A New Holland T6.180 traktor földgázzal (CNG) vagy tisztított biogázzal (BioCNG) üzemel. A 175 lóerős traktor jelenleg a legerősebb sorozatgyártású traktor, mely belsőégésű motorral, de nem gázolajjal üzemel. Egy gázfeltöltéssel az üzemidő 4,5 és 7 óra között van. Sokakat izgat a kérdés: megéri-e befektetni a merőben újszerű technológiába? Nos, az agrarheute kiszámolta.
Mint az cikkükben olvasható: metángáz különböző forrásokból származhat. Hagyományosan földgázból nyerik, vagy olyan alternatív, fenntartható nyersanyagokból, melyeket egy biogázüzemben dolgoznak fel. Lehetséges megoldás a nagy állattenyésztő telepeken, hogy a szükséges gázt saját üzemben állítják elő, azonban ez nem annyira egyszerű, mint ahogy hangzik, sőt. Ugyanis nem lehet csak úgy csatlakoztatni egy töltőállomást a biogázüzemhez és tankolni a járműveket. Ahhoz, hogy a biogázból BioCNG (a CNG rövidítés Compressed Natural Gas, azaz tömörített földgáz) legyen, ami a traktor tankjába kerülhet, különböző feldolgozó létesítményeken kell átmennie.
A New Holland T6.180 Methane Németországban körülbelül 34.000 euróval drágább a dízel verziónál, azonban a Német Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Minisztérium (BMLE) akár 20%-os támogatást is nyújt a CNG-hajtású traktorok vételárához – forrás: New Holland
A biogáz átlagosan 50-60 százalék metánt tartalmaz. A tankoláshoz és a gázvezetékbe történő betápláláshoz azonban 95 százalékos metántartalom szükséges. Ehhez feldolgozóüzemekre van szükség. Ezek nem olcsók, egy töltőállomással együtt körülbelül 300.000-500.000 euróba kerülnek. A következő lépésben a tisztított biometánt 250 bar nyomáson kell sűríteni. Ehhez kompresszorok szükségesek. Szóval, egyszerűbb valamelyik nagy forgalmazó töltőállomásán tankolni, Németországban például több mint 800 CNG töltőállomás található. Ezeknek több mint 80 százalékánál elérhető a BioCNG üzemanyag is.
Egy metángázzal hajtott traktor rendkívül gazdaságos lehet, figyelembe véve az alábbi tényezőket:
- Üzemanyagköltség-megtakarítás: a metángázt használó traktor jelentős üzemanyagköltséget takaríthat meg a dízeltraktorokhoz képest. Ha egy dízeltraktor évente 15.000 liter dízelt fogyaszt 2 euró/liter áron, ez 30.000 euró üzemanyagköltséget jelent. Ezzel szemben az ugyanennyi energiát nyújtó 11.500 kg BioCNG ára körülbelül 1 euró/kg, ami csupán 11.500 euróba kerül. Ennek eredményeképpen a metángázt használó traktor éves szinten körülbelül 18.500 eurót takaríthat meg az üzemanyagköltségeken.
- Működési órák és hatótávolság: a metángázzal hajtott traktor legfeljebb 47 kg CNG-t (tömörített földgáz) tud tankolni, ami nagyjából 61 liter dízelnek felel meg. Ez körülbelül 4,5-5 órányi nehéz munkához elegendő.
- Beszerzési költségek és támogatások: a New Holland T6.180 Methane Németországban körülbelül 34.000 euróval drágább a dízel verziónál, azonban a Német Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Minisztérium (BMLE) akár 20%-os támogatást is nyújt a CNG-hajtású traktorok vételárához. Ez a konkrét esetben mintegy 39.000 eurót jelent, ami közel kiegyenlíti az árkülönbséget.
Összességében az alacsonyabb üzemanyagköltségek, a támogatások és az adózási előnyök fontos tényezők lehetnek a metángázt használó traktorba való befektetés szempontjából, különösen azok számára, akik a fenntarthatóságra és költséghatékonyságra helyezik a hangsúlyt mezőgazdasági tevékenységük során.
Forrás: agrarheute