Az önjáró mezőgazdasági gépek teljesítményét sokszor egészen félrevezető módon összefoglaljuk mindössze a lóerő és esetleg a forgatónyomaték értékeinek megadásával. Pedig a valóságban egy rendszer képességeit gyakran nem csak az egyes komponensek határozzák meg, hanem annál sokkal több. Ezt ismerte fel a CLAAS is, amikor a teljes hajtásláncok fejlesztése során a CLAAS POWER SYSTEMS segítségével plusz lóerők nélkül hozott plusz teljesítményt a gazdálkodók számára.
A motorral hajtott mezőgépek teljesítőképességét kétféle módon javíthatják a gyártók az új szériákban. A legegyszerűbb megoldás a korábban rendszeresített erőforrás helyett egy nagyobb teljesítményű típus bevezetése. Ennek keretében maga a gép teljesen változatlan marad, a plusz teljesítményt a hajtáslánc elején elérhető plusz lóerők garantálják. Ennek egy speciális változata, amikor a gyártó meghagyja az eredeti motortípust, viszont egy új vezérléssel növelik az erőforrás teljesítményét.
Az alkotóelemeket úgy válogatják össze, hogy együttesen a lehető legjobb hatékonysággal tudjanak dolgozni – fotó: AXIÁL Kft.
Ennek a megközelítésnek számos hátránya lehet, hiszen az eredeti konstrukció tervezése során az eredeti motor paramétereit vették figyelembe, nem az új értékeket. Elbírja-e a hajtáslánc többi eleme a plusz teljesítményt? Le tudják-e adni a talajra az elérhető kerekek és a felfüggesztés a plusz vonóerőt? Kielégítő hűtést lehet-e kialakítani az új motor számára is? Fellépnek-e korábban nem tapasztalt káros rezgések a géptesten vagy a fülkében? Hogyan változik a géptömeg és a tengelyterhelés?
Ez csak néhány példa arra, hogy mennyiféle különböző területen válthat ki negatív hatásokat egy új erőforrás bevezetése egy géptípusnál. Természetesen a gyártóknál profi mérnökcsapatok dolgoznak az új motorok minél jobb integrációján, de minden konstrukciónak megvannak a maga alapvető határai, amin túl már olyan mélységű átalakításokra lenne szükség, hogy nem éri meg a „szívműtét". Arról nem is beszélve, hogy motorcserét követően a hajtáslánc veszteségei nem változnak, így több lóerőből több tud elveszni is, hasznos munkavégzés nélkül.
Épp ezért választotta a másik megközelítést a CLAAS, ahol egyetlen komponens változtatása helyett a teljes rendszerből nyernek ki nagyobb teljesítményt. Ezt a filozófiát CLAAS POWER SYSTEMS néven alkalmazza a német gyártó a kínálatban szereplő összes motorral hajtott géptípusban. A CPS-t röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy nem egyszerűen a legjobb komponenseket építik be a gépekbe, hanem az alkotóelemeket úgy válogatják össze, hogy együttesen a lehető legjobb hatékonysággal tudjanak dolgozni.
A CLAAS által megkövetelt színvonal azt jelenti, hogy nem elég, ha egy részegység önmagában kiemelkedő paraméterekkel rendelkezik. A vetészöld gépekbe csak olyan megoldások kerülhetnek, amelyek a teljes rendszerrel is hatékonyan együttműködnek, és szinergiák segítségével tovább erősítik egymást.
Az erőforrások és a kipufogórendszerek mellett komoly innovációkat fejlesztettek ki a hajtóművek, az intelligens sebességváltók, a tengelyek és a felfüggesztések, valamint a hidraulikarendszerek terén is – fotó: AXIÁL Kft.
Ez a megközelítés attól különleges a CLAAS esetében, hogy a versenytársakkal szemben nem kifejezetten csak a motorokra, a motoron belüli részegységekre vagy a kipufogógáz-utókezelésre fókuszálnak. Természetesen az erőforrások és a kipufogórendszerek szerepe továbbra is meghatározó, de ezek mellett komoly innovációkat fejlesztettek ki a hajtóművek, az intelligens sebességváltók, a tengelyek és a felfüggesztések, valamint a hidraulikarendszerek terén is.
A CPS éppen ezért szorosan átjárja a legkülönbözőbb CLAAS fejlesztéseket, amik egyszerűen pluszba behozott lőerők helyett rendszerszinten hozzák ki a lehető legtöbbet, bármennyi rendelkezésre álló energiából:
TERRA TRAC hajtásrendszerek -> Vonóerő-átadás és talajkímélés
CTIC abroncsnyomás automatika -> Vonóerő-átadás és talajkímélés
CPM erőforráskezelő rendszer -> Plusz motorerő kinyerése
CLAAS rugózott első hidak -> Vonóerő-átadás nehéz terepen is
CMATIC intelligens sebességváltó -> Ideális áttétel, minden szituációban
CEMOS kezelőtámogatós-rendszer -> Ideális beállítások, minden munkához
Kényelmes, ergonómikus, innovatív fülke – fotó: AXIÁL Kft.
A saját innovációk mellett a CLAAS a külső beszállítóktól érkező komponensek esetén is ugyanezt a filozófiát követi. A koncepció előnye, hogy a gyártó soha nem köteleződik el egyetlen konkrét technológia mellett, hanem mindig az adott kihíváshoz keresi meg a legjobb alternatívát. Ez a rugalmasság hatalmas versenyelőnyt jelent a napjainkban elképesztő sebességgel fejlődő iparágban, ahol az épp igazán forradalmi globális változások kapujában állunk például az erőforrások terén.
A CPS segítségével a CLAAS tehát képes a szántóföldön, a tényleges munkavégzés során elérhető hasznos teljesítményt növelni, mindezt átgondolt és kivételesen jól összehangolt hajtásrendszerek segítségével. Egy jövőbiztos előny a vetészöld gépekben, ami mellett érdemes letenni a voksot.