A felháborodás oka az, hogy a dömpingértékesítéssel több száz kisüzem létét veszélyeztetik, ez pedig végül az import drágulásához vezet – sajnos, hazánkban is.
A Németországi Sörgyártók Szövetsége arra figyelmeztet: a kiskereskedelmi vállalatok tisztességtelenül visszaélnek piaci erejükkel, mert mesterségesen lenyomott dömpingárakon értékesítik a dobozos söröket, ez pedig egyre több helyi gyártót ellehetetlenít. Ha viszont tömegesen csődbe mennek a német sörfőzdék, az idővel áremelkedésekhez vezet, nemcsak a sör hazájában, hanem az exportpiacokon, például Magyarországon is.
Az inflációs válság ellenére Németországban nagyon alacsony a sör fogyasztói ára, amit a kiskereskedők határoznak meg, nem a sörfőzdék.
"Évek óta kritizáljuk azt a pusztító árháborút, amelyet az áruházláncok vívnak az egész élelmiszeripar rovására, eltaposva a hagyományos értékeket" – jelentette ki a sörgyártók szövetsége. Holger Eichele elnök szerint senki sem érti, hogy lehet olcsóbb a szupermarketben egy kiváló alapanyagokból főzött német kézműves sör, mint egy egyszerű üdítő.
Németországban évek óta csökken az egy főre jutó sörfogyasztás: míg a hetvenes években még több mint 140 liter fogyott fejenként, 2023-ra az éves fogyasztás 88 literre esett vissza – forrás: Pixabay
Hiszen a tartósan magas termelési költségek egyre több gondot okoznak kisebb és nagyobb gyártóknak egyaránt, amelyek mostanra a tönk szélére jutottak a német gazdasági visszaesés miatt.
Az aggasztó kilátások miatt folyamatosak a cégbezárások, mert a termelők az emelkedő költségeknek csak kis részét tudják áthárítani az élelmiszerkereskedelemre, így a vásárlókra, mert piaci hátrányban vannak a láncokhoz képest. Ezért a főzdék most összefognak a kereskedőkkel szemben, hogy újra jelentősen növelni tudják termékeik anyagi és erkölcsi/piaci megbecsülését. A nyári futball Európa-bajnokság sem futtatta fel a várakozások szerint a forgalmat, sem otthon, sem az exportban.
Németország tradicionálisan a sörivók országa: 1500 sörfőzdével, közel nyolcezer márkával, egyedülálló fajtákkal rendelkeznek, miközben évek óta csökken az egy főre jutó sörfogyasztás: míg a hetvenes években még több mint 140 liter fogyott fejenként, 2023-ra az éves fogyasztás 88 literre esett vissza Németországban. A Westdeutsche Allgemeine Zeitung szerint ennek fő okai a társadalom öregedése, az italpiac növekvő sokszínűsége és az általános egészségügyi trendek.
Az alkoholmentes sörök viszont rekordmennyiségben fogynak a németeknél, a teljes piaci részesedés nyolc százalékát teszik ki, ami jelentős fogyasztói trendváltásra utal.
Magyarországon 70 kisüzemi sörfőzde működik, melyek ugyancsak nehéz időszakon vannak túl és az idei év sem kecsegtet jó kilátásokkal. Ahhoz, hogy javuljon a hazai piaci helyzet, a vállalkozások adminisztratív és pénzügyi terheinek csökkentésére lenne szükség. Továbbá az is kellene, hogy betartassák a kereskedelmi törvény 2020-as módosítását, amely szerint azokon a vendéglátóhelyeken, amelyek a nagy gyárakkal állnak szerződésben, a csapolt söröknek legalább 20 százaléka kisüzemi sör kellene legyen.
Forrás: Economx