Többször próbálkoztak hasonló, hazai gyártású gépekkel kielégíteni a piaci igényeket, de ezek sorra kudarcba fulladtak. A régi, megbízható, egyszerű felépítésű, mozgékony, MTZ-motoros, magajáró rendrevágóhoz ragaszkodtak a gazdaságok.
Meschera E-403 a moszkvai AgroSalon-kiállításon – A szerző felvétele
A Moszkvától nem messze, délkeletre található egorjevszki EMZ-gépgyárban (Егорьевский механический завод) egy igen sikeres próbálkozással támasztotta fel a régi kelet-német kaszát Meschera (Мещера) E-403 típusjelzéssel.
Maradt a régi a munkaeszköz és a járószerkezet-meghajtás, kormányzás, és bár egy kicsit nagyobb teljesítményű (65 kW), de még mindig a minszki, D-245.5 típusú turbófeltöltéses dízelmotor szolgál erőforrásul. Az adapterek le-, felcsatlakoztatása, szállítása is a megszokott módon történik.A E-023 és 025 rendrevágó és rendforgató adapter is ugyanúgy elérhető, bár az előbbi munkaeszközön a meghajtásban némi korszerűsítést azért végrehajtott a gyártó. A szársértő berendezés is maradt az egykori E-313-as típusú fémbordás hengerpár. Összesen hatféle munkaeszközt kínál a gyártó az E-403-ashoz.
A bevált megoldásokon nem változtattak – A szerző felvétele
Mivel az északi orosz területeken kétmenetes a gabonabetakarítási technológia, így a régi E-303-as gabonavágó szerkezetének főbb alapjait felhasználva egy kifejezetten gabona-rendrevágásra szolgáló adaptert is kialakítottak az önjáró géphez, kétféle munkaszélességben.
Már semmi sem emlékeztet bennünket a spártai kényelmet nyújtó NDK-fülkére – A szerző felvétele
A vezetőfülkét nem hagyták érintetlenül, így már semmi sem emlékeztet bennünket a spártai kényelmet nyújtó NDK fülkére. A körbeüvegezett, légkondicionált, sötétített fülkét teljes mértékben átvették az utolsó kiadású Fortschritt-303 / Case IH-304 rendrevágókról, de a belső kezelőszervek és jelzőberendezések már teljesen megújulva megfelelnek a mai kor ergonómiai elvárásainak. A dönthető kormányoszlop, illetve a több pozícióban állítható vezetőülés is nagyobb kényelmet nyújt.
Az E-403 rendrevágó erőforrásául egy MMZ D-245.5 típusú, turbófeltöltéses dízelmotor szolgál – A szerző felvétele
A munkaeszközöket egy multifunkciós kar segítségével, elektrohidraulikus úton, kényelmesen vezérelhetjük. A zavartalan kilátást biztosító, hatalmas üvegfelületekkel szerelt fülkében a megfelelő hőmérsékletről klímaberendezés gondoskodik. A "feltámasztott" rendrevágó – forintba átszámolva – kb. 9 millióba kerülő orosz "replikáját" két éve mutatták be először, azóta töretlen a sikere az orosz belföldi felhasználóknál.
A Gomselmash Palesse KS-100 önjáró rendrevágó a kiállításon – A szerző felvétele
A fentebb bemutatott rendrevágó közvetlen szomszédságában került kiállításra nagy konkurense, a nálunk a kombájnjairól és silózóiról ismert fehérorosz Gomselmash gépgyár Palesse KS önjáró rendrevágója. Az új fejlesztésű gép komoly versenytárs lesz, hiszen első ránézésre sokkal modernebb, korszerűbb, nagyobb teljesítményű betakarítógép.
Az 5 méteres munkaszélességű direktvágó adapteren kívül ez is rendelkezik hevederes anyagtovábbítású, 7 méteres vágóasztallal, melynek középső hevederrésze mozgatható, így a középhordáson kívül a rendkettőzés is megvalósítható vele. Motollája hidrosztatikus meghajtású, fokozatmentes fordulatszám-szabályozással. Ezeken kívül csatlakoztatható hozzá még rotációs kaszaszerkezet is 3 méteres vágószélességben.
A 200 lóerős KS-200-as modell – fotó: Gomselmash
Az önjáró kaszacsalád két modellből, 100, illetve 200 lóerős változatból áll, előbbiben egy minszki gyártású D-245.S3A típusú, 4 hengeres dízelmotor szolgál erőforrásul, míg a 200 lóerős típust ugyancsak MMZ-gyártású D-260.4S3A-698 típusú, 6 hengeres motor hajtja meg.
Vezetőfülkéje hasonlóan egyszerű, könnyű kezelést nyújtó, kényelmes, mint ahogy azt már a Gomselmash kombájnok kapcsán megismerhettük. Járószerkezet-hajtása, kormányzása hidrosztatikus rendszerű, de a vágószerkezetek meghajtása is tisztán hidrosztatikusan történik, nincsenek csuklós tengelyek, ékszíjas áttételek.