A Future Farming elvitte a tesztelésen lévő prototípust "szülőföldjén", Bretagne-ban szántani, ami igazán komoly nyúzópróbának tekinthető.
A full elektromos nagytraktorról írtunk már korábban. A francia Seederal start-up célja egy közepes teljesítményű, 160 lóerős, 100%-ban elektromos traktor kifejlesztése olyan hatótávolsággal, amely lehetővé teszi az egész napos munkát. Ez lesz a vállalat első terméke és kialakítása minden bizonnyal eltér majd a jelenlegi prototípusétól, amely a JCB Fastrac 4000 sorozaton alapul.
A cég korábban közleményében azt közölte: 2024-ben már a szántóföldeken tesztelik a traktort. Ezt most megtette az említett hírportál is, a tapasztalatokról pedig videó készült.
Az kapásból megállapítható: a "villanytraktor" jól bírja a gyűrődést, könnyedén viszi az ötfejes váltva forgató ekét és rendkívül halk. Felmerül azonban néhány igen fontos kérdés, ami jól érzékelhetően izgatja a gazdákat – s ezeknek hangot is adnak a videó alatt.
Például azt firtatják, hogy a gép laza talajon szántott másfél órát, kíváncsiak lennének rá, hogy mire képes agyagon. Más szerint az akkumulátor 6 órás kapacitása a szántásnál nagyon kevés: a legtöbb gazdálkodónak, aki 160 lóerős traktort üzemeltet, 16 órára van szüksége megállás nélkül... – fogalmaz az egyik kommentelő.
Kollégája röpke számolást végzett, s végül arra jutott: "Ez egy költséges játék, a traktornak a névleges teljesítmény több mint 80% -ára van szüksége nagy igénybevétel esetén. 3 óra kemény szántáshoz legalább 300 kWh-s akkumulátorra lenne szükség. Ez nevetséges, a töltése a dízelhez képest több mint 200-szor hosszabb időt vesz igénybe és így tovább, az elektromos energia drágább és az akkumulátor élettartama sokkal alacsonyabb, mint egy dízelmotoré."
Szintén kritikus komment: "A tervezett üzemidőt a 60-as évek traktorai verik és ezeknek a traktoroknak a jó része még ma is működik."
Persze, van (igaz, nem sok) lelkes gazda is: "Ha valaha is veszek új traktort, természetesen akkumulátoros lesz. Mert jobb. Minden szempontból. Kérem, nyújtsanak valódi alternatívát a gazdáknak – ahogy a Tesla tette a személygépkocsival."
A kommentek sorát pedig egy igazán markáns megállapítás zárja:
"Igazi erőt az egész napos (18 óra ebédidő nélkül), mindennapos munkához csak a dízel ad. Az akkumulátortechnológiának még mindig jelentős fejlődésen kell átesnie, amíg komolyan lehet venni. Az energiasűrűségnek, az akkumulátor élettartamának és üzembiztonságának egyenértékűnek kell lennie a hagyományos traktorokéval ahhoz, hogy jobban elterjedjenek az ilyen gépek."
Indexkép: Seederal