Az év végi időszakban meglehetősen nagyszámú szabály jelent meg a terjedelmes méretű közlönyökben, az alább kiemelt 6 lapszám is több, mint 900 oldalt tesz ki összességében. A nak.hu ezekből igyekezett egy tájékoztatót összeállítani – mint írják, nem minden részletre kiterjedően, de a legfontosabb elemeket kiemelve. Az érintetteknek így érdemes átnéznie és értelmeznie a változásokat akár a megadott Magyar Közlönyben, akár a Nemzeti Jogszabálytárban.
Magyar Közlöny 131. szám december 20.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény módosítása értelmében a hulladéklerakási járulék fizetésére kötelezettnek negyedévente kell adatot szolgáltatni, de nem kell a járulék megfizetését igazoló okiratokat csatolni.
Magyar Közlöny 132. szám, december 20.
A Kormány 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelete a jogi versenyképesség érdekében egyes kormányrendeletek deregulációs célú módosításáról
Ennek értelmében felülvizsgálatra és számos területen egyszerűsítésre kerülnek a környezetvédelmi, bányászati igazgatási, illetve hulladékgazdálkodási szabályozások annak érdekében, hogy a hatósági engedélyezés során minél kevesebb adat kerüljön a vállalkozásoktól bekérésre, és az állami adatbázisokban már meglévő adatok kerüljenek hasznosításra.
A hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításának értelmében, ha a közvetítő és kereskedő nem mellékeli a nyilvántartásba vételéhez a köztartozásmentes adózói adatbázisban szerepléséről szóló nyilatkozatot, akkor azt hivatalból ellenőrzik. Kevesebb információt kell szolgáltatni a tervezett tevékenységgel érintett telephelyről és a környezetbiztonságra, káresemény elhárítására vonatkozó tervet sem kell majd mellékelni, de nyilatkozni kell annak meglétéről.
Ugyanígy elegendő lesz nyilatkozni a közvetítési, kereskedelmi tevékenység végzésére vonatkozó hulladékgazdálkodási engedély iránti kérelem esetén a közvetítési, a kereskedelmi műveleteket közvetlenül irányító vezetőnek legalább középfokú környezetvédelmi szakirányú végzettségéről vagy környezetvédelmi megbízotti foglalkoztatásáról. Ezen kívül amennyiben a hulladékszállítási engedély jogosultjának tárgyi feltételeiben változás történik, – különösképpen a járművek műszaki adatait, rendszámát érintően – a módosítási kérelemhez elegendő a változást igazoló dokumentumokat csatolni. A hatóság az engedély módosításáról az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben foglalt feltételek fennállása esetén egyszerűsített határozatot hoz.
Az üzemi gyűjtőhelyeken ezentúl a 246/2014. (IX. 29.) Korm. rendelet változásának értelmében külső munkavégzési helyszínen képződő hulladék is gyűjthető, amennyiben a hulladék jellege és mennyisége az üzemi gyűjtőhelyen való gyűjtést műszakilag lehetővé teszi.
Változott a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet 1. melléklete (nyilvántartás tartalma), valamint a hulladékká vált gépjárművekről szóló 369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet is – írja a nak.hu.
Számos rendelet változott – fotó: pixabay.com
Magyar Közlöny 133. szám
Itt már nem csak az engedélyesekről szólnak a módosítások, változott a termékdíj törvény, mivel számos termék kikerült a termékdíjköteles termékek közül 2025.01.01-el. Ezek azok, amelyek a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) tárgyi hatálya alatt is voltak egyben. Az intézkedéssel jelentősen csökken az adminisztrációs teher, és a nullás bevallások száma.
A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvényben – többek között – az alábbiak módosulnak.
- A külföldre történő értékesítés esetén nem lehet a termékdíjat visszaigényelni a használt vagy hulladékká vált termékdíjköteles termék után, kivéve az egyéb kőolajtermék esetében.
- A 2025. január 1-je előtti időszakban keletkezett termékdíj-kötelezettségre, ideértve az ahhoz kapcsolódó visszaigénylést is – bizonyos kivétellel – a 2025. január 1-jét megelőzően hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
- A 2025. január 1-je előtti időszakban keletkezett kötelezettségekkel kapcsolatos feladatait az állami adóhatóság – a kötelezettség keletkezésének napján hatályos szabályok szerint – 2025. január 1-jét követően is ellátja.
- Az állami adóhatóság a 2025. január 1. napját követően már nem termékdíjköteles termékek vonatkozásában bejelentkezett kötelezett termékdíj-kötelezettségét és ezen termékkörökbe tartozó termékekre bejelentett átvállalási szerződéseit hivatalból 2024. december 31. napjával zárja nyilvántartásában.
- Műanyag hordtasak csomagolószer esetében a kötelezett 2024. december 31-ét követően fennálló termékdíj kötelezettségét egyéb műanyag termékre vonatkozóan kell bejelentse.
- A műanyag hordtasak csomagolószer esetén a termékdíj-kötelezettséget 2025. január 1-je előtt szerződéssel átvállaló a termékdíj-kötelezettségét 2025. január 1-jét követően az egyéb műanyagtermék termékáramra vonatkozó szabályok szerint teljesíti.
- A fentiekkel összhangban módosul a törvény 1,2, 4. számú melléklete.
- Kikerültek a törvényből a termékdíjköteles termékek felsorolásánál az a, b, d-f, i pontok
- a) az akkumulátor;
- b) a csomagolószer;
- d) az elektromos, elektronikus berendezés;
- e) a gumiabroncs;
- f) a reklámhordozó papír;
- i) az irodai papír.
valamint a termékdíj-előleg megállapításáról, bevallásáról, befizetéséről szóló szövegrészek (2. § 29. pont), és az újrahasználható csomagolószer fogalma is (2. § 31. pont).
Maradt tehát termékdíjköteles az egyéb kőolajtermék, egyéb műanyag termék, egyéb vegyipari termék.
Módosult a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény is, újradefiniálják a lomhulladék fogalmát, és kiegészítették azzal, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet alapján a gyártó által szolgáltatott meghatározott adatkört a koncessziós társaság és az országos hulladékgazdálkodási hatóság egymás rendelkezésére bocsátja a kötelezettségek ellenőrzése céljából. Szintén a módosítások által rögzítik a törvényben, hogy felhatalmazást kap a települési önkormányzat képviselő-testülete, hogy rendeletben állapítsa meg az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedések körét (88. § (4) bekezdés) – olvasható a nak.hu cikkében.
Magyar Közlöny 134. szám
Itt jelent meg az energiaügyi miniszter 34/2024. (XII. 23.) EM rendelete, ami a hulladékgazdálkodási hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjak mértékét és befizetésének módját rögzíti.
Magyar Közlöny 138. szám
Megjelent a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.) Korm. rendelet módosítása.
Kihirdették továbbá a Termékdíj törvény végrehajtási rendeletének (343/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet) változásait is, lényeges változások többek között:
- A 2025. január 1-jétől már nem termékdíjköteles termékáramok vonatkozásában az elévülési időn belüli visszaigénylés esetén a 2024. december 31-én hatályos rendelkezések szerinti KT kódokat kell alkalmazni.
- Nem minősül a Ktdt. 9/A. § (7) bekezdés c) pontjában foglalt engedélyezés feltételei hiányának
- a 2024. december 31-ig termékdíjköteles termékköre kiadott termékdíj raktári engedélyek tekintetében, ha az engedélybe foglalt termékáram 2025. január 1-től már nem termékdíjköteles.
- rendre hatályukat vesztik a „CSK” kód szövegrészek, valamint a 8. melléklet.
Módosul a csomagolásról szóló kormányrendelet (442/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet), január elsejétől itt jelenik meg a csomagolóeszköz, csomagolási segédanyag, csomagolószer fogalma. Rögzíti továbbá, hogy a „csomagolást újrahasználó gyártó nyilvántartást vezet az újrahasználható csomagolás és újrahasználható fogyasztói csomagolás éves forgási ciklusának anyagkategória és típus szerinti számáról (db), valamint az újrahasználható csomagolás és újrahasználható fogyasztói csomagolás egységnyi tömegéről anyagkategória és típus szerint (kg).”
Hatályát veszti az újrahasználható csomagolószer bérleti rendszerének szabályairól szóló 533/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet.
Módosul az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendelet azzal, hogy a „visszavett használt elektromos, elektronikus berendezést a gyártó a minimumkövetelményekre figyelemmel megvizsgálja. Ha a gyártó nem állapítja meg, hogy a visszavett használt elektromos, elektronikus berendezés újrahasználatra alkalmas, a berendezést hulladéknak kell tekinteni és kezeléséről az 5. § és a Ht. 31. § (2) bekezdés a) pontja alapján kell gondoskodni.”
Változott az EPR kormányrendelet (80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet), mely az alábbi pontosításokat tartalmazza:
- Nem minősül forgalomba hozatalnak a körforgásos termék tulajdonjogának a jövedéki adóról szóló törvény szerinti szabadforgalomba bocsátást megelőző átruházása.
- A külföldre történő kiszállítás szállítólevéllel vagy fuvarokmánnyal igazolható.
- Saját célú felhasználásnak minősül a külföldi előállítású csomagolás végleges elválasztása a terméktől, amennyiben az elválasztott csomagolás belföldön csomagolási hulladékká válik.
- Egyéni teljesítés esetén a gyártó által fizetendő kiterjesztett gyártói felelősségi díj mértéke a gyártó által forgalomba hozott, a tárgyévre vonatkozó adatszolgáltatásában szereplő körforgásostermék-mennyiség és a 19. § (1) bekezdése szerint az adott termékáramra megállapított egységnyi díjtétel szorzata.
- kollektív teljesítőknek, borászati díjáltalányosoknak és borászati termék üvegcsomagolás gyártóknak az EPR díjat negyedévente, 26. § (1b) bekezdés szerinti egyéni teljesítőknek évente kell fizetni a számla kézhezvételétől számított 15 napon a koncessziós társaság részére azzal, hogy számla kiállítása akkor történik, ha a göngyölített összeg eléri az 1000 Ft-ot.
- A 26. § kiegészült azzal, hogy bizonyos meghatározott őstermelői és bizonyos meghatározott kistermelői kör egyszerűsített adattartalommal vezethet nyilvántartást, ha nem érinti a visszaváltási díjas szabályozás (450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet) személyi hatálya. Az egyszerűsített nyilvántartás alapján évente kell adatot szolgáltatni tárgyévet követő január 20-ig. Az adott gyártó a nyilvántartás vezetésére vonatkozó döntését tárgynegyedéven belül nem változtathatja meg.
Módosult a használt sütőolajról szóló 273/2023. (VI. 29.) Korm. rendelet, valamint a Textiltermék hulladékával kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységek részletes szabályairól szóló 275/2023. (VI. 29.) Korm. rendelet is.
A visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termék forgalmazásának részletes szabályairól szóló 450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet is több ponton változott, valamint kiegészül azzal, hogy
- A forgalmazó a visszaváltási helyen, az üzlet vásárlók által használható bejáratánál tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogy visszaváltási helyet működtet.
- A visszaváltásihely-üzemeltető az automata visszaváltó berendezés meghibásodása esetén kézi átvétellel biztosítja a visszaváltási lehetőséget.
- Ha a csatlakozási díjról vagy szolgáltatási díjról kiállítandó számla összege nem érné el az 1000 forintot, arról a koncessziós társaság nem negyedévente állít ki számlát.
Változott továbbá a pénzügyi biztosíték, a céltartalék, valamint a környezetvédelmi biztosítás hulladékgazdálkodással összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet, és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység és a résztevékenység körébe tartozó, hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységek végzésének, valamint a közszolgáltatási résztevékenység igénybevételének részletes szabályairól szóló 169/2024. (VI. 29.) Korm. rendelet is – írja a nak.hu.