Számos területen életszerűbbé válhatnak a gyalogosokra vonatkozó szabályok. Változtatnának például a gyalogosátkelők használatának előírásain, illetve azon, hogy a járművezetőknek mikor kell, és mikor nem kell megállniuk a zebrák közelében. A jövőben nemcsak az átkelés közben járna elsőbbség a gyalogosoknak, de az átkelési szándékuk esetén is.
Azonban a kétszer háromsávos és a hasonlóan széles utakon ezt csak akkor írnák elő, ha a gyalogos már a velük szomszédos sávban jár, a távolban lévők előtt tovább hajthatnának.
Kerékpárosok
Fokozatosan kötelezővé tennék a kerékpáros-bukósisak használatát, amely egyelőre csak ajánlott. A szabály kezdetben a 14 éves, illetve náluk fiatalabb kerékpárosok számára írná elő a bukósisak-viselést.
A két- vagy többkerekű típusokra, bringóhintók, illetve riksákra – amelyek szélesebbek egy méternél, tömegük pedig meghaladja a 35 kilót – különleges kerékpárok címszóval írnának új szabályokat. A hagyományos kerékpárok közé sorolnák az elektromos rásegítéses bicikliket is, ha azoknál az emberi erőt legfeljebb 1000 watt teljesítményű motor támogatja, illetve a legnagyobb sebessége maximum 25 km/óra lehet.
Változás jöhet abban is, hogy a forgalmi okból álló, vagy a kerékpárosnál (20 km/óránál) lassabban haladó járművek, vagy kocsisor mellett jobbról, forgalmi zónában, ha ehhez kellő hely áll rendelkezésre, legfeljebb szintén 20-as tempóban az útkereszteződésig gurulhatnának előre a bringások, vagy óvatosan az úttest jobb szélére besorolt járműig.
A jövőben nemcsak az átkelés közben járna elsőbbség a gyalogosoknak, de az átkelési szándékuk esetén is – forrás: Pixabay
Ha pedig be is hajtanának a kereszteződésbe, akkor álló jármű mellett csak megállás után, mozgó jármű mellett pedig nála nagyobb sebességgel mehetnének el, ha meggyőződtek az áthaladás veszélytelenségéről.
Újdonság lenne a kerékpáros átkelő fogalma, ezeken a helyeken a kerékpárosoknak lesz elsőbbségük. Itt kell átkelniük majd a gyalogosoknak is, ha eleve a kerékpárúton sétáltak. Az átkelés veszélytelenségéről minden esetben meg kell majd győződniük és a bringások nem mehetnek majd gyorsabban 10 km/óra sebességnél.
Az elképzelések szerint azt is engednék, hogy a kerékpárosok leszállás nélkül tekerjenek át a zebrán, ha egyébként is a járdán közlekedtek, de nekik ezután sem lesz elsőbbségük a gyalogos-átkelőkön, ezeken a helyeken pedig maximum 4 km/órával, vagyis az átlagos sétatempóban mehetnének majd. Engednék továbbá, hogy a kerékpárosok akár szemből is behajtsanak az egyirányú utcákba ott, ahol 30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben – most csak a külön táblával jelzett szakaszokon tehetik ezt meg.
Viszont a menetiránnyal ellentétesen közlekedő bringásoknak a jobbról és balról érkező járművek számára is elsőbbséget kellene adniuk, kivéve, ha kerékpársávon vagy buszsávon közlekednek.
Ha a tervek megvalósulnak, ki kell majd világítani a kerékpárt jó látási viszonyok esetén, nappal is, ha az illető nem kerékpárúton teker.
E-rollerek
A kisebb teljesítményű elektromos rollerekre alapvetően a kerékpáros szabályok vonatkozhatnak a jövőben, így használatukhoz ezután sem kell majd jogosítvány, vagy kötelező biztosítás, illetve védőfelszerelés. Ezeket az e-rollereket 12 évnél idősebbek vezethetnék ott, ahol egyébként kerékpározni is szabad, főútvonalra pedig csak akkor hajthatnának ki, ha van kerékpáros felfestés, ezeken a helyeken viszont kötelező lenne a védőfelszerelés használata is.
Az erősebb elektromos rollerek zöme a segédmotor-kategóriába tartozna, vagyis a már kötelező biztosítás mellett előírnák a bukósisak használatát is. Ezek nem hajthatnának fel gyalog- és kerékpárútra, járdára és kerékpársávra, lakott területen kívül pedig szintén nem mehetnének a kerékpárúton.
Segway és társai
A nehezebben besorolható önegyensúlyozó járműveket jelenleg nem tekintik közlekedési eszköznek a KRESZ készítői. Ez egyúttal azt is jelentené, hogy az úttesten sehol nem lehetne őket használni, máshol pedig szintén nagyon szigorú feltételek közt, a megtűrt kategóriában tartanák őket számon és a gyalogos közlekedés szabályait tekintenék irányadónak velük kapcsolatban.
Forrás: Infostart.hu