A Valtra T234 VERSU Bábolnán – fotó: Agroinform.hu
A skandináv márkáról hirtelen egy teljesen más kontinensről származó erőgépre nyergelünk át. A kiállításon felvonultatott dél-koreai KIOTI traktorok közül a könnyű univerzális kategóriába tartozó PX1153-ast emeljük ki, amely egy háromtagú széria legnagyobb modellje. A 82 lóerős traktorban egy 3,4 literes, négyhengeres Doosan dízelmotor biztosítja a nyomatékot, amely kielégíti a szigorú EU-s emissziós normákat. Power Shuttle irányváltóval szerelt szinkronizált váltója 32/32 v. 16/16 sebességfokozatot biztosít, 40 km/h maximális sebességgel.
Vezetőfülkéjét az egyszerűség és a könnyű kezelhetőség jellemzi, de kielégít minden olyan ergonómiai követelményt, amelyet ebben a kategóriában alapból elvárunk, legyen az gyári homlokrakodó-előkészítés, légkondicionáló vagy légrugós vezetőülés. A kis, 3,67 tonnás erőgépnek mindössze 4,2 méteres fordulási sugara van, kormányzása természetesen hidrosztatikus, szervórendszerű.
Kioti traktorok a bábolnai kiállításon, előtérben a PX1153 - fotó: Agroinform.hu
A cseh Zetor első számú újdonságáról, az új generációs Crystalról már egy részletes beszámolóban tudósítottunk. Most a kiállításon bemutatott Zetorok közül a Proxima HS 120-ra hívjuk fel a figyelmet.
A Proxima sorozat háromféle verziója közül a HS négy tartományú sebességváltóval, háromfokozatú nyomatéksokszorozóval és hidraulikus irányváltóval, 24 előre- és 24 hátrameneti sebességfokozat biztosításával továbbítja a nyomatékot. A Proxima traktorok elektronikus vagy mechanikus vezérlésű hidraulikával és akár négyszekciós elosztóval vannak felszerelve.
Az elektrohidraulikus vezérlés (EHR) egyedülálló HitchTronic-funkciójának használatakor nem szükséges a különböző típusú szabályozást és érzékenységét beállítani. A rendszer ugyanis önállóan méri a talaj ellenállását, és az aktuális értékeknek megfelelően szabályozza a hárompontos függesztés beállítását. A HitchTronic-rendszer növeli a termelékenységet, ugyanakkor mintegy 5-7 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
Zetor Proxima HS 120 a bábolnai vásáron – fotó: Agroinform.hu
A New Holland traktorok szinte minden szériáját több modell képviselte a kiállításon. A könnyű univerzális családok közül a T5-öst emeljük ki. A 2016-ban frissült sorozatban rendkívül takarékos, 3,4 literes, közös nyomócsöves F5G Ecoblue Compact HI-ESCR dízelmotorok szolgálnak erőforrásul, Tier 4B emissziós besorolással. Ezek a motorok akár 24 százalékkal nagyobb nyomatékot szolgáltatnak, mint a korábbi generációk erőforrásai.
A fejlett Electro Command váltómű csoport-powershift erőátvitele lehetővé teszi, hogy a joystick-karon lévő két nyomógombbal a gépkezelő terhelés alatt 8 sebesség között fel-le váltson, a harmadik gombbal pedig a csoportváltás hajtható végre. A T5-ös sorozat opcióban Terraglide™ mellső rugózott híddal és Comfort Ride™ fülkerugózással szerelhető fel.
New Holland T5.100 – fotó: Agroinform.hu
A vásáron felvonultatott számos Steyr traktor közül a GI-GA Farm Kft. standján kiállított 4110 Multi ECOTECH modellt emeljük ki. A 107 lóerős erőgép FPT, TIER 4 F5C négyhengeres, 3,4 l-es turbófeltöltéses, intercooleres, common rail-befecskendezésű motorja, DOC- és SCR-katalizátorral és Visco kuplungos hűtőventilátorral van szerelve. Az erőátvitelért egy ZF típusú, 32/32 fokozatú, csoport-powershift váltó felelős, mely 2 főcsoportban, 4 alapfokozaton belül 4 terhelés alatt kapcsolható fokozatot biztosít. Rendelkezik POWER-SHUTTLE terhelés alatti irányváltóval és SPEED MATCHING üzemmóddal. A 40 km/h maximális sebességet ECO üzemmódban, 1750 f/min fordulaton érhetjük el vele.
A hidraulikus hátsó függesztés elektrohidraulikus erő-, helyzet- és kevert szabályozással, II kat. golyós függesztőkarokkal rendelkezik, maximális emelőképessége 4700 kg.
A Steyr 4110 Multi ECOTECH a GI-GA Farm Kft. standján – fotó: Agroinform.hu