Legújabb körkérdésünkben a pótkocsi-választásnak jártunk utána. Megkérdeztük: A magyar gazdálkodók milyen típusú pótkocsit részesítenek előnyben? Változott a szemléletük az elmúlt évek során? A gyártók milyen fejlesztéseket hajtottak végre (futómű, felépítmény, alváz, plusz kiegészítők) annak érdekében, hogy még jobban megfeleljenek a gazdálkodók elvárásainak? Mi a meghatározó szempont pótkocsi-vásárláskor? – Ár/kivitel/minőség?
Akik ezúttal válaszoltak: AGIÓ Kft. – Agro-Alfa Kft. – Hanki-Ker Kft., AXIÁL Kft., Fliegl Abda Kft., GI-GA Farm Kft., KITE Zrt., Navik Alfa Kft. – MEZŐDEPO, Sato-Gép Kft., Valkon 2007 Kft.
AGIÓ Kft., Agro-Alfa Kft., Hanki-Ker Kft. Válaszadó: Fauszt Csaba ügyvezető – AGIÓ Kft.
Magyarországon továbbra is a forgózsámolyos pótkocsikra van a legnagyobb igény, ezen belül is a legnagyobb mennyiségben az alacsonyabb árú lengyel termékek kerülnek értékesítésre. A 12-18 tonna össztömegű pótkocsik kategóriájában a legnagyobb a tülekedés – minden forgalmazó és gyártó kínál kedvező árú modelleket, mint a FARMTECH TDK-1500, ZDK-1500 és ZDK-1800 típusú vontatmányai.
Farmtech TDK-1500-as modell
Farmtech ZDK-1800-as modell
Az elmúlt években a méretnövekedés jellemző, egyre több 25-32 t össztömegű tandem, tridem és háromtengelyes pótkocsi talál gazdára. Ennek egyik oka a traktorok és betakarítógépek méretnövekedése, másik oka a munkaerőhiány. Így vált piacvezetővé a háromtengelyes forgózsámolyos pótkocsi kategóriában a FARMTECH DDK-2400, mely akár 27 t össztömeggel is forgalomba helyezhető.
Farmtech DDK-2400-as modell
A pótkocsik terén a fejlesztések iránya kettős: a tömegtermékek esetében a költséghatékonyság, a prémium termékek esetén pedig a nagyobb kapacitás, a tartósság, a variálhatóság és a kezelői komfort motiválja a gyártókat.
Angeli Gyula termékmenedzser – AXIÁL Kft.
Az OEHLER pótkocsik 2002 óta vannak az AXIÁL kínálatában. A 12, 14, 18 és 24 tonna megengedett össztömegű, három oldalra billenthető pótkocsik kedveltek a magyar gazdák körében, már ezer db felett segítik a gazdálkodók munkáját. Eddig a legkedveltebb a 18 tonnás kocsi.
A 12, 14, 18 és 24 tonnás OEHLER pótkocsik már ezer db felett segítik a gazdálkodók munkáját – fotó: AXIÁL Kft.
A platófenék 5 mm-es acéllemezből készül hegesztés nélkül. A plató mérete a nagyobbaknál 242 cm széles, így az ömlesztett anyagok mellett jól használható raklapos áruk szállítására is. Az oldalmagasítók 2,5 mm vastag, különböző magasságú egységekből állíthatók össze. Hátul gabonakieresztő ablakkal speciális ürítést lehet végrehajtani, vagy csiga felszerelésével a vetőgépek és a műtrágyaszórók is könnyedén feltölthetőek.
Korszerű traktorokhoz igazodó kétkörös légfék, terhelésfüggő fékerő szabályozóval – fotó: AXIÁL Kft.
A pótkocsikat tekerhető takaró ponyvával és pótkerékkel is szállíthatjuk, a 385-ös gumik nem futózottak, a kocsik rendelhetőek 425-ös kerékmérettel is. A fékezés a korszerű traktorokhoz igazodó kétkörös légfékkel történik, terhelésfüggő fékerő szabályozóval. A kocsik összekapcsolását teszi lehetővé a hátsó hidraulika, a légfék és az elektromos kivezetés, valamint az automata vonófej. A forgózsámolyos kocsik mellett egyre többen keresik a nagyobb teknős kocsikat, ezek is rendelhetők oldalra billentős változatban is.
A gazdák egy rossz tapasztalat után másodszorra már hajlandóak többet áldozni a minőségre – fotó: AXIÁL Kft.
Tapasztalataim alapján a gazdáknál a motoros gépek a legfontosabbak. Ezek után jönnek a munkagépek, a szállítójárművek a sor végén vannak. Sokan vallják, hogy ezeket úgyis keveset használjuk, ezért nem adunk érte sok pénzt. Ilyen vásárlások után látni az utakon nagy hassal rendelkező kocsikat, amelyekből szóródik a mag. Legtöbbször ilyen tapasztalatok után másodszorra már hajlandóak többet áldozni a minőségre.
P. Szabó Pál területi képviselő – Fliegl Abda Kft.
A szállítójármű kiválasztása a gazdálkodó üzemméretétől, ebből eredően beruházásra költhető összegtől, szállítandó anyagok fajtájától, mennyiségétől, szállítási távolságtól, bejárt utak minőségétől függ.
Aki jobban tekintettel lehet a nyereségre, hatékonyságra, megtérülésre, az a megengedett legnagyobb össztömegű szállítójárművet fogja választani – fotó: Fliegl Abda Kft.
Akinek kisebb területe, kevesebb szállítani valója, kisebb traktorja van, az az olcsóbb eszközt választhatja, akkor is, ha annak használata nem a legelőnyösebb. Aki jobban tekintettel lehet a nyereségre, hatékonyságra, megtérülésre, az a megengedett legnagyobb össztömegű szállítójárművet fogja választani, amivel egy ember, egy traktor leggyorsabban képes szállítani, legkisebb tömörítési kárt okozva a szántóföldön, biztosan lejön a talajról, esetleg speciális előnyökkel rendelkezik.
A korszerű technológia eltolódik a hagyományos billentéses ürítéstől a letolásos felé – fotó: Fliegl Abda Kft.
Szemléletük, ismeretük folyamatosan fejlődik. Olyan lesz, mint bármelyik hasonló üzemméretű nyugat-európai gazdálkodó társuké. Akik ma a legkorszerűbb traktort, talajművelő eszközt, vetőgépet, betakarítógépet használják, azok a szállítójárművekből is a legkorszerűbbet fogják, ami távolodást jelent a hagyományos billentéses ürítéstől a letolásos felé.
Fontos szempont szokott lenni az alkatrészellátás és a szervizhálózat – fotó: Fliegl Abda Kft.
A vásárló ismeretei, tájékozottsága, mintakövetése, közgazdasági vénája a meghatározók vásárláskor. Emellett fontos szempont szokott lenni a referencia, a használati érték, a kezelőbarát felhasználhatóság és nem utolsó sorban a műszaki háttér, vagyis az alkatrészellátás és a szervizhálózat. A Fliegl hazai gyártmányainak széles választéka és a gyártás előtti igények figyelembe vételének lehetősége biztosítja, hogy a vevő a céljainak megfelelő eszközhöz jusson.
Gál István ügyvezető – GI-GA Farm Kft.
Egyre többen választják a korszerű, nagy térfogatú tandem, illetve tridem pótkocsikat, cserefelépítménnyel. Ma már egy ilyen félpótkocsi, pótkocsi is tud két vagy akár három oldalra billenteni, így szűk tárolókba is lehet vele billenteni gyorsan. A betakarítás után egyszerűen, gyorsan, saját hidraulika rendszerrel, lábakra leállítva átcserélhető a pótkocsi-felépítmény trágyaszóró, szippantó, vagy akár fa szállítására alkalmas rakoncás felépítményre. Így egy egész évben használható eszközt kapunk, melyre egyre többen nyitottak.
Másik fontos szempont, hogy ezek a pótkocsik jellemzően széles és nagy átmérőjű abroncsokkal vannak szerelve (akár 650/55 R26,5), így az óriási felfekvő felület miatt jóval kisebb a talajtaposásuk, mely szintén sok gazdánál szempont. Természetesen mindezek ellenére vannak akik a hagyományos forgózsámolyos, olcsó pótkocsikat keresik.
A letoló platós pótkocsiknál több szempontból is előnyösebbek a billenős, cserélhető felépítménnyel rendelkező több célú pótkocsik. Tegyük fel magunkban a következő kérdéseket: Ki fogja állandóan mosogatni a trágyát aratás előtt a pótkocsiból? Ki akar több tonna trágyát lapátolni kézzel, ha eltömődik a trágyaszóró adapter? Mennyire egyszerű az adapter felszerelése, és mennyi időt vesz igénybe? Hány ember, milyen eszköz kell még hozzá?
A tandem/tridem kocsik jóval könnyeben vontathatók félpótkocsi felépítésükből adódóan: mivel súlyt terhelnek a traktor hátuljára, így mostohább talajkörülmények között kisebb önsúlyú traktor is boldogul velük. A rugózott vonórudaknak és a K80-as vonószerkezeteknek köszönhetően hasonló komforttal lehet már ezeket is vontatni a hagyományos pótkocsikhoz. Ha valaki nagy térfogatú pótkocsit keres, mindenképp a tandem/tridem felépítűseket ajánljuk. Ha kisebb, olcsóbb kivetelt, csak terményszállításra használná, akkor a hagyományos forgózsámolyost válassza.
A GI-GA Farm Kft. készletről, azonnali szállítással, kedvező fix forintos áron (338-as HUF/EUR-n számolva) kínál többféle tandem és tridem pótkocsit, valamint kiközelítő kocsit is. Már elérhetők az új, NS 18-as széria tagjai is – érdemes hozzánk benézni.
Varga Péter termékmenedzser – KITE Zrt.
Az értékesítési statisztikák szerint elmondható továbbra is, hogy vásárláskor a gazdálkodók többsége a forgózsámolyos rendszerű pótkocsikat részesíti előnyben a kedvező ár és a sokoldalú felhasználási lehetőségük miatt. Ugyanakkor elmondható, hogy egyre nagyobb a kereslet a vontatáskor stabilabb és nagyobb terhelhetőségű tandem és tridem tengelyes kivitelek iránt, jellemzően a nagyobb gazdaságok köréből.
A KITE Zrt. tapasztalatai alapján a vontatmányok piaca rendkívül árérzékeny. Kevesen vásárolnak külön specializált felépítményeket, mint pl. átrakó kocsit, inkább minden feladatot egy pótkocsival próbálnak megoldani, pedig ezek segítségével a gazdálkodók képesek lennének csökkenteni a szállítási feladatok idejét és költségét. A kizárólagosan a KITE Zrt. által forgalmazott Joskin pótkocsik speciális acélból készülnek és horganyzott alvázzal rendelkeznek.
A gazdálkodók többsége a forgózsámolyos rendszerű pótkocsikat részesíti előnyben kedvező ár és sokoldalú felhasználási lehetőségük miatt – fotó: KITE Zrt.
Mezőgazdasági szállítási célokra az akár 6 m platóhosszúságú, 3 oldalra billenthető Tetra-Cap és Delta-Cap modelleket ajánljuk, vagy nagy üzemméretű partnereinknek a teknős billentős Trans-Space modelleket javasoljuk, melyek kapacitása akár 45 m3 és 26 t hasznos terhelhetőség is lehet.
Kelemen Gábor cégvezető – Navik Alfa Kft., MEZŐDEPO
Cégünk üzletága kifejezetten az ültetvényes gazdaságok gépesítésével foglalkozik, ehhez mérten főként olyan pótkocsikkal állunk az ügyfeleink rendelkezésére, melyek a szőlő- és gyümölcságazatban dolgozók igényeit képesek maximálisan kielégíteni. Gyártónk, a Selvatico egy olasz cég, mely több mint 50 éve szenvedélyesen és elkötelezetten tervez és gyárt mezőgazdasági gépeket, ezeken belül főként különféle felépítményű és kivitelű pótkocsikat.
Főleg a a kombájnos betakarítás során elengedhetetlen, egy- vagy két tengelyes szőlőbeszállító pótkocsik népszerűek – fotó: Meződepo
A szőlészettel és borászattal foglalkozó gazdák körében elsősorban a kombájnos betakarítás során elengedhetetlen, egy- vagy két tengelyes szőlőbeszállító pótkocsik kerültek előtérbe. Ezek a pótkocsik minden esetben két oldalra hidraulikusan billenthetőek, hidraulikus oldalsó letalpalókkal, egykörös légfékkel rendelkeznek, továbbá élelmiszeripari minősítéssel rendelkező AISI304 rozsdamentes acél tartállyal és szimmetrikus kialakítású belső hullámtörőkkel vannak ellátva.
Többféle méretben, akár egyedi igényeknek megfelelően is állunk az ügyfeleink rendelkezésére. Ezek azok az innovatív megoldások, amik segítik az ügyfeleinket a kombájnos betakarítás során a beszállításban is!
Fontos szempont a fordulékonyság, a megfelelő terhelhetőség és robusztus kialakítás – fotó: Meződepo
A szőlő beszállítása eléggé speciális terület, ezért főként azt tapasztaljuk, hogy a hazai ültetvényes gazdálkodók a minőséget keresik és az egyedi megoldásokat. Fontos szempont továbbá az ügyfeleink számára a fordulékonyság, a megfelelő terhelhetőség és robusztus kialakítás. Számos olyan egyedi igény merül fel, a tartálykapacitástól a különféle extra felszereltségekig, amit a beszállító pótkocsik estében mi és a Selvatico is maximálisan ki tudunk elégíteni.
Walloschek András cégvezető – Sato-Gép Kft.
A pótkocsivásárlási szokások a magyar gazdák körében gyökeresen nem változtak, a Zaslaw esetében még mindig a forgózsámolyos pótkocsikat részesítik előnyben. Egyre inkább a nagyobb térfogatú kocsikat keresik a gazdák, mivel egyre több gazdaságban jelennek meg ahhoz kapcsolható traktorok is. A Zaslaw pótkocsi-gyár számos kategóriákat kínál mezőgazdasági, vagy akár közúti pótkocsik terén is.
A Zaslaw esetében a gazdálkodók még mindig a forgózsámolyos pótkocsikat részesítik előnyben – fotó: Sató-Gép
A legkeresettebb a három oldalra billenthető, forgózsámolyos (D-737-14XL) típus, mely össztömege a konkurenciánál megszokott 18 tonna helyett 20 tonna. Nagyon jó minőségű közúti, 80 km/h sebességindexű, erősített, 13 tonnás híddal és strapabíró I-gerenda alvázzal kategóriájának egyik legerősebb és legjobb teljesítményű pótkocsija, ára a nyugati márkákhoz képest mérsékelt.
Ezeket a pótkocsikat leginkább terményhordásra használják. Többcélú a tandem tengelyű (D764-21) teknős pótkocsi, mely kiválóan alkalmas szálastakarmány, szilázs mozgatására, mivel elérhető 33 m3-es kivitelben is. Nagyobb gazdaságok esetében előtérbe kerülnek a közúti háromtengelyes alu-felépítményű billencs pótkocsik is, legkedveltebb típus a 43 m3-es.
Hazánkban a gépvásárlásnál sajnos nagyon sok esetben csak az ár dominál, ami sokszor tévút. Az ár összehasonlítása után már nem merülnek bele a részletekbe, nem derül ki a tényleges műszaki tartalom. Tisztelet a kivételnek, van bőven, hisz az ország minden szegletében elismert és keresett a Zaslaw márka.
Potkocsi szintű beruházás során mindig érdemes időt és energiát áldozni, a személyes megtekintésre, és a műszaki tartalom részletes megismerésére. A Zaslaw pótkocsik legfontosabb jellemzője továbbra is a kifejezetten erős I-gerenda alváz.
Az oldalsó surrantó nagy segítséget nyújt a gyümölcstermesztők körében, vagy bármely esetben mikor garatra ürítünk – fotó: Sató-Gép
Ez az alapja minden típusnak, melyre S355J acélszerkezetből strapabíró 5 mm platóvastagságú felépítmény kerül, és a szükségesnél erősebb terhelhetőségű híd párosul. Minden kisebb alkotóeleme is minőségi beszállítóktól érkezik, legyen szó hidraulikáról, légfékrendszerről, vagy a már említett hidakról (ADR és BPW). Továbbra is kedvelt felszereltség a hosszanti oldalra is kérhető "oldalsó surrantó", mely együtt nyitódik-záródik a központi zárral, s nagy segítséget nyújt a gyümölcstermesztők körében, vagy bármely esetben mikor garatra ürítünk.
Az ár és minőség mellett gazdag az alapfelszereltség is. Ügyfeleink országszerte elégedettek. Garantáltan hosszú élettartamú és értékálló pótkocsit biztosítunk nekik megfizethető áron.
Dobos Péter Munkagépkereskedelmi Vezető – Valkon kft.
Az ideális pótkocsi mindenki számára más jelent: a talaj- és terepviszonyoktól kezdve a rendelkezésre álló eszközállományon át a megszokásokig sok mindentől függ. És természetesen ritkán használják csak egyetlen célra, tehát érdemes számba venni, hogy milyen egyéb feladatokra akarjuk majd még bevetni (raklapméret, oldalfalmagasság, ürítés korlátozott magasságú beltérben, stb.).
A helyi viszonyokat figyelembe véve (rossz minőségű utak és földutak, gyakori túlterhelés, kevésbé odafigyelő traktoros, ha nem a gazda ül a gépben) talán az egyik legfontosabb szempont a kellően masszív, erős, robusztus felépítés. Nem érdemes néhány száz eurón spórolni, ez hamar megbosszulhatja magát.
Az ideális pótkocsi a talaj- és terepviszonyoktól kezdve a rendelkezésre álló eszközállományon át a megszokásokig sok mindentől függ – fotó: Valkon kft.
Ehhez persze nem elég csak az alvázat megnézni: a golyóskoszorú minősége, gyártója, a hidak mérete, lap- vagy parabolarugó kerül beépítésre, új vagy futózott abronccsal van szerelve – mind befolyásolják a pótkocsi élettartamát. Ezek mellett fontosak a részletmegoldások, mint pl. az oldalfalak tömítettsége, a zárak kialakítása és természetesen a felszereltség is jelentős árbefolyásoló tényező.
Nem szabad megfeledkezni a három oldalra billentő tandemesekről és a teknős pótkocsikról sem, amelyek kitűnő alternatívái lehetnek a forgózsámolyosnak – fotó: Valkon kft.
Hazánkban továbbra is a 16-18 tonna össztömeg körüli, három oldalra billentő, forgózsámolyos pótkocsik a legkedveltebbek, ezek is a legkelendőbbek. Nem szabad azonban megfeledkezni a három oldalra billentő tandemesekről és a teknős pótkocsikról sem, amelyek kitűnő alternatívái lehetnek a forgózsámolyosnak, sőt bizonyos feladatra célszerűbb lehet ezek közül választani.
A Valkon Kft., mint a lengyel Wielton mezőgazdasági pótkocsik kizárólagos képviselője felkészült a szezonra, a legtöbb típus készletről elérhető.
|