Tótágast áll a spanyol olívaolaj piaca, az olajbogyó és a belőle készült olívaolaj olyan drága a hazájában, hogy egyes kiskereskedők már a szomszédos Portugáliából importálják az olcsóbb termékeket. A luxuscikké vált termés a gazdálkodók számára egyszerre lehetőség és kihívás – írja a vg.hu.

A spanyol konyha alapja

A világ legnagyobb termelője, Spanyolország nyújtja az egyik legjobb minőségű olajbogyót. Az utóbbi időszakban azonban a spanyol olívaolaj piaca teljesen felfordult: a zöld aranyra akkora a világkereslet, hogy a termelők egyre többet és többet exportálnak, aminek eredményeképpen a belföldre szánt termékek ára jelentősen megugrott.

Ez azért jelent gondot, mert az olajfák terméséből készült olívaolaj a spanyol konyha alapját képezi, így a fogyasztói ár megemelkedése a mindennapi életet is drágítja.

olívaolaj

Az olívaolaj árának megemelkedése a mindennapi életet is drágítja – fotó: pixabay.com

Hogyan hat az éghajlatváltozás?

A klímaváltozás eddig jelentősen nem befolyásolta a spanyol olajbogyó  termésmennyiségét, szerencsére nem kell attól tartani, hogy eltűnhet. Az olajfa ugyanis nagyon szívós növény, vannak, amelyek már több száz évesek. Átlagos körülmények közt egy olajfa 40 kilogramm bogyót terem és habár a növénynek nincs szüksége sok vízre, de szárazság idején megfelelő öntözéssel a terméshozam elvileg szinten tartható vagy növelhető.

A szüretelés technikája megviselheti a fákat, hiszen napjainkban már sok helyen ipari gépek rázzák le a bogyókat a fákról, ami ugyan egyszerű és gyors megoldás a gazdálkodóknak, viszont a növények károsodhatnak a meglehetősen durva módszertől.

olajfa

Az olajfa nagyon szívós növény – fotó: pixabay.com

A zöld arany piaca: nagy a kereslet, magasak az árak

Az idén és tavaly az időjárás nem igazán kedvezett az olajfáknak, így a kisebb terméshozam miatt az olajbogyó és az olívaolaj ára megugrottak. Ehhez hozzájárult a globális kereslet megnövekedése is, mert a profitmaximalizálás érdekében a spanyolok még a rivális termelő Olaszországnak is nagy mennyiségben szállítanak olajat.

"Az olaszok saját márkájuk alatt árulják a spanyol olajat, így sok fogyasztó azt hiszi, hogy az olaszok és nem a spanyolok a piacvezetők az olajbogyó-üzletágban. Ennek ellenére a spanyol mezőgazdászok nem akarják erősíteni a marketingjüket és értékesítési politikájukat "– mondta a DW-nek Antonio Canadilla, a Cooperativa San Sebastian-Aceites Umbrion szövetkezeti elnöke, hozzátéve, hogy ez az üzletpolitika feljebb korbácsolja a hazai árakat.

Problémát jelent az is, hogy a spanyol mezőgazdaság 80 százaléka elavult üzleti szerkezet szerint működik, és csak páran ellenőrzik az egész értékesítési láncot. Pedig azzal nem csak magasabb árrést, hanem versenyképesebb árakat is szabhatnának.

olívaolaj

Az áremelkedés miatt 38 százalékkal csökkent a fogyasztás – fotó: pixabay.com

Portugáliából származó olívaolajat kínálnak a spanyol üzletláncok

A terméskiesések és az olívapiac szerkezeti problémái az elmúlt két évben súlyosbították a spanyol inflációt, az addig mindennapi hozzávalónak számító olívaolaj pedig luxuscikké vált az országban. A Canadilla szövetkezet számítása szerint ennek eredményeként az olívaolaj spanyol fogyasztása az idén 38 százalékkal csökkent, míg a kormány csak 10 százalékos visszaesést jelzett.

A madridi San Pablo CEU egyetem közgazdásza, Rafael Pampillon szerint a spanyol piacon spekuláció is feljebb tornázhatta az olívaolaj árát – a zöld arany Franciaországban és Portugáliában lényegesen olcsóbb. A magas árak miatt egyes Spanyolországban működő élelmiszerláncok növelték az olcsóbb importot, elsősorban Portugáliából.

A Nemzetközi Valutaalap adatai szerint az olívaolaj világpiaci ára 2022-ben meredek emelkedésbe kezdett, az elmúlt egy évben pedig a duplájára drágult.