A DATAHOUSE szolgáltatta szeptemberi adatok alapján az új traktorok első forgalomba helyezése – az őszi időszakot eddig jellemző stagnálás, enyhe darabszám-emelkedés helyett – számottevően (40–48 százalékkal) megugrott mind a tavalyi év hasonló időszakának értékesítési darabszámához képest (266/190), mind az idei augusztusi eladásokhoz viszonyítva (266/180).
Az adatok csak az elsőként Magyarországon forgalomba helyezett erőgépek darabszámait tartalmazzák, és nem szerepelnek közöttük az először más országban forgalomba helyezett, majd Magyarországra importált és honosított, nulla üzemórás traktorok forgalomba állítási darabszám adatai. Továbbá nem tartalmazza az ideiglenes „M” betűjelzésű, mezőgazdasági rendszámmal ellátott erőgépek forgalomba állítási adatait sem.
|
A fenti táblázat márciusi–szeptemberi adatait összesítve és a tavalyi trendhez nézve jól látszik, hogy a világjárvány kiváltotta tavaszi óvatosság valójában csak megtorpanás volt, ami nem lenullázta, csak elhalasztotta a beruházásokat: sokan kivártak, és szeptemberben vásárolták meg a gazdálkodásukhoz szükséges új eszközöket.
|
A népszerűségi márkasorrendet változatlanul a John Deere vezeti, és az évkezdettől számított, szeptemberig összesített rangsorban (ld. a fenti táblázatot) a Claas tartja az előző hónapban megszerzett második helyezését – ha kis mértékben is – a New Holland előtt. Ugyanakkor kettejük együttes számai még mindig csak a háromnegyedét teszik ki a piacvezető eladásainak.
Az augusztusban elért évközi eredményhez képest az 5–6. helyeken felváltotta egymást két gyártó, a Fendt és a Solis, a 8–10. helyeken pedig előretört a Steyr. Kiemelve a szeptemberi számokat (ld. a lenti táblázatot) a 7–10. helyekre az augusztusi pozíciókhoz képest új szereplők tornázták fel magukat.
|
A traktorkategóriák vonatkozásában változatlanul a 8 tonnánál nagyobb típusok a legkelendőbbek, a piac döntő hányadán ismét ezek találtak gazdára szeptember végéig, csakúgy, mint az elmúlt évben; nagyjából minden második újonnan forgalomba helyezett erőgép ebbe a modellosztályba sorolható. A tavalyi év hasonló időszakát vizsgálva a 3–5 tonna közötti kategóriák népszerűsége továbbra is csökken, míg a 0,6–1,5 tonna közötti szegmensé kitartóan növekszik.
Indexkép: MTI/Máthé Zoltán