G. Fehér Marianna – vagy ahogy mindenki ismeri, Marina – nagyon komoly zeneművészeti tanulmányokat folytatott, így indult el a nagybetűs ÉLETBE, idén pedig már hatodik éve az AGROTEC Magyarország Kft., az IKR Agrár Kft. és az AGRI CS Magyarország Kft. marketingvezetője. Három cég, köztük a CASE IH és a NEW HOLLAND traktorok és kombájnok magyarországi forgalmazója marketingtevékenységének irányítása, összehangolása és ahol lehetséges, ott a szinergiák kihasználása nagyon komoly felkészültséget és tapasztalatot igényel.
G. Fehér Marianna – Ha nem rakod hozzá azt a pluszt, ami csak te vagy, akkor valójában semmit sem tettél
Marianna évek óta bizonyítja, hogy a kihívásoktól nem ijed meg, eredményesen végzi feladatát. Alapos, precíz és maximalista – mindez részben abban az időszakban gyökerezik, amikor még zenei pályára készült.
– Kislányként kezdtem zongorázni tanulni, s ezt elég sokáig, meglehetősen magas szinten űztem – idézte fel a kezdeteket. – A hangszerrel szembeni tisztelet, alázat és maga a zeneművészet megköveteli a tökéletességre törekvést és a hibátlan játékot – nagy hibákat nem is szabad elkövetni a fellépések vagy vizsgák közben, ez alap, de maga a szituáció megtanít arra is, hogy az apróbb hibákat hogyan kezeld úgy, hogy abból a közönség lehetőleg semmit ne érzékeljen. Mindez például rendkívül fontos a marketingben. Édesanyám zongoratanárnő és az ő példáját látva gondolkodtam el azon, hogy meddig juthatok el, mit érhetek el azon a pályán. Rájöttem: ahhoz, hogy az ember a zenei pályán befusson, a zene kell legyen az élete – s habár nagyon szerettem zongorázni, egyáltalán nem voltam arról meggyőződve, hogy én éjjel-nappal ezzel szeretnék foglalkozni vagy tudnám csinálni. Márpedig a híres, jó nevű művészek élete erről szól: gyakorlás reggeltől estig, csak így jönnek az eredmények. Az életemet egy Alföldi Róberttől kölcsönzött idézet alapjaiban meghatározza, melynek az a lényege, hogy ha nem rakod hozzá azt a pluszt, ami csak te vagy, akkor valójában semmit sem tettél: „Ha elvégzem azt, ami a dolgom, az a nulla." Elérni valamit, fejlődni csak úgy tudsz, ha a sikerért kőkeményen megdolgozol. Én nem bírok, soha nem is bírtam úgy élni, hogy csak a szükséges minimumot teljesítem.
Kislányként kezdett zongorázni, amit elég sokáig magas szinten űzött – forrás: G. Fehér Marianna
Marianna reáltárgyakból is jó volt, különösen matematikából, s amikor végleg eldöntötte, hogy a zeneművészeti karriert a háta mögött hagyja, olyan alternatívát keresett, ahol a matematika iránti affinitását kamatoztathatta. Bár a gimnázium után felvették az ELTÉ-re, programtervező matematika szakra, végül a Külkereskedelmi Főiskola nemzetközi marketing és teljes körű minőségirányítása szakjára ment. Ez azért is volt szimpatikusabb számára, mert a magyaron kívül az oroszt beszéli anyanyelvi szinten (lévén a Krím-félszigeti Kercsben született, gyermekként pedig Kazahsztánban élt), s a "külkeren" hagyományosan erős volt az angol nyelvoktatás is. (A magyar a tanult nyelve, de ez egyáltalán nem vehető észre sem a beszédben, sem írásban. Hatalmas tudás van a fejében, rendkívül választékosan fogalmaz, a helyesírása pedig kitűnő.) Egyébként orosz nyelvtudásának a Külügyminisztérium protokoll osztályán – ahol a gyakorlatát töltötte, illetve később, immár diplomásként több alkalommal visszahívták – is hasznát vette, többször segített tolmácsolni a volt Szovjetunió területéről érkezett delegációk, diplomáciai küldöttségek magyarországi látogatása során. Itt aztán végképp nem lehetett hibázni, egy-egy rosszul használt szóból hamar kerekedhet félreértés, ne adj' isten diplomáciai botrány.
Édesanyjával, Fehér Terézzel – forrás: G. Fehér Marianna
Miután megszerezte a diplomát, a gyümölcslégyártással foglalkozó Rauch Magyarország Kft.-nél, az exportosztályon helyezkedett el, export- és marketing asszisztensként, az orosz nyelvet használó országok-beli üzleti partnerekkel kellett tartania a kapcsolatot. A feléjük irányuló export kapcsán nagyon aprólékos, precíz munkát vártak el tőle, hiszen a cirill betűk világában például egészen másként néz ki egy csomagolás, de akár egy márkanév is. Majd a Fellowes Hungary Kft. következett, a cég profilja irodatechnikai jellegű, iratmegsemmisítőket, lamináló berendezéseket, kötészeti és vágó eszközöket forgalmaz, ez volt az első lépés a technika és a gépek világába. Árajánlatok, üzleti-pénzügyi előrejelzések készítése, cash-flow vezetése volt a feladata egyebek közt, ezek szintén felelősségteljes odafordulást követeltek tőle. Forgalmaztak légtisztító berendezéseket is – az ezekkel kapcsolatos üzleti és marketing feladatok Mariannához nagyon közel álltak, annál is inkább, mert ő maga is az allergia egyik szenvedő áldozata; így tökéletesen átérezte, hogy mit jelenthet, ha egy helyiség levegője tökéletesen tiszta. Amúgy azzal jó, ha tisztában vagyunk, hogy bármilyen belső tér levegője ötször szennyezettebb lehet, mint mondjuk, az utcai levegő.
Marianna számára fontos a munkája és az, hogy amit vállal, azt a legtökéletesebben oldja meg – forrás: G. Fehér Marianna
Ennél a cégnél már egyértelműen az elért marketingsikerek és üzleti eredmények voltak munkája fokmérői. Az agrárvonalat még megelőzte a porszívó-, illetve takarító- és egyéb tisztítógépgyártással foglalkozó LUX International, ahol a cég globális marketingstratégiáját és -tevékenységét irányította. Egyre feljebb lépdelt a ranglétrán, melyen a következő fok a Pingvin Patika marketing-osztályvezetői posztja volt. Itt részt vett az ország első patikai appshopja létrehozásában, erre a legbüszkébb. Így érkezett el az agrárvonalhoz.
– Elég szerteágazó utat jártam be idáig, de én azt gondolom, hogy akkor jó igazán egy marketingszakember, ha képes minden, esetleg egymástól igen különböző szakterületen is megállni a helyét – jelentette ki G. Fehér Marianna. – Hiszen az ember munkahelye, tevékenységi területe nem mindig kívánságműsor, sőt általában nem az, minden helyzetben meg kell találni a kihívásokat, a megoldandó feladatokat. Én valójában az IKR Agrár Kft.-hez jelentkeztem annak idején egy álláshirdetésre, az azonban csak a felvételi beszélgetésen derült ki, hogy valójában nem csak egy cégről van szó, hanem rögtön háromról. De ez nem hozott zavarba, az az igazság, hogy elég kevés dologtól ijedek meg az életben.
Az AGROmashEXPO és Agrárgépshow-n 2020-ban – forrás: G. Fehér Marianna
– Szeretem a kihívásokat, s jobban érdekel a megoldásuk – akkor is tudtam, hogy egy hónap múlva már képben leszek az egésszel – folytatta. – Az első nagy feladatom a cégek megjelenésének kitalálása, összeállítása volt a 2020-as AGROmashEXPO-n. Ez elég nagy kihívást jelentett. Aztán jött egy újabb, amit úgy hívtak: covid. Mindenki tartott a személyes kontaktoktól és tiltva is volt, így újszerű marketingmegoldásokra volt szükség. Ekkor találtuk ki az Honfoglaló című online road show-t, mely során kiscsoportokban felkerestük a partnereinket, akikkel riportokat készítettem. Így lehetőség nyílt arra is, hogy személyesen megismerhessük egymást, ami azt gondolom, nagyon fontos és nem mellesleg még több ismeretet szereztem a mezőgazdaságról, gépekről, technológiákról. Nem állítom, hogy ezek a videós anyagok filmes, vagy médiaszakember-szemmel is szakmailag tökéletesre sikerültek, de jelen voltunk, ott voltunk a virtuális térben, nem tűntünk el se a partnerek, se a követők tekintete elől.
Kedvencei két yorkie kutyusa, itt éppen Lucsival – forrás: G. Fehér Marianna
Marianna arra is büszke az elmúlt évekből, hogy mindhárom cég jelentős bővülést ért el a social media vonatkozásában, rengeteg, többezer, vagy esetleg több tízezer új követést és kattintást generálva. Megszülettek az Instagram-oldalak, melyek új tartalmakkal teltek meg, csakúgy, mint a YouTube csatornák. S lendületet kaptak a weboldalak is, melyek közül a gépes cégek honlapjai napjaink trendjeinek megfelelően a közeli jövőben teljeskörűen megújulnak. Továbbá megszületett az IKR Agrár arculatváltása és webshopja is.
– Nagy örömöt jelentettek számomra az IKR Agrár, az AGROTEC Magyarország és az AGRI CS Magyarország közös megjelenései, gondolok itt az „aratásON!" című, tavaly elkészült videóra, melyben az aratási időszakban az utak megnövekedett mezőgazdasági gépforgalmára hívtuk a figyelmet. De említhetem a csapatok közös Jerusalema-táncát is – folytatta a szakember.
Érdekes kérdés, hogy érdemes-e reklámozni azt, ami amúgy is eladja magát? A szakember erre azt válaszolta: nem igaz a mondás, hogy jó bornak nem kell cégér. Igenis, tudatni kell a célközönséggel, hogy az – az egyszerűség kedvéért maradjunk ennél – a bor jó. Másként hogyan szereznének tudomást róla?! Még ha szájhagyomány útján is, az is egyfajta reklám, sőt régen, amikor még nem voltak nyomtatott újságok, magazinok, nem volt TV és social média sem, valójában ez volt A REKLÁM.
– Nézzük a CASE IH és a NEW HOLLAND gépeket. Tudjuk, hogy mind a 2 márka jó minőséget és jó ár-érték arányt képvisel a piacon. Ugyanakkor vannak köztük különbségek – fogalmazott. – És néha éppen ezek azok, amikre építeni lehet és kell is egy marketingkampány során. De nincs ez másként a műtrágyák, növényvédő szerek, mikrobiológiai készítmények és lombtrágyák esetében sem. Száz szónak is egy a vége: nem igaz, hogy a jó árunak nincs szüksége reklámra. Megjegyezném, hogy mindkét gépmárkánál vannak nagyon hűséges ügyfeleink is, akik csak és kizárólag annak a márkának a gépeit vásárolják. A márkahűség is nagymértékben segíti a reklámot és a marketinget. Azt is látjuk azonban, hogy egyre nehezebb egy márkából felépíteni egy adott gazdaság gépparkját a specifikáció és a birtokszerkezetek átalakulása miatt, terjednek a vegyes flották.
Nagyon szereti a felnőtt színezőket, melyek segítik a kikapcsolódásban – forrás: G. Fehér Marianna
Marina végül azt is elárulta: ma már csak ritkán ül le a zongorához, szabadidejében szívesebben sportol, úgy érzi, az kapcsolja ki teljesen a napi hajtás után. S még valami: a felnőtt színezés. Szeret olvasni, rengeteg hírt szemléz nap mint nap és sajnos, az idejébe a könyvek egyre kevésbé férnek bele – de azért nem adja fel, ahogy semmit sem...