A most zárult USA-beli Farm Progress Show egyik legnagyobb újdonsága kétséget kizáróan a New Holland metángázzal működő traktorprototípusának bemutatkozása volt. A végtelenségig szigorodó emissziós előírások nem hagynak más kiutat az erőgépgyártók számára, mint hogy – a járműgyártáshoz hasonlóan – a mezőgazdasági erőgépeknél is alternatív erőforrásokat vezessenek be, hiszen a jelenlegi és tervezett környezetvédelmi szabványokat a jelenlegi dízelmotorok továbbfejlesztésével már nem nagyon vagy csak a motor hatékonyságának csökkentése árán lehet megvalósítani.

A New Holland már közel egy évtizede próbálkozik alternatív energiahordozókkal működő erőforrások alkalmazásának fejlesztésével a mezőgazdasági erőgépekben.

2006-ban biodízel erőgép fejlesztésével nyitottak, három évvel később mutatták be a hidrogénmeghajtású erőgéptanulmányukat, 2012-ben propánhajtású T6 traktormodellt mutattak be, egy évvel később pedig ugyanezen széria metánhajtásúvá alakított változatának prototípusával is megjelentek.

Tavaly ősszel végezték az első teszteket egy metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban, ez a jelenleg bemutatott Concept pedig már a tesztek eredményei alapján továbbgondolt teljesen új fejlesztés eredménye.

gép

Az új metángázzal üzemelő New Holland tanulmánytraktor – fotó: New Holland

Az új tanulmánytraktor hathengeres, Fiat Powertrain (FPT) NEF metánmotorja 740 Nm nyomatékot szolgáltat, amely hasonló egy 180 lóerős dízelmotor nyomatékához. A szervizintervallumok is a dízelmotornál megszokottal azonosak, viszont az üzemeltetési költségei 30 százalékkal alacsonyabbak, mint az azonos teljesítményű 180 lóerős dízelmotorénak.

Ráadásul a működési elv rendkívül egyszerű. A gazdaságok többségében alapvetően rendelkezésre áll mezőgazdasági hulladék, úgymint trágya, szennyvíz, növényi maradványok. Ez a fajta hulladék gyakorlatilag tökéletesen használható biomassza alapanyagként, amiből aztán biogáz is készíthető. A hulladékból nyert gáz hatásfoka pedig megegyezik a sűrített földgázéval.

Valós körülmények között legalább 10 százalékkal kevesebb a CO2-kibocsátása, az új erőforrásnak köszönhetően pedig az erőgép zajszintje 3 dBA-val csökkent.

A fülkét úgy tervezték, hogy 360 fokos kilátás nyíljon a munkaterületre, ami jelen állás szerint megközelítőleg 20 százalékkal jobb, mint egy átlagos traktoré. A kormány közepén egy digitális kijelző található, melyen a traktor üzemeltetésével kapcsolatos alapinformációk találhatóak úgymint, sebesség, üzemanyagszint, navigáció, hőmérsékleti adatok. Az ergonómiát és kényelmet érintő további fejlesztésekről a fenti videóban még számos részlet árulkodik.

Elképesztő panoráma, hatalmas kijelzővel – fotó: Agriland.ie

A kabinban jobb oldalon található egy három részre osztott kijelző a további információkkal, melyek a munkavégzéshez szükségesek. Itt láthatjuk az erőgépen elhelyezett kamerák képeit, a kardáncsatlakozásra és a hidraulikára vonatkozó információkat, a klímavezérlést, sőt még a legfrissebb időjárási adatok és mezőgazdasági hírek is megjelenítésre kerülnek.

További érdekesség, hogy több funkció is hangvezérelt a legújabb fejlesztésű New Hollandban, így például vezetés közben elég csak mondanunk a klíma kívánt hőmérsékletét, és a rendszer automatikusan a kért értékre áll. Ugyancsak újdonság az a biztonsági rendszer, mely mobiltelefonunk dokkolása után állítható be a gép fedélzeti számítógépén, amivel telefonunk nyitókódjával, vagy ujjlenyomatunkkal zárolhatjuk az erőgépet, hogy illetéktelenek még kulcs segítségével se tudják birtokba venni.

A tanulmánytraktor premierje kapcsán tartott előadás során Carlo Lambro, New Holland Agriculture Brand-elnök bejelentette, hogy a következő három évben gyártásra kész stádiumba kerül az új metángázzal üzemelő Concept erőgép.