Új év kezdődött. A legtöbb gazdálkodó számára ez csak egy naptári esemény, hiszen az őszi vetés már rég kisarjadt, s gondolatban már a tápanyag-utánpótlást és a tavaszi vetést tervezgeti.

Úgy tűnik, ilyenkor nem sok dolog van a növénytermesztő számára. Azonban ez az időszak a készülődés ideje. Most, hogy a földeken nem sok teendő akad, lehetőség nyílik arra, hogy a gépeket felkészítse a következő szezonokra. Régebbi időkben ilyenkor a kombájnok teljes szét- és összeszerelése, komplett feljavítása zajlott a nagy műhelyekben. Manapság ilyesmit nem nagyon láthatunk.

Ennek ellenére érdemes a traktorokat, kombájnokat átvizsgálni, és a feltárt hibákat, hiányosságokat kiküszöbölni, ezzel a lehető legkisebbre szorítva a műszaki akadályok által okozott állásidőt, megkönnyítve a szezonban a munkavégzést.

Ha már belefogtál az olvasásba, felsorolok néhány szempontot, amelyet szerintem érdemes figyelembe venni a traktorok téli felkészítésénél.

traktor

Hogy ne a szezonban kelljen az olajszivárgást megszüntetni – fotó: Fecsó Gábor

Azt javaslom, hogy először is nyitott szemmel, figyelmesen nézd körbe a gépet, nem látszik-e rögtön valami rendellenesség. Ha nem először teszed ezt, azonnal szembetűnhet egy alacsony nyomású abroncs, a gumi esetleges sérülése vagy olajszivárgás. Láthatod, ha valami „nem úgy áll", ahogy szokásos.

Ha már itt jársz, műszerrel is ellenőrizd az abroncsnyomást. Ne feledd, hogy a tárolásba vett gépnek a legjobb, ha fel van bakolva. Ha neked nem volt erre lehetőséged, akkor is érdemes az álló gépen a szokásosnál magasabb abroncsnyomást beállítani, hogy a gumik minél kevésbé szenvedjék meg a hosszú ideig tartó egy helyben tartózkodást.

Ha kívülről végignézed a gépet, biztosan feltűnik, ha a burkolatok hiányoznak vagy sérültek. Mellső hűtőrács például fontos alkatrésze a gépnek. Általában azért olyan sűrű szövésű, hogy megakadályozza a nagyobb szennyeződések eljutását a radiátorokig, ezzel is vigyázva a rendszer hatékonyságára.

A gép mellső hídjánál járva ellenőrizd a kormányösszekötő rudazat holtjátékát, a gömbfejek épségét. Közúti közlekedés során kiemelt fontossága van a biztonság szempontjából, és az automata kormányzás sem működik megfelelően, ha a rudazat „lóg". Ma már a legtöbb traktor hidraulikus kormányzással rendelkezik, tehát a kerék elfordításáról egy vagy több munkahenger gondoskodik. Alaposan vedd szemügyre ezeket is, a hozzá tartozó hidraulikatömlőkkel együtt. Bármilyen szivárgást vagy a tömlőkön repedezettséget tapasztalsz, mindenképp javítsd vagy javíttasd ki a hibát!

Közben bármilyen olajszivárgás nyomát látod a gép környékén, mindenképpen derítsd ki a helyét és az okát. Az ilyen jellegű hibák nem szoktak meggyógyulni, idővel egyre intenzívebb lesz a szivárgás, mígnem egyszer csak elkezd ömleni az olaj.

Most már vedd kezedbe a szerszámokat, és ellenőrizd az olajszintet a mellső hídban és a véglehajtásokban. Ne feledkezz meg a gyártó előírásainak megfelelően lecserélni a kenőanyagokat. Ha a gép csak néhány üzemórát dolgozik egy évben, akkor is célszerű lehet az olajcsere. Amikor leengeded a fáradt olajat, vizsgáld meg, hogy nem tartalmaz-e „gyanús" fémport vagy hasonló szemcsés anyagot.

Indítás előtt ellenőrizd a hidraulika és váltó olajszintjét. Habár ezt illik legalább hetente elvégezni munka közben is, azért ne hanyagold el, így nem érhet meglepetés. Előfordulhat, hogy nem emlékszel, mikor volt utoljára szervizelve a gép, s így nem tudni, hogy időszerű-e az olajcsere. Ezt a hiányosságot legkönnyebben úgy tudod kiküszöbölni, ha rendszeresen feljegyzed a géphez kapcsolódó munkálatokat. Ebben lesz segítségedre a Javítási napló, amit ide kattintva tudsz beszerezni.

gép

Az olajszivárgás itt-ott – fotó: Fecsó Gábor

A gép hátsó részéhez érve átvizsgálhatod az emelőszerkezet (hárompont) részeit. Megemelve „rángatva" állapítsd meg a kopás mértékét, szükség szerint időben gondoskodj a javításról vagy cseréről egyes alkatrészek tekintetében. Hidd el, sokkal kellemesebb ilyenkor kiküszöbölni a hibát, mint szezon közben a szántóföldön. Fordíts különös figyelmet a rögzítő elemekre (csapok, sasszegek, rugós biztosítók). Ellenőrizd a kihelyezett hidraulikacsatlakozók állapotát, a porvédők meglétét és megfelelő zárását. Itt is találhatsz hidraulikacsöveket, nézd meg, nincs-e rajtuk repedezés vagy szivárgás nyoma. Sajnos ezek az alkatrészek a leggondosabb karbantartás mellett is előbb-utóbb elöregszenek, tönkremennek. Nem tesz jót nekik a hideg, a meleg, a napsütés és a műtrágya. Cseréld ki addig, amíg nem okoznak nagyobb problémát.

Aztán jöhet a motortér. A géptető felnyitása után (feltéve, ha fent is marad, mert még jól működnek a gázrugók) kezdheted egy motorolajszint-ellenőrzéssel. Érdemes rögtön rákukkantani a levegőszűrőre. Ha a belső (biztonsági) szűrőt koszosnak látod, ideje mindkettőt cserélni. Folytasd a levegőrendszer csöveinek és a rögzítő bilincseknek az ellenőrzésével. A szívó oldalon, a levegőszűrő után jelentkező sérülés a bekerülő apró porszemcsék miatt a feltöltő és a motor gyors kopásához vezethet. Nyomott oldalon (a turbo mögött) keletkező rés pedig jelentős teljesítményveszteséget okoz.

A motor „másik oldalán" a kipufogórendszer csövei, bilincsei és rögzítő elemei érdemelnek figyelmet. Nemcsak a teljesítményre lehetnek negatív befolyással az itt fellépő meghibásodások, hanem esetleg még tűzveszélyes helyzetet is okozhatnak. Ezért nézd át tüzetesen, nincs-e nyoma korróziónak, repedésnek, törésnek. Korszerű gépeknél érdemes a kipufogó részecskeszűrőjének állapotát ellenőrizni, szükség szerint tisztíttatni a szűrőt.

Vizsgáld meg a szíjakat. Lazítsd fel (ez általában nem bonyolult feladat), és nézd meg, nincs-e repedés a szíj belső felületén. Ha bármilyen sérülés látszik a szíjon, érdemes lehet azonnal cserélni. Közben (laza szíj mellett) ellenőrizheted a feszítő- és vezetőgörgők csapágyait is. Amennyiben zajosak, vagy nem „sima" a futásuk, készülj fel a cserére. A fellazított szíj arra is lehetőséget ad, hogy megvizsgáld a generátor csapágyait és szabadonfutóját. Ne hagyd ki a légkondicionáló és a légfékkompresszor csapágyazásának ellenőrzését sem.

Jöhet az üzemanyag-ellátó rendszer. Ürítsd ki a szűrő ülepítő poharát, gondold át, mikor kell szűrőket cserélned. Nézd meg, van-e szivárgásra utaló nyom a csövezésen. Ürítsd le az üzemanyagtartályt, és mosd ki a felhalmozódott üledéket. Takarítsd ki vagy cseréld le a tanksapkát, és a tartályszellőztető szűrőt.

Következzen a hűtőrendszer. Szükség szerint takarítsd ki a radiátorokat, vizsgáld át, nincs-e nyoma szivárgásnak. Kisebb szivárgás, kisebb javítás. Ellenőrizd a hűtőfolyadék szintjét és összetételét. A megfelelő keverék (fagyálló-víz) nemcsak a fagyáspont szempontjából meghatározó, hanem a folyadék forráspontját is befolyásolja. Szükség szerint a hűtőfolyadékot is cserélned kell, általában 4–5 éves periódust írnak elő a gyártók. Bár elhanyagolhatónak tűnik, de a hűtősapka is fontos alkatrésze a gépnek. Ez biztosítja a megfelelő nyomást a rendszerben, befolyásolva ezzel a folyadék forráspontját is. Mindenképpen ellenőrizzed.

traktor

Ellenőrizd az abroncsok állapotát, légnyomását – fotó: Fecsó Gábor

Ellenőrizd az akkumulátor állapotát! Ide kattintva bővebben olvashatsz az akkumulátorról. A korszerű erőgépek fontos része az elektromos rendszer. Megfelelő elektromos feszültség és teljesítmény nélkül gyakorlatilag mozgásképtelenek lesznek. A jó akkumulátor nyugalmi állapotban is legalább 12,6 V feszültséget biztosít. Járó motor mellett ellenőrizheted a töltőfeszültséget, amelynek egészséges esetben egy kicsivel 14 V felett kell lennie.

Indításkor figyeld, hallgasd az önindítót, mert esetleges rendellenes zajok kezdődő meghibásodásra utalnak. Az elektromos rendszer „érhálózata" a vezetékek sokasága. A csatlakozási pontok korróziója, a szigetelés sérülése komoly zavarokat okozhat a gép működésében. Ha észreveszel ilyen jellegű elváltozást, akkor gondoskodj mielőbb a javításukról. Az elektromos rendszer hibáiról itt olvashatsz bővebben.

Nincs más hátra, mint beülni a fülkébe, és kipróbálni a világítást, az ablaktörlőt, a fűtést és a klímát.

Amikor végeztél, gondold végig még egyszer, hátha eszedbe jut még valami! Lehet, hogy én is kihagytam fontos dolgokat. Ha így van, mindenképpen jelezz vissza!

Az ellenőrzéshez segítségképpen összeállítottam egy táblázatot, amit most mellékletként megtalálsz a cikk után. Ne felejtsd, a pilóták is használnak ellenőrzési listát felszállás előtt. Az emlékeztető segítség az üzemeltetőnek.

Hibamentes szezont és eredményes gazdálkodást kívánok!

Fecsó Gábor

Indexkép: Pixabay