkciókat, a sárga a motorral és hajtással kapcsolatos funkciókat vezérlik. A DSB-megoldásnak köszönhetően a gépkezelő egy egyszerű mozdulattal kiveheti és átrendezheti a kapcsolókat aszerint, ahogyan ő azt kényelmesnek és praktikusnak véli.

A NewAg rakodógépek rendelkeznek a legjobban hangszigetelt fülkékkel, az eddigi 80 dB-ről 73 dB-re csökkentették a kabinban hallható zaj mértékét. Ez első hallásra lehet, hogy nem tűnik soknak, de higgyék el, a különbség nemcsak érezhető, de egyenesen élvezhető is. Ha a pilótának elege van a „csendből”, bekapcsolhatja a bluetooth kihangosítós rádiót.

Manitou

Az alapfelszereltség részét képező 4,3”-os Harmony kijelzővel kombinált műszerfal minden fontos információt színes piktogramokkal közöl a gépkezelővel. Az opcióként elérhető 7”-os Vision színes kijelző akár két tolatókamera képének megjelenítésére is alkalmas. Mindkét monitor rendelkezik CAN BUS-csatlakozóval is.

A jelenlegi Stage IV motoros gépek még elérhetőek az AXIÁL Kft. készletében.

Az MLT 737 típusban az új Stage V erőforrás várhatóan a jövő év első részében váltják majd a mostaniakat.