Mi köze egy hagyományos villanykörtének a traktorok éves üzemanyag-felhasználásához?
Kezdem először a villanykörtével: amikor elérhető áron megvehetővé váltak az energiatakarékos izzók, mint rendes spórolós és környezettudatos felhasználó szépen elkezdtem a házunkban lecserélni a hagyományos izzókat. Természetesen azzal a helyiséggel kezdtem, ahol a legtöbbet tartózkodott a család. Elég lassan haladt a dolog, mert azért még manapság sem olcsók ezek a fényforrások. Nagyjából két-három havonta került sor egy-egy cserére.
Közben minden hónap végén elemeztem a villanyszámlát, és számolgattam, hogy megéri-e vagy sem a folytatás. Legnagyobb sajnálatomra általában nem sok változást láttam a fizetendő összegben. De kitartó vagyok, és sorra kitekertem a hagyományos izzókat, helyükre LED-es került. Már csak egyetlen helyiség maradt a házban, ahol Edison alkotása hívatott a sötétséget elűzni. Ezt tartottam a legkevésbé fontosnak, mert a gyerekeim és én csak nagyon ritkán, a feleségem sem sűrűn lépett be, akkor is igen rövid időt töltött a kamrában. De ha eljött az idő, hát eljött. Az izzócsere elérte a családi éléstárat is.A megdöbbenést másfél hónap múlva kézbesítette a postás. A villanyszámla volt. Szokás szerint azért még megnéztem. Az előző időszakokhoz képest szembetűnő volt a csökkenés! Egyetlen hónap alatt majdnem megtérült az új fényforrás ára! Azóta figyelem az eseményeket: mielőtt bárki bemegy a kamrába, felkapcsolja a villanyt (mert hát igen kicsi ablaka van, és ezért nappal is szürkület uralkodik a helyiségben). Aztán előveszi a befőttet vagy az akármit, kijön, és becsukja az ajtót. Ennyi. Tehát a lámpa marad. És a lámpa világít. Majdnem mindig! Apróság, egyetlen mozdulat, ami kimarad a folyamatból, és a villanyszámla meg csak dagad, dagad.
Sok kicsi sokra megy
Sokszor látni traktorokat magányosan álldogálni a telephelyen vagy a tábla szélén. A furcsaság az, hogy nem mozog, nem dolgozik, de a motor mégis folyamatosan jár. Erről eszembe jut néhány gondolat.
Az üzemanyag-felhasználás mértékét meghatározza a motor mérete, névleges teljesítménye és a közben működtetett segédberendezések energiaigénye – fotó: Pixabay
A motorok gázolajfogyasztása alapjárati fordulaton, terhelés nélkül igen alacsonynak mondható. Mégis az üzemanyag-felhasználás mértékét meghatározza a motor mérete, névleges teljesítménye és a közben működtetett segédberendezések energiaigénye. Az üresjárati üzemben felhasznált gázolaj mennyiségét jelentéktelennek gondolhatnánk. Valójában elhanyagolhatónak kellene lennie a teljes üzemanyag-felhasználás mellett. Nem tűnik soknak, de ha számolgatunk egy kicsit, érdekes eredményre juthatunk.
Üzemanyag-fogyasztás alapjárati fordulaton
Általában egy 100-110 LE névleges teljesítményű traktor alapjárati fogyasztása üzemmeleg motor esetén kb 1,2 liter/óra. Ha bekapcsol a klímakompresszor, akkor megnövekszik 1,5-1,6 liter/órára, és ha légfékkompresszor is dolgozik... Ehhez meleg időben a hűtőventillátor által felvett teljesítmény is hozzáadódik. Az új, korszerű gépek esetén ez könnyen ellenőrizhető, mert még a kezelőnek is van lehetősége a pillanatnyi fogyasztás megtekintésére, mert az a kijelzőkön megjeleníthető adat.
Mivel nem állnak rendelkezésemre tömeges adatok, a következő bekezdésekben foglaltak alapján nem lehet általánosítani. Amit most mutatok neked, az csak egyetlen gépre vonatkozik, és csak példaként kívánom megmutatni. Azonban a gépkihasználás a hazai gazdaságok körében számottevően nem tér el egymástól, ezért figyelemfelkeltő lehet ez az egy eset is.
A tényleges adatok
Letöltöttem egy 115 LE névleges motorteljesítményű univerzális traktor élettartama alatti terhelési profilját. Ez táblázatos formában tartalmazza a motor különböző fordulatszámokon és különböző terhelés mellett eltelt üzemóráit. Itt láthatod (a letöltés után a típus és az alvázszám törlésre került):
Élettartamra vonatkozó terhelési profil ábra – Fecsó Gábor
A táblázat fölött láthatod: az eddig teljesített üzemórák száma 4413, az eddig elfogyasztott üzemanyag számított mennyisége 33 764 liter. A táblázat bal oldalán függőlegesen látod a motor terhelését, alul vízszintesen pedig a fordulatszámot. Ha végignézed az adatokat, neked is feltűnhet, hogy a motor 80%-nál jobban soha nem volt leterhelve. Ez máris kérdéseket vet fel a gép kiválasztásával kapcsolatban. A gép élettartama alatt nem volt szükség a megvásárolt teljesítményre. Lehetséges, hogy a gép más jellemzői miatt volt szükség ekkora méretű traktorra. (Erről bővebben olvashatsz az „Elásott Pénz” című könyvemben.)
Az elvesztegetett idő
Az a mező, amely a legtöbb üzemórát tartalmazza, pirossal van jelölve. Láthatod, 1098 órát, vagyis az élettartamnak az 1/4-ét alapjáraton pöfögve töltötte a gép!
A 10%-os leterheltség egyszerűen azt takarja, hogy működik a hűtőventillátor, a klímakompresszor, és a generátor tölti az akkumulátort. A második legjellemzőbb tartomány szintén az alsó üresjárati fordulaton, alacsony, 20%-os terheléssel töltött idő, 672 üzemóra. Ebben az esetben ez könnyű, álló helyzetben végzett tevékenység, például szivattyú hajtása vagy permetezőgép tankolása, pótkocsi billentése lehet.
Sokaknak úgy tűnik, hogy az a pár deciliter gázolaj, amit a telephelyen vagy a tábla szélén ácsorgó gép elfogyaszt, nem számít a gazdaság költségvetésében. De ha összeszámolod a gép élettartamára megadott adatokkal, akkor a következő eredményt fogod látni.
Üzemanyagár: most már lehet számolni!
Közel 1100 üzemóra, 1,2 liter/óra üzemanyag-felhasználás és 300 Ft/liter átlagos nettó gázolajár esetén 396 000 Ft-ot sikerült „elfüstölni”!!! Így már nem is olyan jelentéktelen! Ha nem figyelsz rá, az idő múlásával ez az összeg csak növekszik és növekszik, mint otthon a villanyszámlám!
Ha még egy csöppet megfűszerezzük a történetet, akkor a gondolatokat tovább is fűzhetem! A karbantartást, szervizeket (jobb híján) a motorüzemórákhoz szoktuk kötni. Ha normál periódusokkal számolok, akkor az 1100 felesleges üzemóra alatt lezajlott négyszer a motorolaj és szűrőjének a cseréje. Egyszer biztosan cserélni kellett a hidraulika és a váltó szűrőjét, véglehajtásban az olajat. Ennél a példában szereplő gépnél csak az anyagköltséget számolva kb. 110 000 Ft újabb ráfordítást jelent.
Hurrá, átléptük a félmilliót! Miért is?
A nagyobb motorteljesítményű gépek pedig nem is elégszenek meg ennyi gázolajjal! A 200 LE körüli névleges teljesítményhez, a nyomatékváltó konstrukciótól függően, már 2,5 liter gázolaj szükséges az alapjárati üzem fenntartásához. Általában a szervizanyagok is drágábbak, tehát a fent említett üzemanyagár akár meg is duplázódhat!
Motorjellemzők egy 195 lóerős traktor kijelzőjén – fotó: Fecsó Gábor
A folytatásként még egy gondolat:
Az indokolatlan kopás
A motorok kenési rendszerében a motorolajat fogaskerék-szivattyú szállítja. Ennek következtében a szállított mennyiség a motor fordulatszámától függ. Mivel a traktorokat és más önjáró mezőgazdasági gépeket arra tervezik, hogy a maximális nyomatékhoz tartozó fordulatszámon üzemeljenek, ehhez méretezik a kenőrendszer szivattyúját is. Tehát az alapjárati fordulaton a szállított motorolaj mennyisége nem feltétlenül elegendő a folyamatos olajfilm kialakulásához. Így a motor alkatrészei is nagyobb kopást fognak elszenvedni, mint teljes terhelésen.
Idősebb gépeknél a kenési elégtelenség kockázata sokkal magasabb. A kezelési utasítások nagy többsége ki is tér erre az esetre, és figyelmezteti az üzemeltetőt, hogy alapjáraton hosszasan ne járassa a motort! Ha néhány percnél hosszabb üresjáratra van szükség, akkor emeld meg a motorfordulatot, legalább 1200 1/percre. (A kombájnoknál ezért ez a gyárilag beállított alapjárati fordulatszám.)
Kenőfilm vastagsága különböző fordulatszámok esetén – ábra: Fecsó Gábor
Az alapjárati üzem által megnövekedett kopás pénzügyi hatásait most nem tudom konkrétan kimutatni, de te is érzed, hogy egy motorfelújítás nem olcsó mulatság. Az összesített üzemeltetési költségek szempontjából sem mindegy, hogy mikor válik szükségessé.
Mi a teendő?
Az új, korszerű gépek esetén a terhelési, üzemi jellemzők már elérhetők az üzemeltető számára is a gyártó által működtetett internetes felületen. Ha régebbi gépeid vannak, akkor is hozzáférhetsz az adatokhoz. Az információ a legtöbb 2005 után gyártott gép esetén a diagnosztikai rendszeren keresztül, a motorvezérlőből elérhető. A hivatalos szerviz szakembere által pedig letölthető a terhelési jellemzőket tartalmazó adatmező. A táblázat segítségével megvizsgálhatod a saját gépeidet, szokásaidat.
Érdemes egy pillanatra megállni és megnézni az adatokat. Ha pedig megálltál, állítsd le a motort is, ne fogyjon feleslegesen a gázolaj!
Hosszú motorélettartamot kívánok!