Japánban elterjedt régi hagyomány, hogy bizonyos – különleges gonddal előállított – élelmiszereket az azonos kategóriába tartozókhoz képest sokszoros áron értékesítik, és ez a szokás más országokban is egyre népszerűbb.

Los Angelesben előfordult, hogy a vevő egy szem (nem egy kiló, hanem egy szem) földieperért 19 dollárt fizetett. Japánban ennél még kirívóbb árak is vannak: egy darab Yubari sárgadinnye 30 000 dollárba is kerülhet, ami európai ésszel szinte felfoghatatlan.

A luxusélelmiszerek kultusza jórészt a fogyasztói társadalom furcsa kinövésének tekinthető, de tulajdonképpen a gazdag japánok ajándékozási szokásaiból alakult ki. A kivételes és (az ékszereknél sokkal inkább utánozhatatlan) egyszeri ajándék barátoknak és rokonoknak régi szokás Japánban, bár a fogyasztás által nyújtott élvezetben jelentkező különbséget pontosan mérni vagy számszerűsíteni nemigen lehet.

Az ilyen termékeket előállító termelők szerint az óriási felár még arányban is áll a különleges minőséget biztosító pluszráfordításokkal, amelyek nem mindenki által teljesíthetők.

A felár egyben kötelezi is a – termelők ismert köréhez tartozó – eladót, hogy kizárólag a tényleges pluszráfordításoknak megfelelő felárat követelje, mert ellenkező esetben senki sem fog tőle vásárolni.

Forrás: agrarheute.com

Indexkép: Shutterstock