A környezetvédelemre egyre nagyobb hangsúlyt fektető Európai Unió szigorú szabályozásai új kihívások elé állítják az energiaszektort. A Mol csoport azonban lépést tart a fenntarthatósági elvárásokkal, és innovatív üzemanyag-fejlesztésekkel igyekszik megfelelni ezeknek. A Slovnaft pozsonyi finomítójában most két új típusú üzemanyagot is előállítottak: hidrogénezett növényi olajat (HVO) tartalmazó dízelt és fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF), amelyek jelentősen csökkentik a károsanyag-kibocsátást. Erről írt a Világgazdaság.

A hidrogénezett növényi olaj a titok

A Mol legújabb fejlesztése a hidrogénezett növényi olajat (HVO) tartalmazó dízel, amely jelentős előrelépést jelent a fenntartható üzemanyagok piacán. A pozsonyi Slovnaft finomítóban a szakemberek kesudióhéjból kinyert olajat használtak fel a bio-komponens előállításához. A HVO gyártásának egyik kulcseleme a co-processing technológia, amely lehetővé teszi, hogy a bio- és fosszilis alapanyagokat egyszerre dolgozzák fel a finomítóban. Ez az eljárás csökkenti a károsanyag-kibocsátást, mivel a hagyományos dízelhez kevesebb fosszilis alapanyagra van szükség.

A co-processing technológiát a Mol már évek óta alkalmazza a százhalombattai Dunai Finomítóban is, ám a mostani pozsonyi projekt újabb bizonyítéka annak, hogy a cég képes a fenntartható üzemanyagok nagyobb arányú előállítására is. A tesztüzem során gyártott dízeltermék minőségét a magyarországi Isotoptech Zrt. laboratóriuma vizsgálta be, és igazolta a HVO megfelelő arányú jelenlétét az üzemanyagban.

Fenntartható repülőgép-üzemanyag – új irány a légi közlekedésben

A Mol csoport nem állt meg a dízel üzemanyagnál – párhuzamosan sikeresen tesztelte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártását is. A co-processing technológia segítségével a hagyományos kerozin alapanyagát részben finomított étolajjal együtt dolgozták fel, így csökkentve a fosszilis eredetű kerozin arányát a végtermékben.

A teszt eredményei azt mutatták, hogy a pozsonyi finomító infrastruktúrája képes a fenntartható repülőgép-üzemanyag előállítására is. Ez különösen fontos lépés, mivel világszerte még mindig kevés finomító képes SAF gyártására. A Mol csoport ezzel az innovációval az elsők között van, akik teljesítik a szigorú minőségi előírásokat ezen a területen.

A SAF előállítása kulcsfontosságú az Európai Unió környezetvédelmi célkitűzéseinek elérésében. Az EU előírásai szerint 2024-től a repülőgép-üzemanyagok legalább 2%-ának fenntarthatónak kell lennie. Ez az arány 2030-ra 6%-ra, 2035-re 20%-ra, míg 2050-re már 70%-ra emelkedik majd. A Mol csoport mostani fejlesztése hozzájárulhat ahhoz, hogy a légi közlekedés csökkentse szén-dioxid-kibocsátását, és közelebb kerüljön a klímasemlegességi célok eléréséhez.

A „Shape Tomorrow" stratégia jegyében

A Mol alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos fejlesztései a vállalat hosszú távú „Shape Tomorrow" stratégiájának részei, amely a fenntartható energiatermelésre és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére helyezi a hangsúlyt. A cél nem csupán az, hogy a Mol megfeleljen az uniós előírásoknak, hanem az is, hogy aktívan hozzájáruljon a környezetbarát közlekedési megoldások elterjedéséhez.

A HVO és SAF termékek minőségét a független Isotoptech Zrt. szaklaboratóriuma hitelesítette radioizotópos elemzéssel, így garantált a termékek megbízhatósága és környezetbarát jellege.

Úttörő szerep a fenntartható üzemanyagok piacán

A Mol csoport fejlesztéseivel nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi piacokon is úttörő szerepet vállal a fenntartható üzemanyagok gyártásában. A hidrogénezett növényi olajat tartalmazó dízel és a fenntartható repülőgép-üzemanyag előállításával a vállalat egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy hosszú távon is csökkentse ökológiai lábnyomát, miközben hozzájárul a közlekedési szektor zöldebb jövőjéhez.

Ezek az új fejlesztések nemcsak a környezetvédelem szempontjából jelentősek, hanem a Mol versenyképességét is erősítik egy olyan piacon, ahol egyre nagyobb a kereslet a fenntartható energiamegoldások iránt.

Indexkép: