Ilyen esetekben a kiszállás-átvizsgálás-javítás folyamata időbe telik. Amelyhez még hozzá sem vettük, ha alkatrészt kell beszereznünk. A szervizelésen spórolni ettől függetlenül nem éri meg! Ugyanis ha egy meghibásodás miatt a földeken áll meg aratógépünk, az hatalmas veszteséget okozhat az elpazarolt munkaórák, az elhúzódó betakarítás miatt.
Ezért a New Holland gépek magyarországi forgalmazójának, az Agrotec Magyarország Kft.-nek az ügyfélszolgálati vezetőjével összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a kombájnok felkészítéséről a szezon előtt. Csuport Zoltán segítségével azt tekintjük át, mire és miért ügyeljünk gépeink üzemben tartásához.
A szervizelésen spórolni nem éri meg!
Ahhoz, hogy megértsük, mennyire zsebünkbe vágó kérdés az aratásnál a jól időzített és szakszerű szervizelés, egy pillanatra képzeljük el a következőt:
Egy 400 hektáros gabonatáblán dolgozunk, amiből még vissza van 100 hektár, miközben nyakunkon az eső. Úgy néz ki, sikerülni fog. Majd ugyanabban a pillanatban elpattan az átkozott szíj, amiről tudtuk, hogy viseltes volt, de nem foglalkoztunk vele, mert „ezt még kibírja”. Ott állunk a föld közepén bemedvézve, a cséplőrendszer tele szalmával, és csak remélni tudjuk, hogy semmi nem tört, nem károsodott, csak a szíjunk. Minimum 2-3 óra, mire kibányásszuk a szalmát, és ekkor az alkatrészt még nem is cseréltük ki. Jöhet ugyanúgy a szervizelés, amit meg akartunk spórolni. De rámegy pluszban a termésünk is.
„Ez olyan jelentős kár, amit szakszerű karbantartással meg tudunk előzni” – mondja Csuport Zoltán, az Agrotec ügyfélszolgálati vezetője. „Épp ezért mindig próbáljuk emlékeztetni a gazdálkodópartnereket két alapelvre. Egy, a felkészülés a szezonra a gép előző évi leállításával kezdődik. Kettő, a szakszerű munkához idő kell! Így nemcsak a leállítás lépéseit kell megtervezni, hanem a gépünk újbóli beüzemelését is a szezon előtt.”
Ezért mikor leállítjuk a gépet, ügyeljünk a következőkre:
• A munkák végeztével takarítsuk, mossuk le a kombájnt, a szíjakat lazítsuk meg, a láncokat olajozzuk át, a gépet tartsuk tető alatt!
Természetesen a szervizelés a gép szakszerű teleltetése után is fontos. Amibe érdemes időben belevágni! Ugyanis június végéhez közeledve egyre több műszaki felkészítési igény fut be, amit egyszerre nem lehet teljesíteni. A szerviz a túlterheléssel küzd majd, a gazdálkodónak a várakozás miatt elcsúszott aratás lesz kellemetlen tapasztalat. Jobb ezt megelőzni!
Mennyivel előre szóljunk a szerviznek, mennyi idő az átvizsgálás?
A szezon előtt tervezzünk a kombájn átnézésével 1-2 hónapra előre, a munkákra legyen 3-4 hetünk legalább!
Csuport Zoltán szerint reálisan a következő átfutási időkkel kalkulálhatunk kombájnunk esetében:
• Az állapotfelmérés minimum 2 óra.
• Az árajánlat elfogadását követően az alkatrészek megrendelése, megérkezése 1-2 hét.
• Egyeztett kezdési időponttal a szervizelés: alapesetben 2-3 nap, nagyobb munkáknál 1-2 hét.
A munkák megkönnyítése érdekében nézzük át előzetesen mi is a gépünket. Ugyanis a lehetséges problémák nagyságának megítéléséhez az előzetes felmérés jó kapaszkodót jelent. Valamint vannak olyan kisebb karbantartási, tisztítási munkálatok is, amelyeket magunknak is jól megoldhatunk. A szakember szerint azonban sose felejtsük el: a mai kombájnok jóval túl vannak a hőskoron, amikor kézzel, otthon „bütykölhetőek” „tuningolhatóak” voltak. Az otthoni átvizsgálást követően egyeztessünk szakértővel.
Érdemes otthon átnézni a gépet, de ezt követően mindig egyeztessünk szakértővel.
A kombájnok felkészítéséhez a következő lépésekben érdemes haladni az átvizsgálás során:
0., Kezelési útmutatók újbóli átolvasása! Amennyiben nincs gond, ne csináljunk magunknak!
A szakszerű állapotfelméréshez tudnunk kell, mire képes a gépünk. Ezért tényleg elengedhetetlen, hogy ne csak legyen kezelési útmutatónk, de olvassuk is el! „ Ahhoz, hogy tudjuk, műszaki problémával állunk szemben vagy beállításhibával, ismernünk kell a kézikönyv tartalmát. A mai gépeknél ugyanis szinte évente fejlesztenek valamit” – fogalmaz Csuport Zoltán.
1., Tisztítás, szemrevételezés, rágcsálókárok
A mai gépek összetett, finom elektronikai rendszerrel bírnak, amelyekben komoly károkat okozhatnak a rágcsálók. Ezek felderítéséhez tüzetesen nézzük át a kábelkötegeket. Fontos: amennyiben sérülést látunk, semmiképp se próbáljuk ki a gép funkcióit! Ugyanis előfordulhat, hogy ilyenkor tönkreteszünk egy vezérlőt, vagy más ehhez kapcsolódó üzemzavar, rövidzárlat miatt károsodik a gépünk. Ilyenkor vegyük fel egyből a kapcsolatot a szervizzel!
2., Kopó alkatrészek, csapágyak, zsírozás, szíjak, láncok
A kopóalkatrészek átka, hogy akkor mennek tönkre, amikor a gépet használjuk. Épp ezért lényeges, hogy ismerjük várható élettartamukat, vizsgáljuk át őket, tartsuk be az előírt üzemóránkénti karbantartásukat. Amennyiben egy szíjat, láncot vagy csapágyat cserélni kell, ne válasszunk olcsó alkatrészeket! Az olcsó távol-keleti, kelet-középeurópai gyártmányoknak ugyanis nemcsak az ára alacsony, élettartamuk is rövid. Itt a gazdaságos megoldás a tartós, gyári alkatrész. Ugyanis azokat kimondottan abba a gépbe, a terhelésre szabott technológiával és anyagokkal alkották meg.
Magasnyomású mosós tisztításoknál / azok után, fokozottan figyeljünk oda a csapágyakra! Ne közvetlen közelről tegyük ki azokat vízsugárnak, ugyanis rosszul viselik a bejutó nedvességet. Ezt a mosást követően zsírzással távolíthatjuk el. A kombájnoknál mindenhol kis matricák jelzik a zsírzási pontoknál, hogy hány üzemóra után kell azokat újrakenni. Ezt tartsuk be, amihez szintén jó minőségű kenőanyagot válasszunk. Az előny itt is a gyári termékeknél van!
3., Motor, hidraulika, olajszint
Ellenőrizzük az olajszinteket és az olajnyomást, válasszunk megfelelő kenőanyagot. Valamint fordítsunk kiemelt figyelmet a szűrőrendszerre! A szüretlen, koszos levegő akár napok alatt képes motorikusan tönkretenni egy kombájnt. Elkerüléséhez ellenőrizzük a szívórendszer tömítéseit, fújassuk ki a légszűrőt. Utóbbinál ne lépjük túl a megengedett légnyomási értékeket, ugyanis szétrepeszthetjük vele a szűrőt!
Használjunk tartós gyári alkatrészeket és jó minőségű gyári kenőanyagot.
4., Rázóasztal, szalmarázó ládák, magtartály, szállítószalagok, adapterek, gumi alkatrészek
A rázóasztalnál ellenőrizzük, hogy a tömítőgumik megfelelő állapotban vannak-e! Amennyiben itt lyuk keletkezik, csíkot húz maga után az aratógép a táblán a gabonaszemekből. Hasonlóképp ellenőrizzük le, tisztítsuk meg a szalmarázóládát. Más esetben torlódás alakulhat ki munka közben a gépben, a leválasztott magok nem tudnak visszacsúszni a tisztítóműbe. Ez pedig visszavetheti a hatásfokot. Ráadásul egy eltömődött láda felerősíti a rázkódást, ami végső esetben a szalmarázótengelyt is eltörheti, ami jelentős anyagi kárral jár.
Mérjük fel, hogy a cséplődob a tavalyi szezonban nem kapott-e véletlenül követ. Görbe vagy kopott dobléccel ne vágjunk neki a munkának! Legömbölyödött lécvégekkel megcsúszhat a szalma, nem dolgozik olyan minőségben a gép, mint amire tervezték.
Hasonlóan lényeges, hogy a rostáink is jó állapotban legyenek! A töréseken túl, a repedésekre is figyeljünk. Ezek jelentkezése után pár nappal ugyanis az alkatrész ugyanúgy használhatatlan lesz. Lyukas rostával a szennyezőanyagok beömlenek a tiszta maghoz, képtelenség jó minőségű terményt betakarítani. A rostáknál a legjobb megoldás minden szezon végén felmérni az állapotukat. Amikor azt látjuk, hogy a pálcák lógnak, töröttek, esetleg sérült a keret, eljött az idő a felújításra vagy a cserére!
Ezt követően a rostaszekrényben a gumiszilentek állapotát is érdemes ellenőrizni. Ezek párban 5-10 ezer forintos tételt jelentenek, viszont, ha munka közben szakadnak el, széttörhet a rostaszekrény. Ennek javíttatása milliós tétel. Hasonlóan költséges lehet, ha nem figyelünk oda a szecskázónkra. Ez 2-3 ezres fordulaton pörög, ha nincs centrírozva, extrém esetben eltörheti a gép vázát! Itt lényeges a kések jó állapota is. Az életlen kések ugyanis megdobják az energiafelvételt, ami terheli a gépet motorikusan.
5., Kalibráció, fedélzeti elektronika, navigáció, klíma
Miután befejeztük a gép átnézését / végzett a szerviz a felkészítésével, ügyeljünk arra is, hogy újrakalibráljuk a kombájnt! Tiszta és gyors munkát ugyanis csak jól beállított géptől várhatunk! „Ezen a téren a New Holland gépekkel kimondottan egyszerű bánni, hiszen van egy beépített varázslójuk, ami lépésről-lépésre végigvezet mindenen. Elronthatatlan” – emeli ki Csuport Zoltán.
A szakember zárásként hangsúlyozza, hogy a szezon előtt a klíma kitisztítására is szánjunk időt. A koszos légcserélőrendszer ugyanis kellemetlen megbetegedések forrásává válhat.
Profi kezekre bízná New Holland kombájnjai felkészítését a szezon előtt? Egyeztessen időpontot hazai forgalmazójuk, az Agrotec Magyarország Kft. szakembereivel! Országos lefedettséggel várják megkeresését!