Az utóbbi időszakban komoly visszhangot váltott ki az a vélekedés, miszerint Győr városa kiürült, és a fogyasztók inkább Szlovákiában költik el a pénzüket. A kérdés megosztja a kereskedőket, a vásárlókat és az üzletláncokat is – a valóság árnyaltabb, mint ahogy azt néhány sajtóorgánum állította.


A CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója, Fodor Attila a Kisalföld megkeresésére cáfolta, hogy Győr térségében visszaesett volna a forgalom. Elmondása szerint franchise partnereik semmilyen csökkenést nem érzékeltek.

Ezzel szemben a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője, Maczelka Márk már más képet festett. Azt nyilatkozta, hogy országosan ugyan nőtt a vásárlószám, Győrben azonban csökkenés tapasztalható. A SPAR elnök-ügyvezetője, Heiszler Gabriella korábban nyilvánosan úgy fogalmazott: „Győr kereskedelmi szempontból kiürült”, amit az árrésstop és a határ túloldalán elérhető kedvezőbb árak okozhatnak.

A Kisalföld közvélemény-kutatása alapján a lakosság is megosztott: sokan valóban rendszeresen átjárnak vásárolni Szlovákiába, főként akciós termékek miatt. Sör, kávé, mosópor és klasszikus szlovák édességek, például a Horalky, különösen keresettek a magyar vásárlók körében. A mobilalkalmazásokon keresztül figyelik a kedvezményeket, és ezek alapján tervezik bevásárlásaikat.


Egy nagymegyeri áruház dolgozója elmondta, hogy a magyarországi vevők jelentős számban jelen vannak az üzletükben. Egyes vásárlók tízezreket spórolnak havonta, míg mások úgy vélik, hogy nem éri meg az utazást a határ túloldalára.

A győri kereskedelmi helyzetet tehát nem lehet fekete-fehéren értelmezni. Míg egyes üzletláncok visszaesést tapasztalnak, mások nem érzékelnek különösebb forgalomcsökkenést. Az viszont egyértelmű, hogy a vásárlói magatartás változik, és egyre nagyobb szerepet játszik az árérzékenység és a digitális eszközök használata a fogyasztási szokások alakulásában.

Indexkép: Pixabay