Helikopter a platón
A magyar határon egy forgószárnyas repülőgépet találtak, melyet illegálisan igyekeztek kivinni Ukrajnából. A dolog tegnap történt Kárpátalján, a "Tysa" ellenőrzőpontnál, ahol a határőrök a vámosokkal közösen akadályozták meg egy KA-26-os forgószárnyas légijármű illegális átszállítását Ukrajnából Magyarországra. A helikoptert egy ukrán rendszámú kamion szállította.
A forgószárnyast kockázatelemzés alapján találták meg a rendfenntartók a jármű átvizsgálása során, és valóban kiderült, hogy a légijárművet illegálisan igyekeztek átszállítani a határon.
A gépet szállító teherautót alaposabb vizsgálat céljából kivonták a forgalomból. Az ellenőrzés során aztán a határőr a DMSU munkatársával közösen megállapította, hogy a forgószárnyas szállítására használt okmányok valótlan adatokat tartalmaznak az áru gyártójáról, és ezt követően ezeket az eltéréseket egy igazságügyi szakértő is megerősítette, akit bevontak az eljárásba. Az ellenőrzés eredményeképp a hamis adatokat tartalmazó dokumentumokkal rendelkező KA-26 típusú forgószárnyast a vámosok lefoglalták. A helikopter értéke több mint 1 millió 924 ezer hrivnya, azaz 19 és fél millió forint.
A helikoptert Magyarországon a napjainkban is használják, főképp mezőgazdasági munkára, például permetezésre és műtrágyaszórásra. Kép: Wikimedia
De mi is az a KA-26?
A Ka–26 (NATO-kódja: Hoodlum) az 1960-as években a Szovjetunióban, a Kamov tervezőirodában kifejlesztett koaxiális rotorelrendezésű, dugattyús motoros, könnyű, többcélú helikopter. Sorozatgyártása az Ulan-udei Repülőgépgyárban és a Kumertaui Repülőgépgyárban folyt 1969-től, ám a gyártást az 1980-as évek közepén befejezték. A gépből összesen 816 darab készült, és elsősorban mezőgazdasági szerepkörben alkalmazták, de használták személyszállításra és katonai célra, futár feladatokra is. A helikoptert Magyarországon a napjainkban is használják, főképp mezőgazdasági munkára, például permetezésre és műtrágyaszórásra.
A gépet hivatalosan 15 ország alkalmazta és páran közülük a mai napig használják, főleg a mezőgazdaságban.
A helikoptert a néhai Varsói Szerződés tagállamai közül katonai feladatkörre egyedül Magyarország rendszeresítette az 1970-es évek elején. A Magyar Néphadsereg 22 darab Ka–26-os helikoptert rendszeresített, melyeket főleg futár- és sebesültszállító feladatok ellátására alkalmaztak, bázisuk a börgöndi katonai repülőtér volt. A Szovjetunióban, a Német Demokratikus Köztársaságban és Magyarországon a belügyi szervek is használták. A MÉM Repülőgépes Szolgálat közel 100 darabot üzemeltetett a típusból.
Mivel a Ka–26 helikopter gyártását az 1980-as évek elején befejezték, a még repülőképes példányok üzemben tartása egyre nagyobb gondot okoz az alkatrészellátás hiánya miatt. A helikopterből terveztek gázturbinás változatot is Ka–126 és Ka–226 típusjelzéssel, de sorozatgyártásuk nem kezdődött meg.