Az Európai Uniós széndioxid-kibocsátás csökkentési törekvések érdekében, a 2025 és 2030 közötti időszakra vonatkozóan, az FPT Industrial is újabb fejlesztésekkel igyekszik eleget tenni a követelményeknek. Ennek keretében megkezdték a svájci Arbonban levő, kutató-fejlesztő központjukban, a nehéz tehergépkocsikból közismert Cursor 11-es blokk áttervezését és tesztelését dimetil-észter (DME) üzemmódra.
A DME üzemű Cursor 11 motor prototípusa.
A DME számos, különféle növényi hulladékból előállítható, amelyek egyébként veszendőbe mennének, vagy a hulladéklerakókra kerülve további környezetszennyezést jelentenének. Természetesen a motort átkalibrálják, kimondottan mezőgazdasági- és építőipari gépekben való alkalmazásokhoz. Ezzel egyben bővül a motorkínálat is , a Cursor 11 DME üzemű változatával, kiegészítve az eddigi Cursor 9; Cursor 13 és Cursor 16 kínálatot.
A dimetil-észter esetében nemcsak a széndioxid, hanem a nitrogénoxid szintje is jelentősen lecsökken. A legnagyobb változás az üzemanyagtartályt és üzemanyag-ellátórendszert érinti. Ellenben elegendő egy HI-eSCR-es kipufogógáz-utánkezelőrendszer (AdBlue-val), amely jól kiforrott konstrukció, az Iveco tehergépkocsik és autóbuszok világából.
|
A fejlesztési projektet a Svájci Energiaügyi Szövetség (SFEO) is támogatja, míg a gyakorlati teszteket a dübendorfi Empa (Svájci Szövetségi Anyagtudományi- és Technológiai Laboratóriumok) segíti. A legnagyobb anyagi beruházásokat azonban a dimetil-észter előállító üzemek létrehozása jelenti majd.
Az első teszteredmények nagyon ígéretesek a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén, a motor jellemzői is teljes mértékben versenyképes a dízelekével.
Forrás: www.fptindustrial.com
Az indexkép illusztráció, fotó: Liza agrophoto