A mezőgazdasági gépek, építőgépek, de a gépkocsik világában is nagy eséllyel az akkumulátor az, ami a legkevesebb, még a minimális odafigyelést sem kapja meg. Pedig nem ördöngösség, némi körültekintéssel elkerülhetők a felesleges leállások, késések a munkában.
Továbbá nem szabad elfelejteni, hogy az akksik sem örökéletűek, a gondos üzemeltetés, gondozás sokat segíthet, de reálisan 6-7 év után általában célszerű újat vásárolni. Szemrevételezéssel és gyakran olcsó kis műszerekkel is percek alatt megállapítható, hogy mennyire jó még vagy sem.Fő problémaforrások
A gépkocsikkal ellentétben a mezőgazdasági gépek akkumulátorai is mostoha körülmények között dolgoznak, és méretüktől és a gépek kialakításától függően nem a motortérben vannak, vagy más jól látható helyen, hanem például a fülkepadlózat alatt, fellépő mögött vagy oldalládában eldugva. Ezért nem is szokták „keresni, nézegetni", amíg egyszer csak nem indul be a motor.
A mezőkön szó szerint kapnak hideget-meleg, sőt port is bőségesen, de párát, akár vizet is, ha nem zár jól a fedél munka utáni mosáskor.
A teljesítménycsökkenés már az első, hidegebb késő őszi reggeleken is megfigyelhető. A tél kétszeresen hátrányos a mezőgazdasági gépek számára, mert nemcsak nagyon hideg lehet, de jellemzően ez a hosszú leállások ideje is. A hosszú leállás közben (hetek, hónapok) szintén veszít töltöttségéből az akku, ilyenkor célszerű kivenni és néha úgynevezett csepptöltésre tenni.
Sajnos a sok high-tech megoldás (precíziós gazdálkodás) magával hozhatja, hogy úgynevezett áthidaló feszültséget kell adni egy egyszerű akkucsere idejére is, különben nem indul újra gép, a rendszer „lenulláz vagy elfelejt", és csak a szakszerviz tud segíteni.
Nagyon fontos, hogy néha szó szerint nézzünk rá az akkumulátorra, ha kell, tisztítsuk meg akár vizes szivaccsal, kefével és nem magasnyomású mosóval. Hiába teltek el évtizedek a műszaki fejlődésben, a saruk állapota, az elváltozások, lerakódások árulkodó jelek, hogy valami nincs rendben, hiába indult (még) „pöccre" a motor.
Amennyiben új akkumulátort vásárolsz vagy szervizben cserére kerül a sor, az időpontját feltétlen jegyezd meg, mert innen indul az élettartama, de rajtunk is sok múlik üzemeltetés közben.
Nagyon fontos, bár itt a nyár, az akkumulátorok és elektromos rendszer állapotát már a tavaszi munkák megkezdése előtt vizsgáljuk át, próbajelleggel indítsuk be és járassuk kicsit a gépeket, figyeljük a töltést, ellenőrizzük le a világítást is.
A mezőgazdasági gépek akkumulátorai mostoha körülmények között üzemelnek – fotó: Fecsó Gábor
Nem indul!
Az első reakció jellemzően, hogy elrohannak a legközelebbi autósboltba, és vesznek új akkumulátort, hogy a gépet életre keltsék. Tudjuk nem olcsóság és a legváratlanabb kiadás. Majd otthon beszerelik az új akksit, indítóznak, és már megy is a motor, vagy nem... Ekkor kezdődik a fejvakarás.
Első lépés, hogy az akkumulátort töltsd fel teljesen! Ez alapvető a vizsgálódás megkezdéséhez, de a töltés megkezdése előtt mérj feszültséget a saruk között. Az értéknek 12,5 Volt felett kell lennie. Ha nem, akkor mindenképpen tedd töltőre. A cellák kupakjait távolítsd el (ha lehetséges), így azonnal ellenőrizhető az elektrolitszintet is. Szükség esetén töltsd fel ioncserélt vízzel. Amennyiben a feszültség 12,6 Volt vagy több, akkor próbálkozhatsz azonnal indítózni. Már az első indítózás közben is mérd a feszültséget a két pólus között. Ha a mért érték 9,5 Volt alá esik, akkor rögtön gyanakodhatsz: az akkumulátor a hibás.
Feszültségmérés az akkumulátor pólusai között – fotó: Fecsó Gábor
Mielőtt új akkumulátort vásárolnál
Idő- és költségkímélő, ha vásárlás előtt inkább átvizsgáljuk a gépet. Lehet, hogy a tünetek akkumulátorhibára utalnak, de mégsem ez az oka, hogy a motor nem indul. Ha indítózás közben alacsony a fordulatszám, azt nem csak az akkumulátor okozhatja, lehet, hogy az önindító nem kap elég energiát a megfelelő fordulatszám eléréséhez. Ahhoz, hogy ennek megtaláld az okát, meg kell vizsgálnod az egész rendszert!
Amikor mégsem az akkumulátor a hibás
Előfordul néha, hogy villamossági szerelők is könnyelműen rámutatnak az akkumulátorra. A cserét követően lehet, hogy átmenetileg megoldódott a probléma. Azonban néhány nap elteltével megint nem indul a gép. Az új akku tele van energiával, azt hosszabban meg is őrzi, mint egy idősebb. De ha máshol van a hiba, akkor az új sem bírja sokáig.
Amennyiben indítózás közben 10 Volt körüli vagy nagyobb értéket mérsz, akkor érdemes máshol keresni a problémát.
Először is tisztítsd meg a sarukat! Azokat különben is célszerű eltávolítani a töltés idejére. Ha leszerelted, akkor arra alkalmas célszerszámmal vagy egy darabka csiszolóvászonnal gyorsan elvégezhető. A saruk felszerelése előtt használhatsz speciálisan elektromos csatlakozók védelmére készített segédanyagot, pólusvédő kenőcsöt, de soha ne használj csapágyak kenésére kifejlesztett zsírokat! Ezeken a pontokon nem megfelelőek.
A vezetékek csatlakozópontjaiHa az akkusaruk tisztítása nem segített, akkor a gépen található testpontokat kell megkeresni. Ezek jellemzően olyan helyeken vannak, amelyek könnyen elkoszolódnak, porral, sárral telítődnek, könnyen víz érheti, de akár meg is sérülhetnek. Jellemzően itt a saruk felületén megjelenik a korrózió.
A felületi korrózió okozhatja, hogy kisebb terhelésnél, mint a világítás, még normálisnak tűnik a működés. Azonban a motor indításához szükséges energiát a csatlakozóknál már nem képes megfelelően átadni. Ugyanilyen jelenséget okozhatnak a fellazult csatlakozók is.
Elektromos rendszer közösített testpontja a traktoron – fotó: Fecsó Gábor
A hiba máshol van
Amennyiben a vezetékek átvizsgálása és a csatlakozók megtisztítása után sem indul a gép, akkor még mindig van két kulcsfontosságú alkatrész: az áramtalanító főkapcsoló és az indító relé. Mindkettő okozhat nagyon hasonló hibát, mint egy rossz állapotú akkumulátor.
Az áramtalanító kapcsolót könnyű leellenőrízni. Kiiktatva, áthidalva, vagyis rövidre zárva és ha minden rendben működik, akkor megvan a hiba oka. Az indító relé már bonyolultabb eset, ha nem vagy gyakorlott a villamosság terén, akkor inkább hívj szakembert.
Ha végre sikerült beindítani a traktortHa az akkut feltöltötted, és végre sikerült beindítanod a gépet, akkor járó motornál mindenképpen mérj feszültséget az akku két pólusa között. Megfelelő töltés esetén 13,5 és 14,5 Volt között lesz az érték. Ha kevesebb, akkor a töltés nem megfelelő, tehát az akkumulátor nem is fogja bírni a többszöri indítózást. Ilyenkor érdemes megmérni a generátor kivezetése és a motor testpontja közötti feszültséget is. Amennyiben itt megfelelő az érték, akkor a vezetékek körül folytasd a hiba keresését. Ha a generátornál is alacsony a töltőfeszültség, akkor már érdemes a villamossági szerelőt hívnod.
A legkorszerűbb gépek esetén előfordulhat, hogy az akku töltését a villamosenergia-igény függvényében a motorvezérlő szabályozza. Ebben az esetben normális lehet, hogy 13,5 V alatti értéket mérsz.
Külső indításhoz kialakított akkukivezetés traktoron – fotó: Fecsó Gábor
Indítás külső segítséggel
Gyakran előfordul, hogy lemerült akkumulátor vagy más, már említett hiba esetén is dolgozni kell a géppel. Ekkor előkerül a segédindító berendezés vagy legalább egy indítókábel, és külső segítséggel indítják be a gépet. Ami fontos, hogy a „bikázás" során is figyelned kell néhány apróságra!
Amikor a motor beindul, ne kapcsold le róla azonnal a segédberendezést! Ugyanis lemerült vagy gyenge akkumulátor esetén ilyenkor a rendszerfeszültség egy pillanatra leesik, a generátor pedig azonnal csúcsra jár. A töltőfeszültség néhány tized másodpercre nagyon felugrik, akár a 17-18 Voltot is elérheti, ami megrongálhatja a gép vezérlőegységeit. A megspórolt akkumulátor máris félmilliós kiadást okozott!
A helyes eljárás az, hogy ha beindul, hagyod járni, az alapjáratnál kicsit magasabb fordulaton. Rászánsz 15-20 percet, hogy a problémás gép akkumulátora is magához térjen, feltöltődjön.
Mit kell tenned a lemerült akkumulátorral?
A télen lemerült akkumulátort nem szabad kínozni. Ha azonnal beszereled a gépbe, és a motor által hajtott generátor fogja tölteni, esetleg túlzottan nagy áramerősséggel, az a cellaszerkezet sérüléséhez, az egyébként még jó akkumulátor gyors és teljes tönkremeneteléhez vezethet! Élettartam szempontjából kedvező megoldás, hogy üzembe helyezés előtt szobahőmérsékleten, kis áramerősséggel, lassan töltöd fel.
Indítóáram-vizsgálat az akkumulátoron – fotó: Fecsó Gábor
Ha több gépet is üzemeltetsz, érdemes beszerezned egy akkutesztert. Egy kisebb, jó minőségű akkumulátor kb. kétszer annyiba kerül, mint egy egyszerűbb kivitelű műszer. Tehát ha egyetlen felesleges vásárlást megelőzöl a segítségével, máris megtérült a beruházás!
S még egy nagyon fontos záró gondolat: az akkumulátorok állapotától vagy indítási problémáktól függetlenül érdemes az elektromos rendszert átvizsgálni, még szemrevételezéssel is – már ahol hozzáférhető –, mert bizony egy-egy sérült vezeték vagy meglazult csatlakozási pont nemcsak áramellátási gondot, de akár rövidzárlatot, géptüzet is okozhat!
Könnyű, biztos indítást kívánok!