Lezárult az első beadási szakasz a Feldolgozó üzemek fejlesztésének támogatása (KAP-RD04A-RD04B-1-24) és pályázatban! Mindenki nagyon várta ezt az élelmiszeripari támogatást, ugyanis mérettől függetlenül kisebb-nagyobb vállalkozások is pályázhatnak! Így az első beadási kör után sok új információt és buktatót tudtunk meg, amelyekre érdemes mindenkinek készülni, aki a további szakaszokban pályázni tervez. Cikkünkben a Gordius Solutions Tender Kft. pályázati szakértője, Miklovicz Péter, kifejti milyen nehézségekre kell figyelni és hogyan lehet garantáltan támogatáshoz jutni!
Eddig sem volt könnyű dolgunk az ÉLIP pályázatokkal, nem pályázhat akárki!
A feldolgozó üzemek esetében vékony a határ, hogy ki számít termelőnek és ki feldolgozó. Természetesen jogosultság szempontjából elsődlegesen a TEÁOR számot vizsgálja a kiíró, azonban a gazdaság egészéhez is tartoznak értékelési szempontok és jogosultsági kritériumok, amelyeknek szükséges megfelelni. Amennyiben a pályázó akár csak egyetlen jogosultsági szempontnak nem felel meg, akkor sajnos nem tud pályázni. Ezeket átnézni felettébb bonyolult, és könnyű már a legelején hibázni abban, hogy a pályázó esetleg azt hiszi tud pályázni, elkészíti a bonyolult támogatási kérelmet és beszerzi az összes szükséges dokumentumot- miközben később kiderül, hogy már eredetileg sem volt jogosult a pályázatra, így minden hiába.
Az új ÉLIP pályázat első szakaszának tapasztalatai kiemelten fontosak – Fotó: Shutterstock
Melyek a legkeresettebb támogatható tevékenységek? Mire pályáztak a leggyakrabban eddig?
A legtöbben eszközbeszerzésre pályáztak, de sok projekt részét képezte a megújuló energiát termelő berendezés beszerzése, ezen belül is leginkább a napelemes rendszerek. Ennek egyik oka az, hogy többletpontot lehet szerezni, ami a pályázat elbírálásakor sokat számít. Másrészt egyre elterjedtebb az üzemekben, hogy a szükséges energiát megújuló forrásból biztosítsák, tehát még mindig nagyon népszerűek a megújuló energiára vonatkozó pályázatok.
Fontos, hogy semmiképp nem érdemes egyedül nekiállni a beadás folyamatának!
A beadási felület és a felhívás részletei is sokkal bonyolultabbak, mint amire előzetesen számítani lehetett. A folyamat úgy néz ki, hogy rengeteg adatot kell rögzíteni a benyújtási felületen, és nem látható egyben a teljes beadási felület, gyakran attól függően jelennek meg újabb kitöltendő mezők, hogy milyen válaszokat adunk meg egy-egy kérdésnél. Az is előfordul, hogy bizonyos kérdések nem kötelezően kitöltendők, azonban ha más kérdéseknél már beírtunk egy választ, akkor kötelezően kitöltendővé válik. Illetve további nehézség, hogy a felület nagyon kötött, ha nem a megfelelő sorrendben töltjük ki a kérdéseket, akkor nem lesz teljeskörű a pályázati anyag, lemaradhatnak csatolandó mellékletek is, tehát biztosan nem jut támogatáshoz a pályázó.
Szakmai csapatunk 7800 nyertes pályázattal és több, mint 10 év tapasztalattal a háta mögött dolgozik az ÉLIP pályázatokon, és így is legalább 5-10 órába kerül csak az, hogy rögzítsék a felületen a már elkészült pályázati anyagot! Ebben természetesen még nincs benne az előkészület és a támogatási kérelem összeállítása! A felület tehát nagyon bonyolult, nehezen kezelhető és lassú. Semmiképpen nem javasoljuk laikusoknak a pályázati anyag feltöltését! Szinte 99%-ban garantált, hogy szakértői segítség nélkül elmaradhat 1-1 kitöltendő mező vagy rossz válaszok kerülnek megadásra - és akkor még a nem várt meglepetésekről nem is beszéltünk, így ennél a pályázatnál mindenképp szükséges egy szakértő segítsége.
Miben rejlenek a legnagyobb nehézségek?
A legnagyobb problémát a megfelelő tervező és energetikus megtalálása, illetve az építészeti-műszaki tervdokumentáció beszerzése jelenti. Általánosságban elmondható, hogy az előkészületi feladatok közül ez veszi el a legtöbb időt. Ezeket a folyamatokat hónapokkal korábban el kell indítani, mert a szakemberek nagyon túlterheltek, és alapvetően is sok időt vesz igénybe a szükséges dokumentumok elkészítése. Építészeti-műszaki tervdokumentáció nélkül azonban nem lehet benyújtani a pályázatot, enélkül azonnal elutasítják azt. Sajnos már a napelem telepítése is építésnek minősül a KAP keretében megjelent pályázatoknál, tehát ehhez is szükséges az építészeti-műszaki tervdokumentáció.
Eddig legtöbben eszközbeszerzésre pályáztak, de sok projekt részét képezte a megújuló energiát termelő berendezés beszerzése, ezen belül is leginkább a napelemes rendszerek – Fotó: Shutterstock
A másik kiemelten nagy nehézség, a korábbiakkal ellentétben már nem fogadható el, hogy csak egyetlen árajánlatot nyújtsunk be, akkor sem, ha az adott gép, eszköz kizárólag egy forgalmazótól szerezhető be. Ilyen esetekben is szükséges 3 db árajánlat csatolása hasonló paraméterekkel rendelkező másik gépekről, eszközökről. Ez sajnos nagyon sok nehézséget okozott az első beadási kör pályázóinak, nehéz volt akár még csak hasonló gépet is találni. Ráadásul a KAP előírásokban szigorú elvárások vonatkoznak az árajánlatok tartalmi és formai követelményeire, amelyeket nagyon sok cég nem hajlandó teljesíteni, tehát az általuk kiadott ajánlatok nem használhatóak fel pályázatokhoz. Ez sokszor azt eredményezte, hogy a már eleve nehezen fellelhető gép, eszköz esetében újra bele kellett fogni a keresésbe, ugyanis az árajánlat nem felelt meg a pályázat formai és tartalmi követelményeinek.
Az igazán jó pályázatíró cégek ebben is tudnak segíteni, a Gordiusnál felkutatjuk a minden tekintetben megfelelő ajánlatokat, és partnerhálózatunknak köszönhetően számíthatsz ránk a kiváló minőségű termékek beszerzésében, és a minőségi kivitelezésben is.
|
A támogatási intenzitás kiszámítására idén sokkal jobban oda kell figyelni!
Korábban sokkal egyszerűbb volt a támogatás intenzitás kiszámítása, ugyanis példának okáért meg volt határozva, hogy a támogatási intenzitás 50%, a fiatal gazdáknak pedig 60%, így lehetett tudni, hogy minden költség esetében finanszírozzák az 50%-ot.
Most azonban ez teljesen máshogy működik, szinte minden elszámolható költséghez más támogatási intenzitás tartozik, tehát az intenzitás végső soron főleg attól függ, hogy a pályázó milyen tevékenységekre igényli a támogatást. Emellett természetesen vanak további egyéb bonyolult tényezők is. Tehát összességében nem mindegy, hogy milyen jogcímen és mire igénylünk támogatást, mert akár az is előfordulhat, hogy minden egyes tevékenységnek más lesz intenzitása, 50-70% között. A támogatási kérelem összeállítása alatt derül ki, hogyan oszlik el a támogatás összege és mekkora támogatásban részesül a pályázónak. Erre nagyon oda kell figyelni, mert ezen a ponton is sok esetben elutasíthatják a pályázatot, főleg ha hiányoznak kötelező mellékletek, árajánlatok.
Mi a helyzet a következő szakaszokkal?
A KAP pályázatok esetében egyelőre nem rendelkezünk olyan statisztikával, mint például a Széchenyi Plusz pályázatok esetében. Tehát egyelőre nem lehet tudni, hogy hány pályázat érkezett be és mekkora a forrásigény. Azt biztosan tudjuk, hogy a második beadási szakasz már megnyílt augusztus 27-én, ennek keretében szeptember 9-ig lehet benyújtani a támogatási kérelmeket. A korábbi ciklus tapasztalatai alapján várható, hogy lesz tavaszi beadási szakasz is, a jelenlegi hivatalos állásfoglalások szerint is ez lenne a cél, viszont a tavaszi ciklusra is el kell kezdeni a felkészülést legfeljebb ősz elején! Tehát aki pályázni szeretne a 2025. márciusi szakaszban, annak érdemes már most, időben elkezdeni a szükséges előkészületeket.
Aki még szeretne pályázni, annak már nincs sok ideje!
Az idei KAP keretében megjelenő támogatások már úgy kerültek kiírásra, hogy előzetes felkészülés nélkül szinte lehetetlen nyerni, azonban a jól előkészített pályázatok hamar átfutnak majd az értékelési szakaszon és gyorsan meg is kapják a megítélt támogatást.
A felkészülési folyamat bonyolultsága egyértelmű, laikusként viszont nem könnyű felmérni, hogy az adott projekt esetében mennyi felkészülési időre lesz szükség, ezért már a legelső pillanatban érdemes szakértő segítségét kérni, aki pontosan jól tudja majd az adott projektekhez szükséges előkészületi teendőket. Az biztos, hogy azok, akik nem rendelkeznek a szükséges dokumentumokkal a beadási dátum kezdete előtt, sajnos nem fognak tudni pályázni. Tehát érdemes minél hamarabb kiválasztani az ajánlottan több, mint 10 év tapasztalattal rendelkező pályázati szakértőt, aki alaposan és megfelelően tölti majd fel a pályázatot, átlátja a teljes folyamatot és koordinálja a felkészülést, a támogatás lehívását, a pályázat utógondozását és a projektmenedzsmentet is.