Az 56 éves gépről készült fotográfiákat nemrég megosztotta egy MTZ-s FB-csoportban, ahol rengeteg elismerést és dicséretet zsebelhetett be, ami a képeket látva – ismerjük el – nem is csoda.
A férfi elmondta: ötven hektáron gazdálkodnak, de nem a mezőgazdaság a fő profiljuk. Feléjük nem a legjobbak a talajadottságok, jellemzően homoktalajon kell termelni, ami az elmúlt évek aszályos időjárás tükrében bizony, nem egyszerű. Vannak nyugati gépeik is, az MTZ-t a könnyebb munkákhoz vásárolta.
Forrás: Szászi László
– Elég rossz állapotban került hozzám, több gazda kezén átment már, kereskedők által "dobált" gép volt – bocsátotta előre Szászi László. – Nyáron vásároltam és baráti segítséggel viszonylag hamar sikerült rendbe tennünk. Még nem 100 százalékos, főleg a fülkével vannak problémák, de már sokkal jobb állapotban van, mint volt. Bele lehetett volna merülni még jobban is. Amikor megvettem, az volt a szempont, hogy a motorja legyen jó, a többit megoldjuk. Egyébként sokkal jobban megújult, mint azt első körben terveztük.
Forrás: Szászi László
Szászi Lászlótól azt is megtudtuk: a fülkét nem vették le róla, de a motort széthúzták, a gépet kiüvegezték, a karosszériát ahol kellett, kilakatolták. A gazda szerint meg lehetett volna próbálni a homokszórást is, de attól tartott, hogy a néhol elvékonyodott lemezből úgy már nem sok minden marad.
Forrás: Szászi László
– A gyenge pontjait amennyire lehetett, kijavítottuk, úgy lett alaposan áttisztítva és alapozva, majd autófestékkel lefestve, a munkálatokban a baráti kör segített – árulta el, hozzátéve: gépe egy belső bukócsöves, NDK-s exportra gyártott traktor. – Van pár jószágom, a legelőjük, illetve kaszáló karbantartására fogom használni a gépet, nem akarnám nagyon terhelni.
1971-től egy munkabiztonsági rendelet-változás miatt az MTZ-50 traktorokat biztonsági borulásvédő kerettel kellett felszerelni, az új traktorok csak így állhattak forgalomba. Ezeket az 51 milliméter átmérőjű acélcsőből készült, BVK jelzésű kereteket a bonyhádi és szekszárdi Mezőgép Vállalatok gyártották.
Forrás: Szászi László
E követelménynek a gyártó is eleget tett a vezetőfülkébe épített biztonsági borulásvédő csőkerettel, ezzel a felszereltséggel exportálták a traktorokat az NDK-ba.
A nyírségi gazdálkodó azt is elmondta: szeretné, ha a megszépült MTZ még sokáig szolgálná a családi gazdaságot. Érdekességként azt is megemlítette: a traktor Magyarországon még soha nem volt forgalomba helyezve, most készülnek az első műszaki vizsgájára. Szászi László szerint ez valószínűleg úgy fordulhatott elő, hogy az MTZ végig tanyákon dolgozhatott.
Indexkép: Szászi László